Rossz vége lehet a nagy turmix-mániának

2015. február 01. |

Mikor az ember már végre elhitte, hogy valami lehet egyszerre egészséges, tápláló, és finom is, a tudomány egyszer csak az arcodba vágja az egész gyümölcskosaradat és veteményeskertedet. A turmixról kiderült, hogy talán mégsem olyan jó, mint amennyire gondoltuk, sőt, egyenesen ártalmas is lehet.

A klasszikus banánturmixtól kezdve, az unortodox gyümölcsmixeken keresztül, a spenótos búzafüves újhullámos kombinációig mindenféle csodaturmixok tartják lázban az emberiség wellnessérzékeny tagjait. A legnagyobb hírességek is erre esküsznek, épp ezért már rengetegen be is szereztek otthonra egy-egy megfelelő céleszközt, amivel gyümölcsök és zöldségek kipréselt leveinek végeláthatatlan variációit tudják kikísérletezni. Egészséges, házi és jó esetben finom is, tehát a turmix igazi testszépítő, léleksimogató csodaital. Hát nem.

Fogyókúrás varázsturmix?

Kiderült, a turmix is olyan, mint az élet: egyszerűen nem lehet egyszerre kellemes és hasznos. Először is az egészséges ételek, a gyümölcsök és zöldségek fogyasztását sokan azonnal a fogyókúrával azonosítják, pedig a turmixok egyáltalán nem kalóriaszegény italok.

A nagyon szigorú dietetikusok szerint cukortartalmukat tekintve „olyan rosszak, mint a kóla, persze vitamin tekintetében nyilván magasan verik az orvosok által szinte már démonizált üdítőitalt. Azonban a szakértők szerint a vitaminokból és egyéb hasznos anyagokból is rengeteg elvész a gyümölcsök feldolgozása közben. Ha belevágunk a gyümölcshúsba, fény és levegő hatására, az oxidáció következtében elvesznek az antioxidánsok az alapanyagainkból.

Azt mondják, sokkal jobb egyszerűen megenni egy almát vagy banánt, mint ilyen barbár módon, pengék közé dobni és széttrancsírozott formájában elfogyasztani. A gyümölcscentrifugák és különböző facsarók ugyanis általában csak a gyümölcsök levét nyerik ki, de a rostokat például – amik szintén rengeteg szükséges tápanyagot tartalmaznak – meghagyják. A turmixgyűlölő szakemberek egészen odáig mennek, hogy az italoktól még székrekedésünk is lehet, amiből aztán még aranyér vagy akár sérv is kialakulhat, ha nagyon nincs szerencsénk. Ha pedig a reggel elkészített turmixot el akarnánk tenni a hűtőbe egy kicsit későbbre, szintén szörnyű hibát követünk el. Kísérletek tanulsága szerint rengeteg gyümölcs, például a kiwi, ananász, mangó, eper és görögdinnye C-vitamin tartalmának negyede is elveszik néhány hűtőben töltött nap után. 

Veszélyes játék

De itt még nincs vége a problémáknak! Emlékezzünk csak, mennyire utálatos dolog egy frissítő turmix felhörpintése után nekilátni a pengék és különböző, apróbb alkatrészek megtisztításának. Azonban, ha ezt nem végezzük eléggé körültekintően, rengeteg ártalmas baktérium megmaradhat gépünkben. Egy 2011-es tanulmány azt vizsgálta, hogy milyen hatásai lehetnek a nem megfelelően kitisztított gépekből felszolgált turmixok elfogyasztásának. Hát, nem jók. Még akár szalmonellát is kaphatunk, ha piszkos turmixgépekben elkészítet gyümölcspépeket iszunk. Hovatovább, a gyümölcsökben – a megfelelő ipari tisztítási eljárások hiányában – apró bogárkák is megbújhatnak, illetve olyan anyagok, melyek szervezetünkbe kerülve komoly károkat, például hasmenést, hányingert, vagy veseelégtelenséget is okozhatnak. A boltban kapható gyümölcsleveknél ez a veszély nem fenyeget, ha azonban otthon készítünk gyümölcslevet, hiába mossuk meg alaposan az alapanyagokat, ezeket a baktériumokat nem tudjuk kivédeni.

Gyümölcs/turmix

A gyümölcsfogyasztás persze vitathatatlanul jó, és fontos, de úgy tűnik, nem mindegy, milyen formában tesszük ezt. Tanulmányok például azt is kimutatták, hogy azok az emberek, akik gyümölcsöt fogyasztanak, kevesebb eséllyel szenvednek kettes típusú cukorbetegségben, míg azok, akik gyümölcslevet isznak, kimondottan nagy eséllyel kaphatják meg a betegséget. A gyümölcslében ugyanis nagyon magas a cukortartalom.  Azért nem kell azonnal kukába vágni a turmixgépet, néha-néha egy pohár frissítő turmix beleférhet az étrendünkbe, de semmiképpen se korlátozzuk a napi folyadékbevitelt a házilag készített gyümölcs- és zöldségitalokra. Fogyasszuk azokat inkább szilárd formájukban, bőséggel! 

Via DailyMail

Szólj hozzá te is!

Kapcsolódó cikkek

Még több Életmód