1. Ne legyen a hobbi a shoppingolás
Az első és legfontosabb tipp, hogy ne tekintsünk unaloműző tevékenységként a vásárlásra. Ha el akarjuk kerülni az érzelmek irányította shoppingolást, akkor fixálnunk kell egy vagy két napot a héten, amikor boltba megyünk, a többi napon viszont ne engedjük meg magunknak azt, hogy vásároljunk – még akkor sem, ha az első időszakban ez némi áldozattal jár. (Például ha hiányzik a vacsoránk tetejéről a sajt, mert elfelejtettük időben beszerezni…)
A tudatosságunkkal nem csak időt szabadítunk fel, de pénzt is spórolhatunk, hiszen ezeken a napokon listával a kezünkben, sokkal célirányosabban tudunk vásárolni. Ruhák terén pedig szabjunk ennél is erősebb korlátokat. Például kezdetben havi egy, majd többhavi egy alkalmat szánjunk a ruhavásárlásra ahelyett, hogy céltalanul kóborolnánk a plázákban.
2. Lássunk rendszerben
Egy-egy jutalomdarab előtt állva nem gondolunk bele, hogy a vásárlásaink milyen hatással vannak a rendszerre. Ugyanis a vásárló az, aki a pénzével támogatja a cégeket, így igenis nagy a felelősségünk civilként is. Azzal, hogy nemet mondunk az impulzusvásárlásra, a cégek vásárlást ösztönző tevékenységeire is nemet mondunk, a cselekedetünk pedig hosszútávon hatással lehet a kínálatra is. Tudatosítsuk magunkban, hogy miért vettük le azt a csokit a pénztárnál: mert szükségünk van rá vagy mert egy marketingfogás áldozataivá váltunk?
A komoly marketingstratégiával rendelkező óriásáruházak és plázák helyett vásároljunk inkább piacon és helyi árusoknál, hiszen az ő standjaik, üzletük nem kizárólag a profitról szól, így slow vásárlásélményt és csupán azokat a termékeket fogjuk megkapni, melyekre valóban szükségünk van. Az már csak pluszpont, hogy így lokális árusokat, tervezőket, termelőket is támogathatunk.
ÖKO: interjú Lendvai Lillával, a RUHA közösségi gardrób alapítójával
Lendvai Lilla stylist rég dédelgetett álma vált valóra a RUHA közösségi gardrób webshoppal és üzlettel. A csodaszép, Nagykovácsiban található bolt azt üzeni a nagyvilágnak, hogy minden álom-ruhadarab ott lapul valaki más gardróbjának elfelejtett sarkában, – nem csak a fast fashion márkák polcain. Lillával az ökotudatosságról, a slow life életérzést hirdető üzletről és a jövőbeli tervekről is beszélgettünk.3. Vezessünk naplót!
Ha naplóban vezetjük a kiadásainkat, akkor sokal inkább realizálni tudjuk, hogy mekkora összeg megy el bizonyos dolgokra egy hónapban, ez pedig segíthet abban, hogy nemet mondjunk az impulzusvásárlásra. Az is segíthet, ha kívánságlistát írunk azokról a termékekről, amikre úgy érezzük, szükségünk van. Így egyrészről át tudjuk gondolni, hogy valóban kell-e az adott termék, másrészről pedig akár több opciót is felvezethetünk a naplóba, melyek paramétereit össze tudjuk vetni, így végül sokkal átgondoltabb döntést hozhatunk.
És végül nézzük meg, hogy mi is az, amit helyettesíteni szeretnénk a vásárlással. Az önismeret bizony még itt is segíthet, hiszen könnyen lehet, hogy pótcselekvésként tekintünk a shoppingolásra. Fókuszáljunk azokra a dolgokra, amiket már jelenleg is birtokolunk: amik örömet okoznak, szolgálnak minket, amik esetleg más formában, de még használhatók és amelyek például adomány formájában kikerülhetnek a háztartásból. Ezeket a tapasztalatokat akár naplóban is rögzíthetjük, így visszakövethetjük a szokásaink változását.