Hogyan ússzuk meg a Black Friday-t?

2019. november 29. |

Gyűlöljük, vagy imádjuk, de valószínűleg senki sem közömbös a fogyasztói társadalom egyik legnagyobb eseményével, a Black Friday-jel kapcsolatban. Ám nemcsak azért lehet utálni, mert egyszerűen nem érdeklik a hihetetlen akciók. Vagyunk páran, akiket a vásárlás ilyen közösségeket megmozgató aspektusa inkább taszít, mint vonz.

Nem kell, hogy furán érezzük magunkat, ha az izgatottság helyett a hideg futkos a hátunkon, ahogy közeledik a Black Friday időszaka. A pszicholgóusoknak remek magyarázata van erre is.  A szakemberek szerint ugyanis két csoportra oszthatók az emberek. Az egyik típusba tartozók a különböző tevékenységek végrehajtására, míg mások a inkább a közösségi élményekre, a kapcsolatokra fókuszálnak. 

A vásárlás élmény vagy kötelesség?
A tevékenységorientált vásárlók jellemzően arra koncentrálnak, hogy minél hamarabb megtalálják, amit keresnek, a lehető legkisebb erőfeszítéssel. Ezzel szemben azok, akik az élmény miatt vásárolnak, imádják a boltban töltött idő minden percét.


Pszichológiai vizsgálatok bizonyították már, hogy a célorientált vásárlókat elriasztja, ha túl sokan vannak a boltban, míg a másik típusba tartozók figyelmét inkább felkelti a hosszú sor, azt remélve, hogy valami izgalmas újdonságot vásárolhatnak meg, vagy valami alkalmi vétel van kilátásban. Ők imádják, ha másokkal együtt vásárolhatnak, még akkor is, ha nem kommunikálnak ténylegesen a többi boltlátogatóval.

A személyes tér
Egy másik lelki tényező amögött, ha valaki gondolni sem bír arra, hogy Black Friday idején betegye a lábát egy bevásárolóközpontba, hogy vannak, akiket nagyon rosszul érint, ha sérül a személyes terük. Gondoljunk csak arra, milyen érzéseket vált ki belőlünk, ha valaki túl közel jön hozzánk beszélgetés közben, ne adj Isten, meg is érint. Azok, akik nem igénylik, hogy túl tágas legyen körülöttük a személyes tér, izgalmat éreznek, ha emberek kerülnek a közelükbe, míg a másik típusba tartozóknál ez szorongató stresszként jelentkezik. Az ember pedig természeténél fogva a stressz minimalizálására törekszik. Ez a két pszichológiai elmélet sokmindent megmagyaráz arról, hogyan érzünk a Black Friday őrületével kapcsolatban.


Túlélési tippek vonakodó vásárlóknak
A Black Friday nem is egyetlen nap, hanem négy nap egészen a Cyber Monday-ig, sőt, már nem is válnak el egymástól igazán, hiszen már pénteken megjelennek a hihetetlenül kedvező(nek beállított) ajánlatok az online boltokban is. Ám ha szükségünk van néhány dologra, amit a Black Friday alkalmával különösen jutányos áron szerezhetnénk be, vannak olyan módszerek, amikkel kényelmesebbé tehetjük az amúgy foghúzással felérő élményt. Gondoljuk végig, melyik üzleteket szállják meg elsősorban az élményvásárlók, és ezeket kerüljük el. A kisebb, helyi butikokba, apró dizájner boltokba valószínűleg sokkal kevesebben térnek be, így ezek lesznek a nekünk való helyek. Valószínűleg a nap második felére már a nagyobb üzletekben sem lesz akkora tumultus, így akkor érdemes betérni ezekbe azoknak, akik utálják a tömeget. És ha még így is inkább a fogorvost választanánk a boltok helyett, ne csüggedjünk, jusson eszünkbe, hogy a Black Friday után mindig ott a Cyber Monday, ahol maximum virtuálisan futhatunk össze bárkivel is.

Forrás: Time
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód