Felveszed harmincszor? Ha nem, ne vedd meg!

2021. március 17.
Nem csak a doomscrollozunk, tanulunk és dolgozunk online, vásárolunk is. A járvány kitörése óta az online vásárlás mértéke rakétagyorsasággal növekedett, és ha a ruhákról van szó, nem árt az óvatosság. Honnan lehetünk biztosak benne, hogy tetszik majd, amit rendeltünk? Hogyan győződjünk meg róla, hogy jó lesz? A szakértő segít navigálni az online vásárlás ingoványos talaján a méréstől a virtuális bevásárlókosarunk méretének csökkentéséig.

A statisztikák szerint több mint 60 százalékkal növekedett az online vásárlások száma az előző év hasonló időszakához képest már 2020 végén is. A tavasz beköszöntével pedig a nagy ruhaforgalmazók online boltjai rekord méretű rohamról számoltak be. Ez minden bizonnyal annak köszönhető, ahogy az elmúlt évben éltünk. És persze ahhoz is köze van, hogy a vásárlás mint szabadidős tevékenység szorosan kapcsolódik a női történelemhez, hiszen a múlt század fordulója óta a szabadság ritka pillanatait jelentették a bevásárló körutak, amikor elhagyhatták a háztartást.

online-ruha-vasarlas-fenntarthato

Ugyanakkor az online ruhavásárlás hatással van arra is, ahogy öltözködünk. A kereskedők másképp terveznek a webshopokra, olyan stílusú ruhákban gondolkoznak inkább, amelyeknél nem annyira fontos a pontos illeszkedés, többféle testtípuson is jól állnak, hiszen így kisebb eséllyel küldik vissza a vásárlók. Nem véletlenül találunk az online boltokban rengeteg gumis derekú megoldást és laza ruhát (például 2019 legkedveltebb nyári ruhája az Egyesült Királyságban egy pöttyös Zara ruha volt, ezt vásárolták legtöbben online).

Ez az online ruhavásárlási dömping azonban hatalmas károkat okozhat a környezetünkben: a szállítást végző járművektől a visszaküldött ruhák tömkelegéig, amelyek jobbára szemétként végzik, akár viselte azokat valaki, akár nem. Ám egy kis tudatossággal és odafigyeléssel hatalmas szívességet tehetünk a bolygónknak, és olyan ruhákat találhatunk, amelyeket valószínűleg tényleg szeretünk majd. 

Legyen egy centink

Nagyon nehéz feladat laikusként pontosan eldöntenünk a képernyőn látott kétdimenziós kép alapján, hogy a kinézett ruha hogyan passzol a mi háromdimenziós testünkre. Segíthet, ha jól ismert és régóta hordott márkák ruhái között válogatunk, ám még ez sem feltétlenül garancia arra, hogy úgy áll, ahogy elképzeltük a webshop alapján. A mérettáblázat, a vásárlói visszajelzések arról, mennyire volt pontos a méretezés, kisebb vagy nagyobb volt-e a vártnál, közelebb vihet a megoldáshoz. Még egy fokkal pontosabb lehet, ha a bolt a vásárló testmagassága, súlya, életkora és még pár jellemző alapján kiszámolja, milyen méretre lehet szükségünk, míg néhány üzlet már virtuális próbafülkével is rendelkezik, ahol a fotónkra próbálhatjuk rá a ruhákat. Ám ha kisebb márkáktól vásárolunk, ők valószínűleg nem rendelkeznek ilyen technológiával. Ezért fontos, hogy legyen kéznél egy mérőszalag.

Ha a bolt megadta, hogy a vágyott ruhadarab milyen derék- és csípőbőséggel rendelkezik, leteríthetjük egy olyan ruhánkat, ami kényelmes és jól áll, és ezt lemérve megállapíthatjuk, mekkorát kell rendelnünk a szoknyából, nadrágból. Bár azt így sem tudhatjuk előre, hogy áll majd rajtunk a ruhadarab, de a méretet nagyobb valószínűséggel találjuk el, mintha saját magunkat mértük volna le az online rendeléshez. 

Minimalizáljuk a visszaküldést

Amikor az üzletben vásárolunk, valószínűleg egy halom ruhát beviszünk magunkkal a próbafülkébe, amelyek közül lehet, hogy egyet sem veszünk meg a végén. Sokan most az online vásárlással is hasonlóan járnak el: összerakják a kosarukba, ami jónak tűnik, házhoz szállíttatják, majd ami nem tetszik vagy nem jó, ingyen visszaküldik, az árat pedig pár nap múlva visszatérítik a bankszámlájukra, hogy kezdődhessen elölről a kör. Ám ez hatalmas teher a környezetünknek.

„Az online vásárlással megnyomunk egy gombot, miután valaki körbejár a raktárban, megkeresi a kiválasztott ruhákat, egyesével műanyagba csomagolja és kiküldi futárral. Amikor ennek nagy részét visszaküldjük, az egy újabb kör a teherautóval” – mutatott rá Dilys Williams, a brit Fenntartható Divat Központjának igazgatója.

Olvastad már?

Ráadásul a visszaküldött ruhák tetemes részét nem is értékesítik újra. Sok nagy ruhaüzletnek nincs meg a technológiája, hogy ekkora mennyiségű visszaküldött árut kezeljen, ráadásul sok ezek közül sérülten vagy már eleve egy-egy akció után tér vissza az üzlet raktáraiba. Egy 2019-es amerikai felmérés szerint a visszaküldött ruhák 25 százalékát kidobja a kereskedő. Egyetlen megoldás van erre, ha környezettudatosak akarunk lenni: kevesebbet kell vásárolni és meggondoltabban. Könyörtelenül át kell gondolnunk a ruhatárunkat, és fejben listát kell készítenünk arról, mi hiányzik, mi az, amit frissíteni kell és mit javítani. Ruhát csak a hiányok kitöltésére szabadna vásárolni, hosszú távra gondolkozva, és nem impulzusvásárlásból. „Ahhoz, hogy csökkentsük a gardróbunk ökológiai lábnyomát, amit az előállítása okoz, legalább harmincszor kellene viselnünk. Ha ezt végiggondoljuk és tudatosítjuk, és nem vagyunk biztosak benne, hogy felvesszük ennyiszer, egyszerűen ne vásároljuk meg” – mondta Georgina Wilson-Powell, a fenntartható ruhatár kutatója. 

Fedezzük fel, mi áll jól

Kétségtelenül vannak előnyei az online vásárlásnak. Például jó hatással van a stílusunk fejlődésére. Könnyebben megfigyelhetjük, milyen szabásvonalú ruhákat hordunk legszívesebben, milyen anyagot szeretünk legjobban. „Ha minden kedvencünk dzsörzéből készült, valószínűleg felesleges egy selyemdarabot megvásárolnunk, mert nem fog működni” – mutatott rá Helen Seamons divatszakértő. 

Támogassunk kis, etikus márkákat

Az elérhetőség szintén az online vásárlás egyik nagy előnye. Olyan kisebb márkáktól is tudunk vásárolni, amelyeknek nincs saját üzletük, csak a világhálón szerezhetők be darabjaik. Ráadásul könnyen kereshetünk bizonyos tulajdonságok alapján a boltokra, így ha etikus fürdőruhát vagy fehérneműt keresünk, egyszerűbben találunk, mintha boltokat kellene járnunk.

Ismerjük meg az anyagokat

Mivel nem tudjuk megtapogatni a ruhákat, látni, milyen az esésük a való életben, így muszáj elmélyülnünk a különböző textilek megismerésében. Patrick Grant divattervező azt javasolja, hogy keressük a 100 százalék természetes anyagból készült textileket, főleg a pamutból és merinógyapjúból készült ruhákat, ha tehetjük. Bár vannak kivételek (a sportruházat vagy technikai öltözék például), de Grant szerint a műszálat csak az ár csökkentésére keverik a textilekbe.

Nemcsak az anyag típusa, de a súlya is számít. Például a jó minőségű dzsörzé 400 gramm. „Ez kétszerese a fast fashion boltokban vásárolható ruhák anyagának általában, és ennek sokszorosával tovább marad szép és hibátlan. Emellett keressük annak jelölését is az anyagon, hogy fenntartható módon készült, ilyen például a GOTS tanúsítvány az organikus pamuton” – mutatott rá Grant.

Közelítsünk rá a fotókra, hogy többet megtudjunk az anyag minőségéről. Sőt, ha más oldalon is kapható a ruha, amit kinéztünk, több helyen is vizsgáljuk meg alaposan, gyakran más fotót is tesznek fel, így más fényben is áttanulmányozhatjuk.

Az online vásárlást arra optimalizálták, hogy egy szemvillanás alatt telepakoljuk a kosarunkat, és egyszerűen és gyorsan fizessünk. Pedig ennek ellenkezője kellene, hogy történjen: ha nem tudunk körbefordulni a próbafülkében a tükör előtt, akkor el kell végeznünk a házi feladatot, és meggondoltan, tudatosan kell vásárolnunk. Hiszen ki akarná, hogy plusz kört kelljen tenni a futárnak vagy fél napot a postán tölteni a visszaküldés miatt?

Forrás: The Guardian Fotó: Unsplash

Olvass tovább!