A borravaló egy gesztus, amellyel kifejezhetjük a hálánkat a kapott szolgáltatásért. Hogy mennyi borravalót kell adni, országonként nagymértékben változhat – sőt egyes országokon belül is lehetnek különbségek. A borravaló adása vagy nem adása sokakból erős érzelmeket tud kiváltani.
William Hanson etikettszakértő szerint általánosságban elmondható, hogy azok szoktak tiltakozni a borravaló adása ellen, akik soha életükben nem dolgoztak a vendéglátóiparban, és nincsenek tisztában vele, milyen kemény munkát végeznek az ott dolgozók. A borravaló kapcsán a szakértő szerint fontos azt is megjegyezni, hogy a nyugati országokban a borravaló összegének kiszámításához mindig a tényleges szolgáltatási költséget kell alapul venni, az esetleges további adókat nem kell figyelembe venni.
De lássuk is William Hason útmutatóját a borravalókhoz!
Mennyi borravalót kell adni?
A borravaló összegére vonatkozóan nincs aranyszabály, mivel országonként eltérő lehet. A szakértő szerint fontos, hogy mindig az adott kultúrának megfelelőn nyúljunk mi is a pénztárcánkba. Az Egyesült Királyságban (de éppúgy nálunk, Magyarországon is) 10 százalék az elvárás – bár a kártyás fizetés elterjedésével ez az arány 12,5 százalékra is emelkedhet, hogy fedezze a kártyatársaságok által az eladóktól beszedett díjakat. De ha készpénzzel fizetünk, akkor a 10 százalék továbbra is elfogadható. Arra is érdemes figyelni, hogy a borravalót gyakran már a számlához adják hozzá (ezt hívják szervizdíjnak), ilyenkor a vásárlónak nem kell plusz borravalót is fizetnie.
Ha az Amerikai Egyesült Államokba utazunk, számítsunk rá, hogy a borravaló százalékos aránya a megszokottnál sokkal magasabb lesz. Az USA-ban gyakorlatilag kötelező borravalót adni, és általában 20 százalék az elvárás – bár egyes helyeken 15 százalékkal is meg lehet úszni. (Az USA-ban azért van ennyire erős hagyománya a borravalónak, mert a munkáltatók a vendéglátóiparban nem fizetnek megfelelő bért az alkalmazottaknak, így annak kipótlása a vásárlókra hárul.)
Eközben Ausztráliában már sokkal lazább szabályok vonatkoznak a borravalóra. Nincs hivatalos szabály, a fogyasztók akkor adnak borravalót, ha elégedettek a kiszolgálással, és itt is 10 százalék a norma.
Mikor nem kell borravalót adni?
Lehet, hogy nem szívesen fizetünk felárat egy-egy szolgáltatásért, de az etikettszakértő szerint csak abban az esetben dönthetünk a borravaló megtagadása mellett, ha problémát tapasztaltunk a felszolgálással, vagy az elfogyasztott étellel, itallal, és jól meg is tudjuk indokolni a döntésünket. William Hanson szerint a jó modor úgy kívánja, hogy ilyenkor beszéljünk az üzletvezetővel, és udvariasan magyarázzuk el, miért nem szeretnénk borravalót hagyni.
A szakértő szerint kifejezetten bunkóságnak számít, ha borravaló gyanánt csak a visszajáró aprót hagyjuk ott. Mint mondja, inkább ne adjunk semmit, minthogy hasznavehetetlen aprókkal alázzuk meg a pincért.
Forrás: Daily Mail Fotó: Getty Images