- Megkaptuk már mi is a Z generációs nézést?
- Több szakértő úgy véli, hogy a fülhallgatók és okostelefonok állnak a Zoomer-tekintet hátterében.
- A Z generációs tekintet egyfajta értetlenkedő, üres nézés, ami általában a huszonévesekre jellemző.
Bár a pontos évszámok vitatottak, a Z generációba (vagy ahogy gyakran nevezik őket: Zoomerek) általában azokat sorolják, akik 1997 és 2012 között születtek. Ők a huszonévesek, akikre mondták már, hogy a szépség megszállottjai, vagy éppen a Zoomerek mondták, hogy az oldalválaszték olyan öreges. Ők állnak a millenniálok és az alfa generáció között, és egyre erőteljesebben jelennek meg az élet minden területén: munkahelyeken, ügyfélszolgálatokon, boltokban, kávézókban.
Az említett Z generációs nézés pedig pontosan ezekben a helyzetekben tűnhet fel. Egyfajta üres, érzelemmentes bámulás, mintha az illető átnézne rajtunk valahova kissé messzebb. Elsőre zavarba ejtő lehet, ahogy nem kommunikál, nem reagál, csak néz. És bár a különböző generációk másként értelmezik, abban nagyjából mindenki egyetért: ez a nézés nagyon is létezik.
Z generáció kontra mindenki más

Nagyjából ilyen a Z generációs nézés
Ha megkérdezünk egy Zoomert, mit jelent ez a nézés, valószínűleg azt válaszolja: ez a reakciónk, amikor valaki valami annyira abszurd dolgot mond vagy csinál, hogy az egyetlen értelmes válasz, ha nem is válaszolunk.
A TikTokon virálissá vált videók – például ahol egy boomer képtelen használni a kártyaolvasót, vagy egy millenniál vendég nem hallgatja meg a baristát a kávézóban – mind azt sugallják, hogy ez a nézés egyfajta védekezés. Visszafogott, de határozott visszajelzés.
Ahogyan Efe Ahworegba, TikTok-tartalomkészítő fogalmazott a The New York Times interjújában, miután egy vevővel kapcsolatos videója milliós nézettséget ért el:
„A Z generációs nézés lényegében annyit jelent: a vásárlónak nincs mindig igaza.”
Az idősebb generációk – millenniálok, X generációsok, boomerek – azonban másként látják a jelenséget. Szerintük ez a társas készségek hiányának jele: képtelenség a kulturált csevegésre, vagy akár szándékos elzárkózás a kommunikációtól.
Mindenki más kontra Z generáció
A Know Your Meme szerint a Z generációs nézés körüli vita 2024 júliusában robbant be, amikor a TikToker @meghan.alessi egy videóban megjegyezte:
@meghan.alessi Gen Z and their silent stare is confusing my Millennial brain #genz #millennial
„Valahányszor találkozom egy Z generációs fiatallal, egyszerűen csak bámul rám.”
A poszt alatt beindult a kommentháború, és egyre többen osztották meg saját élményeiket – és elméleteiket arról, honnan is ered ez a különös, kicsit fenyegető, de leginkább passzív arckifejezés.
A The New York Times összefoglalója szerint a magyarázatok palettája igen színes:
- szociális szorongás,
- túlzott iPad- és telefonhasználat,
- a vape-ozás hatása,
- vagy az a tény, hogy ők voltak az első nemzedék, akik teljesen az online térben nőttek fel, és emiatt sokkal tudatosabban figyelik önmagukat, rettegve attól, hogy mások mit gondolnak róluk.
A kritikus hangok szerint a Zoomerek a telefonjukba és fülhallgatójukba burkolózva nőttek már fel, megtanulták elkerülni a fölösleges beszélgetéseket, és csak akkor szólalnak meg, ha muszáj. (És akkor is úgy, hogy azt az idősebb generációk alig értik.) Így az a fajta társalgási rituálé és rutin, amely más generációknak még természetes, náluk szinte teljesen eltűnt.
A pandémia mint generációs töréspont
A legtöbb vitában azonban elkerülhetetlenül felmerül egy közös elem: a COVID-19-járvány hatása.
Ha a Z generációs korhatárt valóban 1997 és 2012 közé tesszük, akkor ők 8 és 23 év között voltak, amikor a világ bezárt. Ezek azok az évek, amikor az ember megtanulja, hogyan illeszkedjen be, hogyan kommunikáljon, hogyan építsen kapcsolatokat. De a Zoomerek ehelyett otthon ültek, és a képernyőn keresztül próbálták értelmezni a világot, jártak iskolába.
Nem csoda hát, hogy ma sokuk nem érzi otthon magát a csevegés világában. És a Z generációs nézés ennek legfeltűnőbb és talán legszomorúbb jele.
Forrás: Mental Floss, The New York Times, fotó: Unsplash/Meg Jenson, Mushaboom Studio