Feldolgozhatatlan gyász a színpadon

2021. június 06. |

Újabb közös produkcióra készül a Nézőművészeti Kft. és a Szkéné Színház: a Kartonpapa című előadást maga a szerző, Tasnádi István rendezi. Az előadás bemutatójára június 13-án kerül sor.

A József Attila- és Balázs Béla-díjas drámaíró, Tasnádi István nem először dolgozik a Nézőművészeti Kft.-vel, gondoljunk csak a nagysikerű Nézőművészeti Főiskolára vagy több mint százhetven telt házas estét megélt A fajok eredetére. A kollektív alkotófolyamattal létrejött előadások után ezúttal egy konkrét dráma színrevitelére vállalkozik a csapat, méghozzá Budapesten elsőként. 

kartonpapa-eloadas-scherer-udvaros-dorottya-szinhaz

A Kartonpapa Évája a gyász feldolgozhatatlanságával küzd: nemrég veszítette el rettegve imádott férjét, Miklóst. Ezt azonban képtelen elfogadni – hiszen, ha megtenné akkor önálló döntéseket kellene hoznia, amire az autoriter férfi mellett természetesen soha nem volt „rászorulva” –, így kivágja őt kartonból, hogy aztán a következő családi vacsorán helyre is álljon a rend. A vendégség célja az örökség, a vagyon elosztása, ám az anyagi igények helyett mély, érzelmi-szexuális elfojtások kerülnek felszínre. A történet különlegessége, hogy abszurd családdrámája nem csupán az intim kapcsolatok bonyolult természetét rajzolja meg igen plasztikusan: a benne rejlő konfliktusok alapvető társadalmi modellként is értelmezhetők, méghozzá tér-, idő- és személybeli konkretizálás nélkül.   

„Ez egy nagyon gazdag szimbólum, és különböző rétegei vannak, a totemek vagy az istenszimbólumok is lehetnek ilyen kartonpapák, nyilván ebben a darabban nem ezen van a hangsúly, annál maibb és közéletibb. Valójában ez egy mély, archetipikus pszichológiai igénye az embernek, hogy tételezzen egy magánál erősebb, magasabb rendű tekintélyszemélyt, akinek meg kell felelnie. Ebben a darabban meg is jelenítjük ezt a belső elvárást. A családdinamikában egy elvesztett családtag, főleg ha vezéregyéniség volt, ott van a halála után is és meghatároz cselekedeteket, folyamatokat, a további életet.”nyilatkozta Tasnádi István

A Kartonpapa ősbemutatóját 2018-ban tartották Székesfehérváron, ahol Hargitai Iván állította színpadra – az előadás megmérettetett a 2019-es Pécsi Országos Színházi Találkozón is –, majd a következő évben a kaposvári Csiky Gergely Színház interpretációjában, Tasnádi Csaba rendezésében láthatta a közönség. Tasnádi István a Szkénében elsősorban a stilizáció eszközével dolgozik, ezt segíti Pintér Réka díszlete, valamint Ignjatovic Krista jelmezvilága is. A rendezés különlegessége, hogy kitágítja a színházi teret: a történethez előzményfilm készül, amely Miklós 60. születésnapját dokumentálja, a homevideó hangulatát idéző felvételek pedig be-beszivárognak majd az előadás folyamába, ezzel is árnyalva a családon belüli hierarchikus viszonyokat, a látszatmegoldások elnyomó rendszerét, és az ezzel szorosan összefüggő érzelmi-testi kiszolgáltatottságot. 

A Nézőművészeti Kft. összeszokott csapata – azaz Scherer Péter, a videón közreműködő Mucsi Zoltán – ezúttal több új taggal is bővül: az előadás főszereplőjét, Évát, a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Udvaros Dorottya alakítja, mellette Parti Nórát, Mosolygó Sárát, az SZFE harmadéves színész hallgatóját és Varga Ádámot is láthatjuk az előadásban.  

A Szkénében a Kartonpapa mellett ugyancsak repertoáron marad az alkotócsapat több produkciója, úgymint A fajok eredete, az EztRád, a Kutyaharapás, A lány, aki hozott lélekből dolgozott, illetve az Eleven éjszaka

Bemutató: 2021. június 13. 19h, Szkéné

Éva: Udvaros Dorottya 

Károly: Scherer Péter

Juci: Parti Nóra

Zsolt: Varga Ádám

Helga: Mosolygó Sára e. h.

Felvételről közreműködik: Mucsi Zoltán

Díszlettervező: Pintér Réka 

Jelmeztervező: Ignjatovic Krista 

Videóutómunka: Erdély Jakab

Fény: Mervel Miklós

Hang: Molnár Péter

A rendező munkatársa: Hodászi Ádám és Fábián Ilona

Rendező: Tasnádi István

Fotó: Torják Orsi

Olvass tovább!

beauty-awards-felhivas

Szavazni ITT tudsz!

Szólj hozzá te is!

Még több Kultúra

Marina Maximilian: „Nem tudunk elfutni az érzelmeink elől” énekesnő

Marina Maximilian: „Nem tudunk elfutni az érzelmeink elől”