Az Oscar-gála hosszú évtizedeken át inkább a fehér férfiak játszótere volt – igazán fontos kategóriákban alig-alig találtunk női vagy színes bőrű jelölteket. Az elmúlt években aztán az Akadémia is megérezte a változó idők szelét, és a nyilatkozatok szerint ma már kifejezetten törekedni próbálnak arra, hogy minél diverzebb legyen a jelöltek listája. Ennek eredményeként 2019-ban Bong Joon-ho lett az első dél-koreai rendező, aki az Élősködők című filmjéért megkapta a legjobb rendezőnek járó díjat, majd két egymást követő évben is nőknek ítélték oda ezt a szobrocskát – Chloé Zhaonak és Jane Campionnak. Idén azonban mintha kissé visszavettek volna a nagy progresszivitásból, az Akadémia ugyanis egyetlen nőt sem jelölt a legjobb rendező kategóriájában.
Az első aranyszobrocskák 1929-es kiosztása óta több mint 400 különböző film rendezője kapott jelölést – ám ezek közül csak nyolc filmet rendeztek nők. Az összesen nyolc jelölt közül pedig az Oscar történelmében eddig mindössze három nőnek ítélték is oda a szobrocskát.
Az idei díjakat március 12-én fogják kiosztani, és bár ezúttal egyetlen női rendezőnek sem szurkolhatunk, a következőkben megemlékezünk arról a nyolc úttörőről, akiknek tehetségét hajlandó volt elismerni az Akadémia.
Lina Wertmüller: Seven Beauties (1975)
47 hosszú év kellett hozzá, de Lina Wertmüller lett az első nő, aki megkapta a legjobb rendezőnek járó jelölést a Seven Beuaties című sötét komédiáért. Ebben az olasz nyelvű filmben (amelyet Wertmüller írt és producerként is jegyez) Giancarlo Giannini alakította Pasqualinót, a bolondos örökifjút, aki a fasiszta és a második világháború korabeli Olaszországban próbálja megvédeni családja becsületét. Wertmüller történelmet írt a jelölésével, ugyanakkor családi üggyé is tette a projektet, mivel a férje, Enrico Job volt a film díszlet- és jelmeztervezője
Jane Campion: Zongoralecke (1993)
Wertmüller történelmet író jelölése után csaknem 20 év telt el, mire egy másik nő is felkerülhetett a legjobb rendezők jelöltjeinek listájára: ezúttal Jane Campion tehetségét ismerte el az Akadémia a Zongoralecke című romantikus drámáért. A Holly Hunter bravúros alakításával, valamint a True Bloodból ismert Anna Paquin debütálásával készült film egy néma zongoraművészről szól, aki egy elrendezett házasság miatt Új-Zélandra költözik lányával, ahol hamarosan két férfi között találja magát. A filmet Campion írta, rendezte és a produceri munkálatait is ellátta, és bár a legjobb rendezésért járó díjat nem ő kapta, a legjobb eredeti forgatókönyvért járó elismerést elnyerte. Hunter és Paquin egyaránt Oscart vihetett haza az alakításáért.
Sofia Coppola: Elveszett jelentés (2003)
Bár Sofia Coppola a nagyra becsült filmrendező, Francis Ford Coppola lánya, sikerült filmrendezőként a saját jogán nevet szereznie a szakmában. Játékfilmes debütálása, az Öngyilkos szüzek rögtön kritikai sikert hozott számára, és a film gyorsan kultikus klasszikussá is vált. Négy évvel később következett a Elveszett jelentés című romantikus dramedy, amelyben a Bill Murray alakította középkorú színész éppen identitásválságon megy keresztül, mikor Tokióban összebarátkozik egy fiatal lánnyal (akit Scarlett Johansson kelt életre). Campionhoz hasonlóan Coppola is alulmaradt a rendezői kategóriában, de a legjobb eredeti forgatókönyvért járó Oscar-díjat hazavihette.
Kathryn Bigelow: A bombák földjén (2009)
És végre itt az első győztes! Kathryn Bigelow a negyedik nő, akit valaha a legjobb rendezői díjra jelöltek, és egyben az első nő, aki meg is tudta nyerni. Bigelow lebilincselő háborús thrillere egy robbanószerkezet-eltávolító (EOD) egység mindennapjait követi nyomon az iraki háborúban. A filmben olyan nagy nevek játszanak, mint Jeremy Renner és Ralph Fiennes, és a legjobb filmért valamint a legjobb eredeti forgatókönyvért járó szobrocskát is hazavihette.
Greta Gerwig: Lady Bird (2017)
Greta Gerwig felnőtté válásról szóló sikerfilmjét, Lady Birdöt mind a közönség, mind a kritikusok imádták, és ezzel ő lett az ötödik nő, akit jelöltek a hőn áhított rendezői díjra. Az ír színésznő, Saoirse Ronan főszereplésével készült indie-vígjáték a lázadó tini, Lady Bird nyomába ered, aki éppen a középiskolát próbálja túlélni, miközben az édesanyjával (Laurie Metcalf) való feszült kapcsolatát is meg kell oldania.
Emerald Fennell: Ígéretes fiatal nő (2021)
Chloé Zhao: A nomádok földje (2021)
Következik Chloé Zhao, aki előbb a Golden Globe-on írt történelmet, hiszen ő lett a második nő és az első ázsiai származású nő, aki a legjobb rendezőnek járó díjat hazavihette. Majd szintén ő lett az első ázsiai nő, akit az Oscar-díjra jelöltek a legjobb rendező kategóriában. A nomádok földje című filmje egy Fern (Frances McDormand) nevű nő történetét követi nyomon, aki a nagy recesszió közepette utazik át az Egyesült Államokon, miután elveszítette férjét. Zhao a 2021-es díjátadón végül haza is vihette a legjobb rendezőnek járó szobrocskát, valamint a legjobb film és legjobb női főszereplő kategóriájában is díjazták a produkciót.
Jane Campion: A kutya karmai közt (2022)
2022-ben Campion lett az első nő, aki másodszor is Oscar-jelölést kapott a legjobb rendezői kategóriában. A film (amely 11 Oscar-jelölést szerzett) egy basáskodó, de karizmatikus farmer történetét meséli el. A kutya karmai közt című moziban olyan sztárok szerepeltek, mint Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Jesse Plemons és Denzel Washington. Campion ezúttal haza is vihette a legjobb rendezőnek járó díjat.
Fotó: Getty Images