„Soha, senki nem fog a Learnél jobb tragédiát írni” – tisztelgett nagy elődje előtt George Bernard Shaw, aki nem mellesleg az örök második Shakespeare után az angol nyelvű színpadokon. És nagyon úgy tűnik „a Lear királyt egy ideig még Shakespeare legnagyobb művének fogják tartani, mert egyik tragédiájában sem lehet olyan részletesen hallani a modern világ aggodalmairól és problémáiról, mint ebben” – R. A. Foakes.
A Lear nem tipikus királydráma
Mik volnának ezek? A korábban biztosnak hitt anyagi, morális, esztétikai alapok megbillenése, lecsúszás, kiüresedettség, szellemi deficit, menekülés a nyomasztó közfelelősség elől. Menekülés a családba. A Lear, bár címében „király”, mégsem sorolható a klasszikus királydrámák közé. Sokkal inkább önfelszámoló családi tragédia. Nekünk szól, szülőknek, gyerekeknek, hogy magunkra ismerjünk: az apák rosszul szeretik gyermekeiket, aztán hatalmasat csalódnak bennük, tombolnak, átkozódnak, pedig ők a hibásak. Valódi szeretet helyett majomszeretettel, kényeztetéssel vették őket körül. Lear fatális tévedése nem abban rejlik, hogy birodalmát idejekorán osztja fel, hogy elvéti a pillanatot – hanem, hogy azt reméli: vagyona és befolyása nélkül is fogják szeretni. Ez a felismerés pedig még tébolyítóbb egy ereje teljében lévő ember számára, mint annak, aki agg korba lép.
Az előadásra a Szegedi Nemzeti Színház oldalán válthatunk jegyeket. A premier április 28-án lesz a Szegedi Nemzeti Színházban, illetve május 6-án a Nemzeti Táncszínházban a Budapest Táncfesztivál keretein belül.
Táncolják:
Lear király – Csetényi Vencel
Kent gróf – Czár Gergely
Gloster gróf – Pataki András
Edgar, Gloster fia – Vincze Lotár
Edmund, Gloster törvénytelen fia – Francesco Totaro
Alban fejedelem, Goneril férje – Kiss Róbert
Cornwall fejedelem, Regan férje – Füzesi Csongor
Goneril, Lear lánya – Bocsi Petra
Regan, Lear lánya – Diletta Savini
Cordelia, Lear lánya – Miriam Munno
Lear feleségének szelleme – Letizia Melchiorre
Vérbanyák – Diletta Ranuzzi, Desirée Bazzani, Nyeste Adrienn
Zenei szerkesztő – Dobri Dániel
Zenei effektusok – Hrencsjár Alex
Animáció – Zengo
Dramaturg – Szokolai Brigitta
Fény – Szabó Dániel
Jelmez – Bianca Imelda Jeremias
Díszlet koncepció – Juronics Tamás
Díszlet kivitelezés – Scabello
Koreográfus asszisztens – Czár Gergely
Koreográfia: a Társulat
Rendező: Juronics Tamás
Juronics Tamás – művészeti vezető
Pataki András – igazgató