Hidden Voices – női szerzők a nők elleni erőszakról az Átriumban

2024. május 25.
A nők elleni erőszak továbbra is az egyik leginkább elterjedt és legégetőbb emberi jogi sérelem napjainkban a világon. 2020-ban a koronavírus-fertőzéssel együtt egy másik „járvány” is pusztított: a családon belüli erőszak világszinten megsokszorozódott esetei. A bezártság és a falak közé szorítottság miatt a helyzet olyan szinten eszkalálódott, hogy mára egyszerűen nem lehet vele nem foglalkozni.
Hidden Voices – női szerzők a nők elleni erőszakról az Átriumban

A Shadow Pandemic: Hidden Voices program a nők elleni erőszak témáját járja körül, és bár kiindulópontja a világjárvány alatti helyzet, sokkal szélesebb társadalmi, szociológiai és kulturális kontextusban foglalkozik a témával. A projekt a Kreatív Európa Program (CREA) támogatásával, a Zágrábi Ifjúsági Színház (ZKM – Horvátország), a Maribori Színházi Fesztivál (SNG Maribor – Maribor Theatre Festival – Szlovénia), és a Belgrádi Drámai Színház (Belgrade Drama Theatre – Szerbia) koprodukciójában jött létre.

A projekt nyílt pályázatot hirdetett horvát, szlovén és szerb női szerzők számára, amelyre rövid időn belül 69 pályamű érkezett. Ebből választották ki azt a három elismert női drámaíró, dramaturg – Kristina Kegljen, Katja Gorečan és Tijana Grumić – szövegét, akiknek művei a régió valódi feminista drámairodalmát alkotják.

Kristina Kegljen Under the Skirt (Szoknya alatt) című műve egy anya-lánya kapcsolatot vizsgál egy bántalmazó családtag árnyékában, ahol az anya szabadságra, a lány pedig szeretetre vágyik. Az elszenvedett erőszak elől gyakran menekülnek a maguk által kreált fantáziavilágba, de a valóság visszahúzza őket, és megöli álmaikat. Nem törődnek bele helyzetükbe, folyton a menekülést, a kiutat keresik.

Katja Gorečan The Activists (Az aktivisták) című szövege egy posztdramatikus manifesztum a kulturális szektorban dolgozó nők helyzete ellenében. A szöveg leleplezi a közös kulturális környezet képmutatását, amely csupán a szavak szintjén tiszteli a munkásosztályt és a nőket, mivel feltárja azt az abszurd helyzetet, amelyben a nők jogainak leghangosabb védelmezői a szakmai és szexuális visszaélések elkövetői.

Az előadást Tijana Grumić The World Deserves to End (A világ megérdemli a véget) című műve zárja, amelyben egy koca egy emberi gyülekezetet szidalmaz képmutatásukért. Az élelmiszeriparban az állatok számára a világvége már régen elérkezett. Egy sült malac elkészítésének és egy drámai szöveg „elkészítésének” szembeállításával a szerző szellemes és önironikus pillantást vet a kulturális szféra állapotára és saját művészi munkájára.

The End of the World in Three Acts (A világ vége három felvonásban) című darab a három mű szövegeit egyesíti Selma Spahić rendező és Ivana Vuković dramaturg egyedi szerzői visszajelzéseivel. Mindhárom szöveg erősen feminista megközelítésben foglalkozik a nőkkel szembeni erőszak témájával. A rendezői-dramaturgiai adaptációban a három szöveget egymás mellé helyezve egy izgalmas világot teremt a különböző női történetekből. A darabot Zágrábban, Mariborban és Belgrádban mutatták be elsőként, jelenleg több európai város színpadán turnézik, június 10-én Budapesten, az Átrium színházban lesz látható szerb, szlovén és horvát nyelven, angol felirattal.

Fotó: Dragana Udovicic