Elsőként merül fel a kérdés, ha a témában kutakodunk, hogy mit is jelent pontosan a természetes, tiszta összetevő, és mitől lesz natúr egy termék. Laikusként nagyon nehéz eligazodni a természetes bőrápolók rengetegében, hiszen nem egy olyan kozmetikum áll a drogériák polcain, amelyen nagy betűkkel virítanak a „parabénmentes”, „zöld”, „organikus összetevőkkel” feliratok, azonban ezek a hangzatos szavak nem feltétlenül jelentenek biztosítékot a termék tisztaságára is.
A marketing világában greenwashként (zöldre mosás) is emlegetett trükk célja az eladások növelése. A trendi jelzők sok esetben nem a termékek natúr mivoltát hivatottak képviselni, inkább egyszerű marketingfogások a márka részéről. Ha elolvassuk egy-egy ilyen árucikk összetevőlistáját, sokszor csalódás érhet minket, hiszen attól, hogy valami parabénmentes, még tele lehet más, az egészségünkre káros összetevővel is. De ha a „természetes” vagy a „parabénmentes” szó nem ad biztosítékot arra, hogy tiszta terméket vásárolunk, akkor mégis honnan ítéljük meg, hogy egy kozmetikum tényleg natúr-e?
Kiút az útvesztőből
A természetes kozmetikumokra nem léteznek globálisan standardok, tehát nincs pontosan meghatározva az sem, hogy ki használhatja az „organikus”, a „zöld”, és a többi kifejezést –nekünk, vásárlóknak is résen kell lennünk. A probléma kiküszöbölésére alkották meg nemzetközi és helyi szervezetek azokat a logókat, amelyeknek a termékeken való elhelyezése biztosítékot jelent a tiszta összetevőkre. Ezek az általában nonprofit és független formában működő cégek csak olyan kozmetikumot hagynak jóvá, amely megfelel a saját, szigorú kritériumrendszerüknek. Ilyen például – csak hogy a leghíresebbeket említsük – a francia Ecocert és Cosmebio, a német BDIH, a nemzetközi Demeter, NaTrue és COSMOS vagy a magyar Biokontroll Hungária pecsétje is. És bár ezeknek a minősítéseknek a megszerzése, vagyis az ellenőriztetés és a tanúsítás elég költséges a kozmetikai cégek számára – sok esetben egy induló, kézműves márka még nem is engedheti meg magának –, mégis biztos pontnak számítanak a természetes kozmetikumok útvesztőjében.
Innovatív formulák
Azt már felmértük, hogy hogyan tudjuk kiszűrni a natúr termékeket. De miért is érdemes ezeket a kozmetikumokat választanunk azon felül, hogy nem tartalmaznak káros összetevőket? A laboratóriumi körülmények, az alapanyagok fenntarthatóbb beszerzése, a kutatási eredmények és a technikai fejlődés mind-mind fontos összetevője egy formula sikerének.
A természetes, tiszta bőrápolókat és sminkeket gyártó lett márka, a Mádara például az elsők között ötvözte a tudományos innovációkat a natúr összetevőkkel. „Az in vitro tesztelések, a génexpressziós elemzések, valamint a dermatológiai vizsgálatok segítségével azon dolgozunk, hogy jellemezzük a természetes nyersanyagok pontos hatásmechanizmusait – mondja Lotte Tisenkopfa–Iltnere, a márka alapítója. – Így folyamatosan olyan új, innovatív összetevőket fedezhetünk fel, amelyek mind megfelelnek a három legfontosabb kritériumunknak, vagyis hogy a termékek természetesek, biztonságosak és hatékonyak is legyenek. Bár a növényeket már évszázadok óta alkalmazzák a népi gyógyászatban, de csak az utóbbi időben tudjuk tudományosan is bizonyítani az erejüket és a hatásmechanizmusaikat. Laboratóriumi vizsgálataink során olyan alapanyagok után kutatunk, amelyek úttörők lehetnek a szépségápolásban.”
Lotte szerint egyébként mindezt a vevők is elvárják tőlük. „Ahogy nő az egészségesebb életmódot folytatók száma, úgy válnak egyre többen tudatosabbá a bőrápolásban is. Jobban figyelnek arra, mit tesznek a bőrükre, és arra is, hogy ennek hosszabb távon milyen hatásai lehetnek. Persze nagyon fontos tényező az is, hogy a natúrkozmetikumok hatásfoka is elérjék azt a szintet, amelyet egyébként egy szintetikus alapokra épülő bőrápoló is tud.”
Hatékonyság felsőfokon
Szerencsére az csak városi legenda, hogy a természetes kozmetikumok nem olyan hatékonyak, mint a szintetikus társaik. „Az összetevők pontos listája és a koncentrációjuk feltüntetése lehet segítségünkre, amikor el kell dönteni, hogy egy termék mennyire tiszta, természetes, hatékony vagy éppen veszélyes – magyarázza dr. Gyöngyösi Nóra PhD, a Csalogány Orvosi Központ bőrgyógyász, kozmetológus szakorvosa. – A bőrünk nem a szintetikus vagy természetes jelleg alapján érez különbséget, hanem az adott összetevő tulajdonságai hatnak rá: például, hogy hogyan hidratál, tisztít, szárít, fokozza vagy csökkenti a faggyútermelést, irritál-e, esetleg vált-e ki allergiás reakciót.”
Néhány nagy kedvencünk!
Ránccsökkentő arckrém, Mádara 12 990 Ft
Sejtregeneráló szérum, PhiCosmetics 15 900 Ft
Szem- és ajakkontúr krém, Evolve Beauty 11 990 Ft
Regeneráló arclemosó, Tata Harper tataharperskincare.com
Szemkörnyékápoló, I+M Naturkosmetic 8170 Ft
Olvass tovább!
Fotó: Marie Claire Archív – Getty Images
A cikk teljes verzióját megtalálod a legfrissebb Marie Claire Beauty Extra mellékletében!