Nicholas Hoult egy angliai kisvárosban született 1989-ben, ám hamar bekerült a szórakoztatóipar bűvkörébe: hároméves korában szülei elvitték bátyja színielőadására, ahol egy rendező kiszúrta a közönség soraiban ülő fiút, és azt gondolta, hogy ha ilyen ügyesen tud koncentrálni egy darabra, akkor akár szerepelhetne is egyben. Hoult ötévesen megkapta első szerepét, pár évre rá, 2002-ben pedig már elbűvölően furcsa, koraérett kiskamaszként tűnt fel a szupersztársága csúcsán lévő Hugh Grant mellett a Nick Hornby regényéből adaptált Egy fiúról című filmben.
Bár megannyi bájos gyerekszínész karrierje tört derékba a serdülőkor eljövetelével, Hoult éppen a kétezres évek meghatározó tinisorozatában vált különc kisfiúból sármos ifjúvá. A 2007-ben induló Skins egy évtizeddel megelőzte az Eufóriát olyan tabutémák autentikus ábrázolásával, mint a kiskorúak drogfogyasztása, az explicit (homo)szexualitás és a mentális betegségek. A szériában két évadon át szereplő Hoult hollywoodi kiugrási lehetősége egy váratlan megkeresés formájában érkezett: Tom Ford amerikai divattervező az eredetileg kiválasztott színész helyére kérte fel az utolsó pillanatban. Ford hatalmas kritikai sikert arató rendezői debütálása, a 2009-es Egy egyedülálló férfi a hatvanas évek Amerikájában játszódik, ahol Hoult lelkes tanítványként szó szerint újra színt varázsol a Colin Firth által alakított, az élettársát gyászoló és öngyilkosságot fontolgató meleg egyetemi tanár életébe.
A képregényfilmes bumm sem kerülte el a színészt, aki a 2011-es X-Men: Az elsőkkel kezdődő előzményszériában alakította vastag maszkréteg alá bújtatva a Bestiát, majd folytatta a szörnyes vonulatot az Alkonyat-mániát ügyesen fricskázó Eleven testek szerelmes zombijaként. Bár rendre eljátszik hagyományos hősszerepeket is, az excentrikus és a maguk módján komikus figurákban találta meg a helyét. A Mad Max: A harag útjában (2015) csontsovány és hullafehér hadfiút alakított, szánalmas antagonistaként indulva nyerte el végül a megváltást és a közönség szeretetét; A kedvencben (2018) szintén fehérre sminkelve vette ki a részét a 18. századi angol arisztokrácia cicaharcából. Jórgosz Lánthimosz ünnepelt szatírájának forgatókönyvírója, Tony McNamara annyira megszerette a színészt, hogy felkérte saját kosztümös sorozata, a Nagy Katalin – A kezdetek férfi főszerepére. A komoly birodalmi terveket szövögető feleségével nehezen kijövő III. Péter cár karaktere lehetővé teszi a hihetetlenül sokszínű Hoult számára, hogy egyesítse összes erősségét: egyszerre infantilis, zsarnoki, ostoba, elviselhetetlen, mégis szerethetően esendő figura.
A sorozat harmadik évada mellett párhuzamosan több filmprojekten is dolgozó Hoult együtt neveli négyéves kisfiát a modell Bryana Hollyval, idén márciustól pedig a Biotherm francia kozmetikai cég nagyköveteként hívja fel a figyelmet a klímaválság veszélyeire és az óceánok védelmének fontosságára.
Melyik szerepedre vagy a legbüszkébb, és miért?
Azt hiszem, mindegyikre büszke vagyok más-más okokból kifolyólag: olykor a végeredmény, máskor az alkotási folyamat miatt. A Mad Max: A harag útjának forgatása hihetetlen élmény volt, az utóbbi időben pedig nagyon élveztem a Nagy Katalin – A kezdetek készítését. Csodálatos a csapat, és nagyszerű érzés hallani, hogy mennyien szeretik, és mennyi embert nevettet meg a sorozat.
Melyik volt az eddigi legnehezebb színészi feladatod?
Mindegyik más miatt volt nagy kihívás. A Bestia prosztetikus sminkjét viselni az X-Men-filmekben fizikailag és mentálisan is megterhelő volt. Lenyűgöző volt a smink és az ezért felelős csapat is, de nagyon melegített és klausztrofóbiát okozott.
Mik a kedvenc filmjeid?
Imádom a Nem vénnek való vidéket, az Isten hozta, Mister!-t, A Maszkot, az Egy makulátlan elme örök ragyogását. Mostanában láttam a Disznó, a Még egy kört mindenkinek és A világ legrosszabb embere című filmeket, zseniálisnak tartom őket.
Fotó: Julian Ungano (Biotherm) Interjú: Biotherm Magyar szöveg és kiegészítő információk: Rácz Viktória