Kriptovalutákkal foglalkozott, Balira költözött a magyar család

2022. november 11.
Újdonságot, kihívásokat keresett a kriptovalutákkal is foglalkozó magyar házaspár, amely iskolás gyerekeivel együtt költözött Balira – az indonéz szigeten élénk magyar közösségbe csöppentek bele. Nem örökre mentek, de még sok csodás naplementét szeretnének kint megnézni.

Debreczeni-Raskó Gabriellával 2021 nyarán beszélgettünk legutóbb, a kriptovilág női szereplői kapcsán. (Gabi férje, Debreczeni Barnabás alapította az első magyar bitcoinváltót üzemeltető MrCoin.eu-t, ahol Gabi kommunikációs vezetőként dolgozott). Azóta eladták a céget, a kriptovaluták árfolyama pedig nem sokkal utána látványosan bezuhant. A két dolog nem függ össze egymással, a döntésük hátterében az állt, hogy szerettek volna egy ideig külföldön élni a két kisfiukkal. Hosszas tervezés után végül Bali szigetén kötöttek ki. „A férjemmel mindketten úgy nőttünk fel, hogy több évet külföldön éltünk – én Mexikóban és Brazíliában voltam gyerek, ő pedig Algériában. Nemzetközi iskolákba jártunk, és ezeknek a külföldön töltött éveknek nagyon nagy szerepe volt abban, hogy azzá váltunk, akik most vagyunk. Jóval azelőtt, hogy megszülettek volna a gyerekek, már eldöntöttük, hogy ezt az élményt számukra is biztosítani szeretnénk.”

bali-magyar-csalad

Stabil internet

Mindenképp Európán kívüli országban gondolkodtak – kifejezetten vágytak a kultúrsokkra –, biztonságos helyre szerettek volna költözni, és melegebb éghajlatra. „Emlékszem, gyerekkoromban a brazil iskolám magas fallal volt körülvéve, az emberrablások gyakorinak számítottak. Ezt a fajta stresszt szerettük volna elkerülni. A munkánk miatt – egy kis könyvkiadóm van egy barátnőmmel közösen, illetve befektetők vagyunk a Budapest Schoolban és több más cégben – természetesen a stabil internetkapcsolat is fontos kritérium volt, illetve úgy éreztünk, nem lenne baj, ha nekünk is újdonságot, sőt kihívást jelentene az új hely. Korábban egyetlen napot sem töltöttünk Ázsiában, így adta magát, hogy ott keresgéljünk. Baliról tudtuk ugyan, hogy a digitális nomádok körében nagyon népszerű, arról fogalmunk sem volt, hogy a magyarok számára is ennyire vonzó.

Nézegetni kezdtük a térképet, aztán YouTube-videókból tájékozódtunk, majd felvettük a kapcsolatot egy ausztrál nővel, aki profi tanácsokat ad Balira költöző családoknak: van egy megrendelhető információs csomagja, amely közel hatvan oldalon taglalja az egészségügy, az oktatás és sok más terület kérdéseit. Ezt átolvasva még egy online konzultációt is igénybe vettünk, ahol választ kaptunk tőle a fennmaradó kérdéseinkre.” Mindez másfél évvel azelőtt történt, hogy útnak indultak volna. A hosszú felkészülés és átmenet fontos volt számukra, hogy el tudják varrni a céges szálakat, és időt adtak az alkalmazottaiknak, hogy új munkahelyet találjanak.

bali-magyar-csalad

Naplemente-rituálé

„Idén március közepe táján érkeztünk meg Balira, és a kötelező négynapos szállodai karantén után az első hetet egy ismerős családnál töltöttük. Mindenkinek javaslom, hogy ha hosszabb időre tervez kint maradni, akkor helyben tájékozódjon, személyesen keresse fel a szálláshelyeket, mert az internetes hirdetések nagyon megtévesztőek lehetnek. Balira két évig nem érkezhettek turisták, üresen álltak a kiadó házak, és ha nem ment a légkondi huzamosabb ideig vagy nem szellőztették őket más módon, bepenészesedtek. Az internetes hirdetésekből az sem derül ki, milyen a szomszédság – égetik-e a közelben rendszeresen a szemetet, vagy mennyi kóbor kutya szaladgál a környéken. Rendkívül hasznosak a házbérlésre szakosodott Facebook-csoportok, mi is ezeket használtuk inkább, nem fordultunk ügynökséghez. Szerencsénk volt, mert március elején érkeztünk ki, és az ottani magyar nagykövetség március 15-ére szervezett egy bulit, ahol Edvin Marton lépett fel – ő is kint él – egy tengerparti étteremben. Rengeteg magyar eljött, belecsöppentünk egyből a kinti társaságba, sokakkal azóta is tartjuk a kapcsolatot, meghívjuk egymást kertipartikra, kirándulunk együtt, nagyon is aktív a kinti magyar közösség.”

Bár Gabiék itthon is sokat túráztak, kint ez még inkább jellemző a családra. „Rengeteget kirándulunk, igyekszünk felfedezni a szigetet, amely akkora csupán, mint Békés megye, de van rajta vagy harminc vízesése, több vulkánja, számtalan folyója, krátertava és öble. Hónapok elteltével is úgy éreztem, hogy még a töredékét sem láttuk a természeti látványosságoknak.” Idővel beálltak egy kényelmes napi ritmusra, amelynek szerves részét képezi a naplemente megcsodálása. „A sziget nyugati partján lakunk, közel a tengerhez, és amikor csak tehetjük, napnyugtakor lemegyünk a tengerhez. Délután mindig megtelik a strand, az emberek összegyűlnek, és nézik a lemenő napot: ennek mindig különleges hangulata van, szeretünk benne részt venni.”

Szöveg: Balázs Laura

A cikk folytatását keresd a friss Marie Claire magazinban!