A hiphopkultúra 50 éve: Hip Hop & The New Rhythm of Fashion

2023. november 16.
A New York-i gettók önkifejező stílusirányzata mindent elsöprő globális jelenséggé nőtt. A forradalmi hiphopkultúra ötven éve velünk van, és nemigen mutatkoznak rajta az életközépi válság jelei. Sőt, a divat világát továbbra is izzásban tartja.

Hey Mister DJ Put a Record On

New Yorkban járunk, az 1970-es években, a különböző etnikai kisebbségek gettóit felölelő Bronx, Harlem és Queens negyedek lepusztult épületei között. Ebben a környezetben született meg a hiphop műfaj. Ilyen zene szólt mindenütt az esténként az utcán bulizó fiatalok körében, akiknek valamiképp rezonálniuk kellett a romlott és erőszakos rendszerre. A legjobb ruháikat öltötték fel, a gazdagabb negyedek lakóit utánozva: iskolai uniformisra hajazó darabokat, blueszenekarok szereléseit. A dolgok akkor változtak meg, amikor megjelent a DJ figurája, egy olyan komplex előadóé, aki ráénekel meglévő számokra, egyszerre tartva a ritmust és figyelve a rímelést. A zene mind hangosabb, a testek nem tudnak ellenállni, muszáj táncra perdülni. És íme, színre lépnek a kényelmes Adidas tréningruhák, lehetőleg mutatós ékszerekkel, baseballsapkával feldobva, a kosárlabdatrikók, az XL-es pólók és a kapucnis felsők.

A szülinap

A műfaj megszületését hagyományosan egy 1973 augusztusi bulihoz – a világ talán első hiphoppartijához – szokás kötni. A bronxi esemény és különösen a DJ produkciók sikere, úgy tűnik, múlhatatlan.

Dapper Dan világhírű koppintása

Dapper Dan a Gucci bemutatóján

Move Your Body

Az első brand, amely megorrontotta a hiphopban rejlő lehetőségeket, a Nike volt. A fekete közösség által leginkább követett sportra, a kosárlabdázásra épített, szerződést kötött a sztárjátékos Michael Jordannel – a neki dedikált cipőmodellt azóta a divattörténet egy fontos darabjaként tartják számon.

Az Air Jordan még ma is számos együttműködéssel büszkélkedhet, gondoljunk csak az Air Diorra, a francia divatház meglepő ötletére 2020-ból. De érdekes példa a hiphop és a high fashion összefonódására Dapper Dan története is. 1982-ben nyitott butikot Harlem szívében, és egy csapásra híresség lett, mert szemrebbenés nélkül ellopta a legmenőbb logókat, eltulajdonította és rávarrta a street fashion ihlette, különc kreációira a luxusvilág leghíresebb monogramjait. Miután megvádolták hamisítással, bezárta az üzletét. Évtizedekkel később, egészen pontosan 2017-ben, a logómánia visszatérésének idején Alessandro Michelének köszönhetően Dapper Dan is újra rivaldafénybe kerülhetett. A Gucci akkori művészeti vezetője egy bemutatón a kifutóra küldött egy kabátot, amely szakasztott mása volt egy Dapper Dan darabnak. Az eredetit Louis Vuitton monogramminta borította, és a fenegyerek 1989-ben egy másik sportoló sztárnak, az olimpiai bajnok Diane Dixonnak tervezte.

Szöveg: Mario Cossu, Lukács Zsolt Fotó: Getty Images, Profimedia, Imaxtree

A cikk folytatását keresd a friss Marie Claire-ben!

Charlize Theron Marie Claire 2023/7 címlap

Charlize Theron Marie Claire 2023/7 címlap