A táska, ami értékállóbb az aranynál – a befektetési célú táskavásárlás alapjai

2022. április 13.
Vannak, akik ingatlanban, vannak, akik aranyban – és vannak, akik dizájnertáskákban (is) tartják a vagyonukat. Oroszországban a háború előtti napokon az emberek kifosztották a luxusüzleteket, egy részük kifejezetten a rubel zuhanása miatt, befektetési célból döntött úgy, hogy táskákat vásárol. A legnagyobb luxusmárkák táskáinak értékállósága ennél már sokkal régebbi történet, nem csak háborús időben érdemes befektetni szemrevaló értéktárgyakba. 

Mitől luxus a luxus?

Hogyan lehet meghatározni, hogy mi is az a luxus? Monica Botkier kézitáska- és kiegészítőtervező szerint a luxus a státuszról szól. A legminőségibb anyagok, a kézműves kivitelezés és az ezzel járó magas költségek jellemzik. Manapság mindezekhez erősen hozzáadódik a márka étosza is. A luxustárgyak megismételhetetlensége, egyedisége mindezek összességéből fakad. Egyfajta klubérzetet, kiválasztottságérzetet teremt, ha valaki meg tudja engedni magának a luxustermékeket.

Jessica Diehl stylist és kreatív igazgató úgy véli, „a luxus legfőbb komponense a vágy és a hiány”. Lényegében úgy gondolja, hogy nem elsősorban az árcédula számít, a luxus különböző emberek számára különböző dolgot jelenthet. Azt javasolja, hogy kérdezzük meg magunktól, hogy boldogok lennénk-e, ha az lenne az egyetlen táskánk, amit megvenni tervezünk. Ha a válasz igen, vegyük meg.  Ez azonban csak akkor igaz, ha nem kizárólag befektetésként, hanem a ruhatárunk elemeként gondolunk egy luxustáskára. Ha a pénzünket szeretnénk táskában tartani, egészen mások a játékszabályok!

dizajner-taska-befektetes

Befektetés és divat

Szoktuk különböző ruházati cikkekre azt mondani, hogy „jó befektetés volt”, azonban sokszor inkább arra gondolunk ilyenkor, hogy jól áll, kényelmes vagy sokféleképpen variálható az adott darab. Pénzügyi értelemben egy befektetés akkor jó – így van ez a táskabefektetésekkel is – ha idővel nem veszít, hanem inkább növeli az értékét.

A használt ruhadarabok általában egyre inkább veszítenek az értékükből, azonban néhány nagyon stabil, nagy presztízzsel rendelkező márka esetében ez az ökölszabály mégis felülíródik, különösen, ha ékszerről vagy kézitáskáról van szó.

Hogy csináljuk?

Ha befektetésről beszélünk, akkor a legnagyobb múltú márkák kínálatában kell szétnéznünk, klasszikusan ide sorolandó az Hermès, a Chanel és a Louis Vuitton. A márkákon belül is a legklasszikusabb fazonokat, a márkák ikonikus printjével, szabásával ellátott darabokat kell előnyben részesítenünk akkor, ha befektetési célból vásárolnánk. Kezdetnek például a legjobb, ha mi magunk is használtan vesszük az első ikonikus dizájnertáskánkat.

Alapszabály, hogy az érintetlen táskák több pénzt keresnek. A kézitáskát tökéletes, újszerű állapotban kell tartani akkor, ha megtérülési áron akarjuk eladni. Sajnos a használat és elhasználódás nyomait mutató kézitáska soha nem fogja meghozni egy vadonatúj táska árát.

Kezdjük a tápláléklánc tetején: a legbiztosabb befektetést az Hermès Birkin táskák jelentik, egyes szakértők szerint ezek értékállósága az aranyt is lekörözi, mert csak elképesztően limitált számban kerül forgalomba egy-egy kollekció, így nagyobb az exkluzivitása is. A használt Hermès Birkin eladási ára számos tényezőtől függ, beleértve a táska stílusát, méretét, a bőranyag típusát és állapotát. Általánosságban viszont elmondható, hogy a Birkin 9000 és 150 000 dollár közötti kiskereskedelmi forgalmat bonyolít le, a viszonteladási árak viszont már 223 000 dollárig terjednek.

Ezt követi az értékállósági sorban a Chanel Flap Bag és a Boy Bag és a Louis Vuitton Neverfullja, illetve a Gucci Saddle Bag. A toplistára felfér még néhány vintage Fendi is.

dizajner-taska-befektetes

Nem könnyű műfaj

Az sajnos nagyon kiszámíthatatlan, hogy valóban értelmezhető profittal tudunk-e majd továbbadni egy dizájnertáskán. Így a szakértők semmiképpen nem javasolják azt, hogy ez legyen az elsődleges befektetési formánk, azt pedig végképp nem, hogy adósságba keverjük magunkat egy luxustermék miatt. Inkább kiegészítésként érdemes táskákba tenni a pénzünket – vagy akkor, ha egyébként is szeretnénk egy megbízható, extrém magas minőségű táskát hordani, és nem bánnánk, ha aztán évek múltán jó áron tudnánk majd továbbadni.

Három alaptényező is van, ami miatt eléggé kiszámíthatatlan a táskák továbbadási ára. Egyrészről, ami ma divatos, az holnap már lehet, hogy nem lesz az – a szezonalitás ugyanúgy vonatkozik a luxus kézitáskákra mint a fast fashion darabokra. Persze ez semmiképpen sem jelenti azt, hogy ne hordhatnánk egy dizájnerdarabot hosszú évekig, sőt, évtizedekig vásárlás után, csak azt, hogy csökken az esélye annak, hogy az idő múlásával az eredeti értékéhez közel kerüljön a táska ára. Ezért is fontos, hogy inkább a klasszikus márkák klasszikus darabjait vegyük meg, ha nem csak divatszempontok alapján keresünk táskát.

Másrészről mivel a kézitáska állapota nagy mértékben meghatározza, hogy milyen árat fognak fizetni érte később, minél kevesebbet, sőt, akár egyáltalán nem érdemes használni a befektetési táskákat. Hiszen akármennyire is figyelünk, használat során szükségszerűen kopnak a táskák. Harmadrészt pedig a dizájnertáskák számos okból nehezen értékesíthetők. A legnagyobb nehézséget egyértelműen az adja, hogy nehéz bizonyítani a kézitáska eredetiségét a sok hamisítvány és átverés miatt.

Így zajlik a továbbadás

Amíg nem válunk jóhírű kézitáska-viszonteladóvá, mindenképpen igazolnunk kell a táska eredetiségét. Ez azt jelenti, hogy minden táskához tartozó papírt és nyugtát érintetlenül kell tartani, ez garantálja a táskája eredetiségét. Ha online értékesítjük tovább a táskánkat, akkor a hitelességet vizsgáló szolgáltatás általában bele van építve abba az árba, amelyet a táska tőlünk való megvásárlásakor kínálnak. Sajnos rengeteg rémtörténet van a luxustáskaüzlet körül, ezért érdemes további óvintézkedéseket is tenni azzal kapcsolatban, hogy hol, hogyan és kinek adunk el.

Fotó: Getty Images

És ezt olvastad már?