Ők a deinfluenszerek, a TikTok leghasznosabb tagjai

2023. április 19.
Ha megismerjük őket, már nem is kell tovább magyaráznunk, miért is hasznosak a deinfluenszerek a közösségi oldalakon, különösen ha szívügyünk a fenntarthatóság és környezettudatosság. Miért muszáj megmondani, milyen dolgokat ne vegyünk?
A deinfluenszerek a TikTok leghasznosabb tagjai
  • Miért baj, ha már azt találjuk sokkolónak, ha valaki arról beszél a közösségi oldalakon, miért és mit ne vegyünk meg?
  • A deinfluenszerek is a fogyasztásra fókuszálnak, viszont pont arról beszélnek és arról győzködnek, mit teljesen felesleges megvennünk.
  • Végre egy olyan trend jelent meg a TikTokon és a többi közösségi oldalon, ami jó a bolygónknak.

Annak, aki használtruha-boltban vásárol, odafigyel, hogy ne dobjon ki ételmaradékot és a lehető legjobban csökkentse az ökológiai lábnyomát, szívfájdító minden alkalommal szembesülni a közösségi média vásárlásra buzdító felfogásával. Meglepő, sőt sokkoló ugyanakkor, hogy a TikTokon megjelent egy újabb trend: a deinfluenszer.

A deinfluenszer nem akar rávenni, hogy vegyünk meg ezeregy dolgot, amire valójában semmi szükségünk, viszont azt sugallják, hogy akkor leszünk valakik, ha birtokoljuk ezeket. Pont ellenkezőleg. Van például olyan a deinfluenszerek között, aki azt mutatja meg, miért teljes pénzkidobás megvenni trendi dolgokat. 

A deinfluenszerek pont arra akarnak rávenni, hogy ne költsünk olyan dolgokra, amikre valójában semmi szükségünk. 

Deinfluenszer: az új TikTok-trend, ami jó a bolygónak

Régóta vártuk a pillanatot, mert abban biztosak voltunk, hogy eljön. De a közösségi oldalakon végre megjelentek válaszul a túlfogyasztásra buzdító influenszerekre azok a deinfluenszerek, akiknek meggyőződésük: nem kell mindent megvennünk, amiről azt sugallják, csak akkor lehetünk menők, ha birtokoljuk az adott dolgot. Ezek általában nem érik meg a felhajtást. 

Jelenleg 278,8 millióan látták a deinfluencing hashtaggel ellátott videókat a TikTok-on, és a szám egyre növekszik, ami jó hír. Egyre többen posztolnak olyan videókat, melyek arra biztatnak, költsünk kevesebbet. 

Időről időre elgyengülünk és bedőlünk a legújabb trendeknek, megvesszük azt a táskát, azt a kabátot, jó esetben némi bűntudattal. A deinfluenszerek azt kérik, tegyük fel magunknak a kérdést: mikor elég? És mikor jön el az a pont, amikor túl sok a „muszáj megvenni” dolog? 

Úgy kellettek a deinfluenszerek, mint egy falat kenyér

Már olyan nagy szükség volt a deinfluenszer trendre, mint egy falat kenyér. Egy olyan világban, ahol az influenszerek milliókat kereshetnek azzal, hogy divatossá tesznek bizonyos termékeket és arra ösztönöznek, vegyük meg, sokkal nehezebb a józan ítélőképességünket megőrizni. Sokkal nehezebb úgy választani, hogy az a bolygónak is jó legyen, ne csak a pénztárcánknak, és egyáltalán, sokkal nehezebb nem megvenni alapvetően szükségtelen dolgokat. 

„Épp ideje volt – mondta Joanna Dai márkatulajdonos a deinfluenszerekről. – Megszállottjai lettünk a fogyasztásnak. Pszichológiailag belénk programozták, hogy mindent akarjunk, amit csak meglátunk, megérintünk, anélkül, hogy ez tudatosulna bennünk.”

„Elsősorban emberek vagyunk, nem fogyasztók. Látva a tragédiák sorát, amit a klímaválság okoz, igenis arra kell ösztönöznünk egymást, hogy megváltoztassuk és újragondoljuk azt, ahogy vásárolunk.”

TikTok-felhasználók százai értenek egyet vele. „A deinfluenszerekkel vagyok – írta valaki. – Ez a kedvenc trendem hosszú idő óta. El se hiszem, hogy mint közösség belátjuk végre: túlfogyasztunk és elvesztettük az irányítást.”

A Z-generációnak elege van a fogyasztásból

Érdekes, hogy a Z-generáció állt a deinfluenszer trend élére. A MarketScale kimutatásából kiderült, hogy az influenszermarketing-ipar már több mint 16 milliárd dollárt ér. A GWI adatai szerint 43 százalékkal több keresést indítanak konkrét termékekre a közösségi oldalakon 2015-höz képest. Viszont azt mintha figyelmen kívül hagynák, hogy 2020 óta 12 százalékkal csökkent az influenszerek tartalmai iránti keresések száma. 

Watch on TikTok

Az érdektelenség csökkenésében nagy szerepet játszik, hogy már tisztán látszik, melyek a fizetett hirdetések, szponzorált tartalmak és a promóciók. Vagy talán az, hogy a Z-generáció sokkal környezettudatosabb, tudják, hogy az ő bőrükre megy ki a klímaváltozás igazán, és hogy sokkal gyorsabban romlik a helyzet, mint azt a tudósok először jósolták

Az ENSZ 2021-es klímaváltozással kapcsolatos jelentése szerint az emberiség már a vörös riasztás fokozatánál tart. Ez azt jelenti, hogy ha nem változtatunk radikálisan és gyorsan, elérjük azt a pontot, ahonnan már nincs visszaút.

Miért fontosak a deinfluenszerek?

Mindannyiunknak kevesebbet kell vásárolnia, ha azt akarjuk, hogy a bolygónk megmaradjon és legyen jövőnk. A nyugati világban a fogyasztás szintje nem fenntartható. Ez tény. Ahogy az is, hogy komoly károkat okoztunk már eddig is a mérhetetlen és mértéktelen vásárlással a Földnek. 

Ha csak az erdőtüzeket, árvizeket nézzük, mind összefüggésbe hozható a fogyasztásunkkal. A nagyvállalatok a rövid távú profitot a bolygónk elé helyezik, a greenwashing abban a jóleső hitben ringat, nem kell lelkifurdalásunknak lennünk, ha ilyet veszünk, hiszen zöld terméket vásároltunk. Nem kényelmes szembesülni vele, valójában mit támogatunk a vásárlásunkkal, pedig muszáj. 

Fontos kérdéseket feszegetnek a deinfluenszerek

Feltettük már maguknak a kérdést, vajon hogyan lehetséges a közösségi oldalakon fillérekért árult termékeket előállítani annyiért? Milyen körülmények között dolgozhatnak, akik előállítják ezeket a ruhákat a fenntarthatatlan anyagokból? És vajon mekkora része végzi az áruknak a szeméttelepeken?

Watch on TikTok

Hosszú távon a kevesebb vásárlás nem csak az erőforrásokat menti meg, de az is megelőzhető lenne, ha a kisebb szükséglet miatt kisebb termelés végén kevesebb felesleg végezné a szemétben. Ezzel a felesleges szén-dioxid kibocsátás is csökkenne. Gondolkozzunk rajta, nézzünk utána és csak akkor vegyünk meg valamit, ha olyan, amiről el tudjuk képzelni, hogy az elkövetkező 30 évben is viselnénk, mielőtt továbbadnánk a lányunknak, ismerősünknek, unokánknak, hogy a lehető legtovább kitoljuk egy-egy ruhadarab élettartamát. 

Egy másik fontos szempont, amire a deinfluenszerek is rámutatnak: muszáj átgondolnunk, mire van igazán szükségünk. Tényleg új ruha kell a barátunk esküvőjére? Vagy bérelhetünk vagy kölcsön is kérhetünk valakitől? Kell az új éjjeliszekrény, vagy kis kreativitással és egy doboz festékkel egy régiből varázsolhatunk újat? 

Nem szükségszerű, hogy a fenntarthatóbb élet fárasztó legyen. Sőt, akár élvezhetjük is. A vadászat a bolhapiacon, régiségboltban. Az öröm, amikor rábukkanunk valami régi kincsre. Ha ehhez hozzáadjuk annak a semmivel össze nem hasonlítható érzését, hogy a döntésünk pozitív hatással van más emberek és a bolygónk életére is, abszolút megéri. A deinfluenszerek pont arra emlékeztetnek, hogy mekkora értéke van annak, ha gondolkodunk, mielőtt vásárolnánk.

Forrás: Marie Claire UK, fotó: Unsplash


Riporter
Ne maradj le!