„Mindig is annyi helyre el akartam menni, de a barátaim is dolgoztak és én is, és mindig máskor tudtunk utazni” – mondja Erika De Santi, aki sok más sikeres startupperhez hasonlóan a saját igényeit formálta egy izgalmas üzleti tervvé. Így született meg hat éve a WeRoad, a legnagyobb utazóközösség, amely csak 2022-ben több mint 60 000 millenniált vonzott világszerte. Van, aki rátalál a szerelemre, és van, aki úgy dönt, hogy mostantól teljesen máshogy éli majd az életét. Örök barátságok megkötése, egy hely mély megismerése a helyi kultúrákhoz való kapcsolódás révén, új oldalak a naplóban – a WeRoadon tényleg bármi megtörténhet.
Hogyan született a WeRoad?
2017-ben alakultunk meg, ekkor hoztuk létre ezt a projektet Paolo De Nadai-val és Fabio Binnel, a WeRoad társalapítóival, hogy megfeleljünk generációnk azon igényének, hogy a hátizsákos utazók útitársakat találhassanak. Megláttunk egy piaci rést, mert az utazási irodák nem csak digitális, hanem kínálati szempontból sem tudták kielégíteni a millenniálokat. Találtunk egy helyet, ahol közvetlen és innovatív módon pozicionálhattuk magunkat egy nagyon tradicionális kontextusban. Ezt úgy csináltuk, hogy olyan hangnemben kommunikáltunk, amivel meg tudtuk szólítani a fiatalokat, és olyan csoportos utazási élményt kínáltunk, amelynek a szociális élmény a lelke. Emiatt mindig nagyon kicsi csoportokat szerveztünk, 8-15 főig egy utazási koordinátor kíséretében, azzal a céllal, hogy megismerjük egymást és örökké tartó barátságokat teremtsünk.
Hogy néz ki nálatok az utazás?
Utazásszervezők vagyunk, ezért az elejétől a végéig megtervezzük és megteremtjük a turisztikai élményt, és közvetítők nélkül értékesítjük. Mindent online intézünk és a weboldalunkon keresztül foglalunk le, ahol több mint 200 célállomás adatait lehet elérni. A jó dolog az, hogy kimondottan aktívak vagyunk a közösségi médiában, ami nagyon erős inspirációs eszköz számunkra. Nagyon hitelesen és őszintén mutatjuk be az utakat, elmondjuk, mi minden történhet, amit előre talán nem is láthatunk. Számunkra ez annak a része, hogy utazásról álmodozunk, amit bárki megtapasztalhat velünk. Aztán van egy Facebook-csoportunk is, ahol a koordinátorok bemutatkoznak és elmagyarázzák, hogy milyen utazásokat fognak menedzselni, így az előadásuk is az élmény részévé válik, és az út hangulata teljesen érthető lesz a leírtak és a megosztott fotók alapján. Ez az emberi összetevő teljesen alapvető számunkra. Ebben a csoportban az a jó, hogy az emberek már kicsit ismerkedhetnek egymással, esetleg kisebb helyi rendezvényeket szerveznek, hogy találkozhassanak az indulás előtt.
Beszéljünk a számokról. Mit lehet tudni a közösség kapcsán?
Az elmúlt években exponenciálisan növekedtünk, és túléltük a világjárványt, miközben mindig sikerült tartanunk ugyanazt a mértéket a növekedés és az indulások terén. Csak ezen a nyáron több mint 35.ooo WeRoaders lesz szerte a világon, és körülbelül 50.ooo az év során. Jó kihívás volt, de az a tény, hogy kitartóak voltunk és soha nem adtuk fel, nagy megelégedéssel tölt el bennünket. Egy másik nagyon érdekes adat a koordinátoraink közössége, egy olyan rendszer, amit mi vezettünk be, és korábban nem létezett. A hagyományos csoportos utazások során általában egy idegenvezetőre támaszkodnak, aki egész évben végzi a munkáját. Mi viszont úgy döntöttünk, hogy mindent a szenvedélyes utazói közösség fejlesztésére teszünk fel, ezért koordinátorainknak nem ez a szakmája, hanem egyszerűen csak az utazások szerelmesei, akiknek olyan alapvető képességeik is vannak, mint az empátia és a vezetési készség. Öt piacunkon jelenleg több mint 2000 van belőlük. A kísérők közössége ugyanolyan sokszínű, mint az utazóké, és vannak köztük orvosok, vállalkozók, videósok és ápolónők. Ez lehetőséget ad arra, hogy valóban jelen legyünk az emberek életében. Azt hiszem, jelenleg Olaszországban minden szakmában van legalább egy WeRoader vagy egy koordinátor. Ez lehetőséget ad arra, hogy valóban jelen legyünk az emberek életében.
Amikor egy új utat terveztek, mik azok az értékek, amelyek irányítanak titeket, és mik azok az elemek, amelyek soha nem hiányozhatnak?
Először is a hitelességet mondanám, majd a rugalmasságot és a kultúrákhoz való viszonyt. A víziónk, ami erőt adott ahhoz, hogy még a járvány idején is előrelépjünk, a következő: „Emberek, kultúrák és történetek összekapcsolása”. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy elősegítsük az emberek közötti kapcsolatot, olyan történeteket hozzunk létre, amelyek sokáig tartanak, de összekapcsolhatunk a helyi lakossággal is. Egy csoportos utazás kockázata, ha túl sok a résztvevő, az, hogy nagyon felületes marad, és nem tud kialakulni ilyen típusú kötelék. A helyszíni szolgáltatások nagy választéka a szállástól az élményekig, amelyeknél néhány helyi idegenvezetőt vagy családi vállalkozást is igénybe lehet venni, lehetővé teszi a célunk elérését. Egy másik szempont, ami szintén a WeRoad lelke, a rugalmasság. Létezik az a sztereotípia a szervezett utazásokkal kapcsolatban, hogy nagyon szoros menetrendhez kell alkalmazkodni, a változtatás lehetősége nélkül. Mi ehelyett igyekszünk megtanítani a koordinátorokat a szabadidő kezelésére, és bizonyos szintű sokoldalúságot biztosítani, alkalmazkodni a csoportban történtekhez. Mindent irányíthatunk, kivéve az emberek között létrejövő kémiát, de az, hogy ez megtörténjen, kell egy személy, aki képzett ahhoz, hogy ezt létrehozza, és aki rendelkezik a szükséges rugalmassággal – ez a kulcsa a sikerünknek és a minőségnek, amit garantálni tudunk a velünk utazóknak. Az utazás elején általában igyekszünk olyan tevékenységeket szervezni, amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek megismerjék egymást, így például még a transzferek is lehetőséget adnak arra, hogy leüljünk valaki mellé, beszélgessünk, barátkozzunk.
2021-ben kezdtetek nemzetközi szinten terjeszkedni, és jelenleg több európai országban is jelen vagytok, köztük az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Németországban és Franciaországban. Észrevettél különbségeket az olaszok és a más országokból érkezők között?
Az a szépsége annak, hogy az utak megszervezését a koordinátorok kezébe adjuk, hogy nagyon könnyen alkalmazkodhatunk azon országok igényeihez, ahol tevékenykedünk. Az úti cél kiválasztásakor a németek például általában más helyszínt választanak, mint az olaszok vagy a britek. Még az új generációk utazási szokásai is változnak országról országra, és ezek tükröződnek az általunk kínált élményekben is. Egy dolgot azonban szeretnék elmondani, hogy minden európai millenniálnak szüksége van kapcsolatokra. Nagy kihívással néztünk szembe, amikor elhatároztuk, hogy globálisan terjeszkedjünk, mivel nem tudtuk, hogy ez az összetartó utazó csoport működni fog-e a tengerentúlon. A válasz azonban pozitív volt és Spanyolországban, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban is sikerült egy gyönyörű közösséget létrehoznunk, ami a mindennapi életben is érezhető, és ami az utazással eltöltött két-három hét után is megmarad.
Melyek a közösség legnépszerűbb úti céljai 2023-ban?
Délkelet-Ázsia és a hosszú utazások a divatosak, ezért a kedvenc úti cél Indonézia és Japán, amely egyben a járvány után a legutolsó célpont is volt. Thaiföld mindig klasszikus, de vannak más helyszínek is, például Amerika és Jordánia, amelyek szintén nagyon népszerűek. A nyár közeledtével nyilvánvalóan egyre többen érdeklődnek más országok, mint például Törökország és Albánia iránt, amiket az olaszok eléggé felkaptak.
Hova utazol legközelebb?
Nemrég értem vissza Délkelet-Ázsiából, ahol a bakancslistámon kipipálhattam Vietnámot, egy olyan országot, ahová mindig is szerettem volna eljutni. A következő utazás, amit már a járvány előtt is terveztem, valószínűleg Kolumbia lesz.
Megosztanál velünk egy anekdotát az egyik WeRoad-utadról, amit soha nem fogsz elfelejteni?
Hihetetlen és változatos történetek vannak. Egy dologra mindig emlékezni fogok, hogy a brit menedzserünk volt az egyik első résztvevő a helyi utazásokon. Ez jól mutatja a kapcsolatok erejét. Az egyik koordinátor felhívta a rá figyelmünket, hogy az egyik utazó nagyon menő volt, és szerinte csatlakozhatna hozzánk. Koordinátor lett, és egy ponton felajánlottuk neki, hogy menedzser legyen. Ez azt mutatja, hogy a közösség a vállalkozás lelke, hiszen csapattagjaink több mint 30%-a utazási koordinátor is. Ezért az a küldetésünk, hogy megéri az élményeket megélni és átadni, és szerintem ez 100%-ban igaz.
Forrás: Marie Claire Italia Fotó: Getty Images