Mitől öko az öko? Avagy 4 jel, hogy a kozmetikumod valóban ökobarát

2019. augusztus 28.
Ezen a héten szépségbloggerünk, Peonilla olyan fontos kritériumokra hívja fel a figyelmet, amiktől egy beauty termék valóban környezetbarátnak nyilvánítható.

Az eco-friendly kifejezés, azaz magyarul ökológiai/öko-barát azt jelenti, hogy az adott termék csökkentett, nagyon minimális vagy egyáltalán semmilyen káros hatással sincs a környezetre. Mikor kozmetikumokról van szó, ha öko terméket szeretnénk vásárolni, már nemcsak azt kérdezzük meg magunktól, hogy ez vajon jó lesz-e a testemnek, ha magamra kenem, hanem azt is, hogy nem ártok-e vele a bolygónknak, a körülöttünk élő élőlényeknek? Ebbe tehát beletartozik például az is, hogy a gyártó nem végez állatkísérleteket. De nézzük kicsit közelebbről azt a négy kritériumot, amit szem előtt kell tartanunk, ha a fürdőszobánkban is szeretnénk a lehető legkörnyezettudatosabbak lenni?

1. A környezetünkre nézve is gyengédek az összetevők?

A fenntarthatóság szempontjából az összetevőknek nemcsak a bőrünkre, de a környezetünkre nézve is a lehető leggyengédebbnek kell lenniük. Jó példák erre a mesterségesen előállított mikrogyöngyök, amikről már valószínűleg te is pontosan tudod, hogy mennyire veszélyesek az élővilágra. De ugyanilyen káros például a naptejekben található néhány kémiai fényszűrő (octyl és ethylhexyl methoxycinnamate) is a tengeri élőlényekre. Amellett tehát, hogy megnézzük a termékek összetevőlistáját és megbizonyosodunk róla, hogy ellenőrzött gazdálkodásból származnak, arra is jó, ha figyelünk, hogy mesterséges illatanyagokat, színezékeket, adalékanyagokat, tartósítószereket és kőolajszármazékokat se tartalmazzanak.

2. Milyen a csomagolás?

A második fontos kritérium a csomagolás fenntarthatósága. Természetesen a csomagolásmentes (pucér) termékek állnak a legelőkelőbb helyen ebből a szempontból, azonban nem minden esetben megoldható, hogy csak ilyen kozmetikumokat használjunk. Ilyenkor azt érdemes megnézni, hogy újrahasznosított, újrahasznosítható vagy 100%-ban lebomló-e a flakon, a doboz, a pumpa stb. amiben a termék érkezik. Ebből a szempontból általánosságban az üveg vagy papír, esetleg bambusz/fa csomagolás a legszerencsésebb, de az újra-műanyag is egy fokkal jobb megoldás.

Tipp: Fontos az is, hogy helyesen szelektáljunk, mikor kidobásra kerül sor! Válasszuk szét a műanyag pumpát az üveg tégelytől, mossuk el (a műanyag flakonokat is) és dobjuk a megfelelő szelektív kukába.

3. Rendelkezik valamilyen hiteles minősítési jellel?

Az egyik legbiztosabb módszer annak megállapítására, hogy valami öko-e, ha megnézzük, milyen certifikációval rendelkezik a kozmetikum. A Hungarian Ecolabel / Környezetbarát Termék Védjegy, a BDIH, az Ecocert, a Cosmos Natural, a Natrue, az USDA Organic vagy a Demeter olyan megbízható minősítések, amikre bátran hagyatkozhatunk. Ezeknek a jelöléseit a csomagoláson mindig megtaláljuk. A szigorúan minősített termékek gyártói a környezettudatosságra is odafigyelnek (az alapanyagok beszerzésétől kezdve a gyártási folyamaton át a csomagolásig), de ezeket az információkat külön is csekkolhatjuk a weboldalukon.

4. Állatkísérlet-menetes a termék?

A Leaping Bunny, avagy a kis nyuszis jelölés a biztosíték afelől, hogy egy kozmetikum előállítása során nem végeztek állatkísérleteket. Sajnos ezt a jelet például szokták hamisítani, sőt nem árt utánanézni az anyavállalat ténykedéseinek is, mert sokszor a nagy gyártók Kínában árusítanak, ahol viszont a mai napig kötelező az állatkísérletek végzése.

Fotó: Unsplash

Már csak pár nap és indul GO GREEN kihívásunk! Csatlakozz te is!