Az illóolajok jelene és jövője

2019. szeptember 23.
A modern aromaterápiás kozmetikumok terjedése egészen új kapukat nyitott meg a bőrszépítésben, amelyekről bővebben a mostani Marie Claire Beauty Extra mellékletében is olvashattok. Ebbe a sokszínű és sokoldalú világba vezet el most bennünket Feller Adrienne szépségterapeuta, természetgyógyász és aromaterapeuta, akivel a lapban megjelent cikk kapcsán készült miniinterjút olvashatjátok most.

Az illóolajok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a szépségpiacon, de messze nem új jelenség az aromaterápia a bőrápolásban. Kik és mire használták régen az illóolajokat?

Az illóolajokkal, növényi olajokkal több ezer éve szépítik magukat a nők. Azonban ezek az illatos kivonatok mindig a kiváltságos társadalmi réteghez jutottak csak el, ezért csak kevés ember juthatott hozzájuk. Ezeket az illatos csodákat több dologra is használták. Beavatási ceremóniákhoz, királyok, papok felszentelésére, szépítésre, gyógyításra, halottak bebalzsamozására. Az illóolajat mindig is nagy tisztelet övezte. Tény, hogy mostanában reneszánszát éli az aromaterápia, amit tulajdonképpen csak 1938 óta nevezünk így Gattefossé Aromatherapy című könyvének megjelenése óta.

Feller Adrienne, természetgyógyász és aromaterapeuta

Miért erősödött fel a szépségiparban ennyire az illóolajok szerepe, miközben voltak évtizedek, amikor eléggé háttérbe szorult a felhasználásuk?

Ennek valójában több oka is van. Az ipari forradalom előtt teljesen egyértelműen csak természetes anyagokkal szépültünk és gyógyultunk, de utána átvették az uralmat a szintetikus összetevők. Ennek az ipar számára óriási előnye volt. Mindig képesek voltak előállítani ugyanazt a minőséget, mert a gyártás nem volt kitéve annak a kockázatnak, hogy milyen volt az adott év termése. Azonban ahogy az emberek tartósan használatba vették a szintetikus kozmetikumokat és az élelemiszeripar is könnyedén nyúlt a szintetikus helyettesítőkhöz, szép lassan kiderült, hogy a szintetikus anyagok hosszútávú alkalmazása nem építi, hanem terheli a szervezetet. Így a felhasználók figyelme elkezdett az egészséges táplálkozás, ezzel egyidőben a természetes kozmetikumok felé fordulni. A piacnak pedig reagálnia kellett a felmerülő igényekre.

Pontosan hogyan?

A dolgok két irányból mozdultak meg. Egyrészről az információ gyorsabb terjedésével kisebb manufaktúrák jelentek meg a piacon, amit javarészt lelkes, hivatástudatból alkotó emberek működtettek és sok esetben természetes anyagokból alkottak. Az aromaterápia híre és sikere is egyre szélesebb körben volt ismert. Így a manufaktúrák kisebb volumenű gyártásuk miatt könnyebben nyúltak a természetes anyagok mellett az illóolajokhoz is. A nyitott és vállalkozó kedvű vásárlók pedig megtapasztalhatták a különbséget a tradicionális nagy cégek által gyártott, általában szintetikus anyagokból készült és a manufaktúrákban természetes alapanyagból előállított termékek között. Nem kellett sokáig használni ezeket a termékeket ahhoz, hogy megérezzék az óriási különbséget.
Az aromaterápia a második világháború után egyre jobban kezdett teret hódítani. Franciaországban lelkes orvosok, vegyészek, gyógyszerészek kutatták az illóolajok hatását és minden kutatási eredmény afelé mutatott, hogy ezek az aromás vegyületek hatékonyak a sebgyógyításban, a keringés javításában, a gyulladás csökkentésében, nagy hatású fertőtlenítő, viricid, baktericid és fungicid hatással rendelkeznek. A kozmetikai iparban pedig pont ilyen anyagokra van szükség egy-egy bőrprobléma kezeléséhez.

Miben rejlik az illóolajok ereje a kozmetikai iparban?

Egy illóolaj a benne lévő aromás vegyületeknek köszönheti hatékonyságát, de ennél sokkal több is van benne. Az illóolaj magas rezgéssel rendelkező anyag és mint ilyen a harmonizálást nem csak a bőrön át való felszívódásán, de az idegrendszeren keresztül is elvégzi, hiszen az illat, mint idegi impulzus jut be a limbikus rendszerbe, erre pedig a testünk önjutalmazó hormonok felszabadításával képes válaszolni. Így lehetséges, hogy egy-egy illat hatására boldogabbak és kiegyensúlyozottak leszünk. Egyes illóolajról azt is tudjuk már, hogy oly módon képes az idő kerekét lassítani, hogy a bőrben mind az elasztikus, mint pedig a kollagén rostok újjáépülését képes stimulálni.

Mitől számít aromaterápiás kozmetikumnak egy termék?

Akkor nevezünk egy terméket aromaterápiás kozmetikumnak, ha kizárólag természetes alapanyagokat tartalmaz és ennek koronájaként illóolaj is van benne. Már egy csepp illóolaj is erővel rendelkezik, így soha nem az illóolaj mennyiségétől függ, hogy aromaterápiás egy termék. Az illóolaj egy olyan különleges anyag, ami apró molekulájának köszönhetően könnyedén átjut a bőrön, az erek falain és bekerül a véráramba. Így a testbe masszázs útján vagy bármilyen módon bedörzsölt illóolaj a szervezet minden részén képes kifejteni jótékony hatását. Az illóolajok sajátossága, hogy illékony a levegőben jól terjedő anyagok, így ahogy kinyitunk egy fiolát, amiben illóolaj van, az azonnal hat ránk érzelmileg az idegrendszeren keresztül. Azonnal mozgásba hoz bennünket.

Vannak tipikusan aromaterápiával harmonizáló szépségtermékek, vagy minden területen jól használhatóak ezek az esszenciák?

Az illóolajokat majd minden szépségápolási termékbe bele lehet tenni, Az illóolaj koncentrációval lehet szépen alkalmazkodni az adott bőrterülethez. Használjuk hidratáló, tápláló krémekben, szemkörnyékápolókban, elixírekben, maszkokban, pakolásokban, radírokban, fürdősókban, masszázsolajokban, szappanokban, tusfürdőkben, samponokban.

Mire figyeljünk vásárláskor?

Ha valaki először vásárol aromaterápiás terméket, akkor javaslom, hogy mindig nézzen utána a gyártónak. Annak, hogy mennyire érzi őt hitelesnek. Aztán az ár is nagyon mérvadó, mert a túl alacsony ár szinte biztos, hogy a minőség rovására megy. Könnyedén belefuthatunk egy olyan történetbe, hogy a termékbe beletesznek pár csepp igazi illóolajat szintetikus illattal keverve és kémiai alapanyagokhoz adva. Ez pont a lényegét veszi el a terméknek. Egy ilyen kozmetikum csak azért alkalmaz illóolajat, hogy a vásárlót félrevezesse, de semmi köze az aromaterápiához. Természetesen lehet az összetevőket is ellenőrizni, de az átlag vásárló már a második sorban elveszhet, mert ugyanazt az alapanyagot több névvel is illethetik.
Így mégis azt mondanám, hogy a cég megbízhatóságát kell leellenőrizni, mert egy megbízható cég megbízható terméket visz a piacra.

Mi lehet a jövő az aromaterápiában?

Azt gondolom, hogy nincs új a nap alatt. Talán annyit fog változni a történet, hogy egyre többen fogják alkalmazni, ami könnyen hozhatja magával azt, hogy még több lesz a hamisítás és ezeknek a kozmetikumoknak az ára magasabb lesz. A dekorkozmetikumokban is megjelenhet, bár ezen a területen sokkal korlátozottabb a lehetőség. Az aromaterápia és az ebből készült kozmetikumok nem csak a szépséget, de a testi-lelki egyensúlyt is helyreállítják. A jövő szépségápolása már minden bizonnyal egészségszemléletű lesz, mert a kettő egy és ugyanaz, nem lehet különválasztani.

Fotó: Kőfaragó Zsuzsi, Unsplash