A világszerte zajló tüntetések a szépségmárkák marketingstratégiájára is kihatottak már, a L’Oréal Paris a Whitening & Lightening (fehérítő, halványító) termékjelzésekkel és -elnevezésekkel számolt le, nyomában pedig ott van a Johnson & Johnson és az Unilever. A bőrfehérítő hidratálókrémek az elmúlt hónapok hatására egészen más fénybe kerültek, és bár hivatalosan a bőrhibák, a szem alatti karikák ellen, valamint főként a napbarnított vagy éppen szürkés szín ellen harcolnak, alapvetően az arcbőr árnyalatának világosítását célozzák meg. Különösen Ázsiában (ezen belül is Indiában) van nagy kultusza ezeknek az akár a 2-3 árnyalatnyi világosítást is ígérő krémeknek, szérumoknak, ahol a sötétebb bőrárnyalatokkal szembeni előítéletek a mai napig nagyon mélyen gyökereznek – az ősi kasztrendszer miatt is.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Legutóbb az Unilever indiai leányvállalata hozott egy komoly döntést, a nemzetközi szinten ismert bőrvilágosító nagyágyú, a Fair&Lovely bőrápolási vonalát nevezik át, hogy enyhítsenek a „halványítást” népszersítő üzenet sarkosságán. A globális rasszizmusellenes tüntetések ugyanis tényleg középpontba állították a bőrszínnel kapcsolatos megkülönböztetéseket, kiterjedve a szépség világára is. A 22 éves Chandana Hiran online petíciót indított a Fair&Lovely ellen, azt kifogásolva az az AFP hírügynökségnek adott interjújában, hogy a bőrvilágosító vonallal aláaknázták a nők önbizalmát, hiszen az volt az alapvető narratíva, hogy „ha sötét a bőröd, akkor már nem is lehetsz sikeres az életben”.
A többek közt a fair (halvány) és white perfect (fehér tökély) jelzők és elnevezések ellen kiálló indiai diáklányt már gyermekkorában is nyomás alá helyezték, sulykolva a bőrfehérítés fontosságát, ma azonban már szembe megy a hasonló, „bőrszín téren” uralkodó elvárásokkal. Azt kifogásolja, hogy a hasonló termékvonalak üzenete a szépséget, a sikert és a szeretet a fehérebb bőrárnyalathoz kötik, ezt hangsúlyozva a reklámjaikban, kommunikációjukban is.
A rebranding ideje
A Black Lives Matter tiltakozások hatására megindult szépségpiaci változásokkal és az átnevezéssel az Unilever „a szépség változatosabb ábrázolásának időszakát akarja ünnepleni”, adta hírül a Premium Beauty News szakportál.
Bár a hasonló elmozdulások, változások még tényleg csak gyerekcipőben járnak, a harc ténylegesen elkezdődött. Soha ekkora esély nem volt még arra, hogy a sötétebb bőrrel szembeni diszkrimináció számos területre, így a szépségpiacra is begyűrűzve éreztesse hatását – nők millióinak a válláról levéve a „bőrvilágosítási kényszer” terhét, és leállítva azt a káros üzenetet, miszerint csak halvány bőrrel lehetnek sikeresek. Kérdés, hogy mennyi idő lesz mindez, pláne az 1,3 milliárd lakosú India esetében, ahol a bőrápolási szektor 50 százaléka a bőrfehérítő termékekből áll…