A Black Lives Matter a bőrfehérítő krémekkel is leszámol?

2020. július 29.
Az utóbbi hónapokban világszerte tüntetéshullámokkal küzdenek a bőrszíntől független egyenlőségért. A Black Lives Matter mozgalom kapcsán reflektorfénybe került a – főleg Ázsiában dívó – bőrfehérítő hidratálókrémek kérdésköre is.

A világszerte zajló tüntetések a szépségmárkák marketingstratégiájára is kihatottak már, a L’Oréal Paris a Whitening & Lightening (fehérítő, halványító) termékjelzésekkel és -elnevezésekkel számolt le, nyomában pedig ott van a Johnson & Johnson és az Unilever. A bőrfehérítő hidratálókrémek az elmúlt hónapok hatására egészen más fénybe kerültek, és bár hivatalosan a bőrhibák, a szem alatti karikák ellen, valamint főként a napbarnított vagy éppen szürkés szín ellen harcolnak, alapvetően az arcbőr árnyalatának világosítását célozzák meg. Különösen Ázsiában (ezen belül is Indiában) van nagy kultusza ezeknek az akár a 2-3 árnyalatnyi világosítást is ígérő krémeknek, szérumoknak, ahol a sötétebb bőrárnyalatokkal szembeni előítéletek a mai napig nagyon mélyen gyökereznek – az ősi kasztrendszer miatt is.

Legutóbb az Unilever indiai leányvállalata hozott egy komoly döntést, a nemzetközi szinten ismert bőrvilágosító nagyágyú, a Fair&Lovely bőrápolási vonalát nevezik át, hogy enyhítsenek a „halványítást” népszersítő üzenet sarkosságán. A globális rasszizmusellenes tüntetések ugyanis tényleg középpontba állították a bőrszínnel kapcsolatos megkülönböztetéseket, kiterjedve a szépség világára is. A 22 éves Chandana Hiran online petíciót indított a Fair&Lovely ellen, azt kifogásolva az az AFP hírügynökségnek adott interjújában, hogy a bőrvilágosító vonallal aláaknázták a nők önbizalmát, hiszen az volt az alapvető narratíva, hogy „ha sötét a bőröd, akkor már nem is lehetsz sikeres az életben”.

A többek közt a fair (halvány) és white perfect (fehér tökély) jelzők és elnevezések ellen kiálló indiai diáklányt már gyermekkorában is nyomás alá helyezték, sulykolva a bőrfehérítés fontosságát, ma azonban már szembe megy a hasonló, „bőrszín téren” uralkodó elvárásokkal. Azt kifogásolja, hogy a hasonló termékvonalak üzenete a szépséget, a sikert és a szeretet a fehérebb bőrárnyalathoz kötik, ezt hangsúlyozva a reklámjaikban, kommunikációjukban is.

A rebranding ideje

A Black Lives Matter tiltakozások hatására megindult szépségpiaci változásokkal és az átnevezéssel az Unilever „a szépség változatosabb ábrázolásának időszakát akarja ünnepleni”, adta hírül a Premium Beauty News szakportál.

Bár a hasonló elmozdulások, változások még tényleg csak gyerekcipőben járnak, a harc ténylegesen elkezdődött. Soha ekkora esély nem volt még arra, hogy a sötétebb bőrrel szembeni diszkrimináció számos területre, így a szépségpiacra is begyűrűzve éreztesse hatását – nők millióinak a válláról levéve a „bőrvilágosítási kényszer” terhét, és leállítva azt a káros üzenetet, miszerint csak halvány bőrrel lehetnek sikeresek. Kérdés, hogy mennyi idő lesz mindez, pláne az 1,3 milliárd lakosú India esetében, ahol a bőrápolási szektor 50 százaléka a bőrfehérítő termékekből áll…

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Recent events have sparked revolutions throughout the world. People are really cracking down on people, ideas, products, and companies that promote insecurities and ignite racist sentiment. . . . . After fighting for our freedom from Great Britain, in a strange turn of events, we started revering them, wanting to look like them. Companies selling fairness or skin lightening creams quickly took advantage of this sentiment. That if you weren’t fair, you weren’t beautiful. It promised us “light” beautiful skin. But all it really gave us were insecurities. . . . . I’m glad to see so many posts and artworks around this. Here is my version of that. . . #womenillustrators #womenofillustration #creativeart #indianartist #muslimart #indianillustrator #illustrationartist #desiart #indianpainting #pakistanistreetstyle #indiancontemporaryart #ladieswhodesign #funwithfaces #indiandesi #indianartistclub #desiandproud #womenofcreation #productofculture #browngirlart #feminism #southeastasianart #callforartist #brownisbeautiful #southasiansforblacklives #fairnesscreams #fairnesscream #indianwomen #realdesibadiess

Hanifa A. Hameed (@colorsofhoney) által megosztott bejegyzés, Jún 16., 2020, időpont: 6:26 (PDT időzóna szerint)

Láttad már?