Ahogy az egész világ, úgy a szépségápolási trendek is változásban vannak: a lelassulás, a természetesség, a minimalizmus, a környezetbarát formulák és a fenntarthatóság egyre inkább központi helyet foglalnak el a hosszú távú céljaink között. Jó ideje szükségünk volt már ezekre az irányelvekre, ugyanis a túlfogyasztás és a termékdömping teljesen kezdi kizsákmányolni a környezetünket – a szépségiparnak is szerepet kell vállalnia a folyamat megállításában.
Holisztikus szemlélet
Cannella Cammie, a Kiehl’s nemzetközi edukációs igazgatója azt mondja, a vásárlók napjainkban leginkább három dologra vágynak: holisztikus megközelítésre, hatékonyságra és a gyártási folyamatok átláthatóságára.
A holisztikus szépségápolás fogalmát elég nehéz meghatározni, akárcsak például a clean beauty (azaz tiszta szépségápolás) kifejezést körülírni, mivel ez a terület még viszonylag új, és nincsenek egyértelmű, pontos definíciók. Ez egyébként sokszor a vásárlóknak is nehézséget okoz, hiszen jelenleg a márkák bizonyos tekintetben maguk dönthetnek arról, mit neveznek tiszta vagy holisztikus szépségápolási terméknek.
De induljunk ki onnan, hogy a holisztikus szemlélet egy dolgot több oldalról is vizsgál, majd ezek segítségével alkot egyfajta egységet. Ezek alapján általánosságban elmondható róla, hogy magában foglalja egy kozmetikum útját a benne található összetevőktől kezdve a gyártáson keresztül a plusz hozzáadott értékekig.
Ilyen érték lehet egyébként a testi-lelki feltöltődés, amit a szépségkencéink által kaphatunk, vagy egy eszme, amit hűen követünk – gondoljunk csak a vegán kozmetikumokra. De a szépség- és egészségtudat összefonódása is egészen új, izgalmas irányokat alapozott meg.
Szépségböjt
Napról napra aktuálisabbá válik a világhírű divattervező, Vivienne Westwood tanácsa, miszerint: „Vásárolj kevesebbet, válassz jól, és vigyázz rá.” A fenntarthatósági válság hatására a szépségszektorba is egy új trend kezd begyűrűzni: a beauty minimalizmus a túlfogyasztást a legszükségesebb termékekre próbálja szűkíteni.
A Mintel cég statisztikája szerint az Egyesült Királyságban a nők 28%-a egyszerűsítette szépségrutinját az elmúlt egy évben, ha pedig csak a 20–29 év közötti korosztályra szűrünk, nekik már több mint a fele jóval kevesebb kozmetikumot használ, mint korábban. A minőségi összetevők, a hatékonyság és a multifunkcionalitás iránti igény éppen ezért sosem volt még olyan keresett, mint mostanság.
Olvastad már?
De hogyan is rövidítsük le a korábban oly trendi, koreai tízlépcsős szépségápolási rutint? Szakértőnk azt mondja, csupán három-négy lépés is elegendő a szép és egészséges bőr fenntartásához, csak időben kezdjük el ápolni a bőrünket, és ne tűzoltásra használjuk a kozmetikumokat. Tehát fontos a prevenció, a tudatosság, a jó választás és a rendszeresség is.
Profi tippek a minimalizmus jegyében
1. Olyan arctisztítót használjunk, amely óvatosan, mégis alaposan eltávolítja a szennyeződéseket.
2. Második lépésnek jöhet egy kis frissítés. Ehhez próbáljuk ki például a C-vitamint, amely erős antioxidáns, elősegíti a kollagéntermelődést, miközben felgyorsítja az elhalt hámsejtek leválását is.
3. Hidratáljuk! A normál és a száraz bőrre olajosabb textúrát keressünk, míg a zsírosabbra remek lehet egy nátrium PCA- vagy pantenoltartalmú krém.
4- Széles spektrumú napvédő használatával megvédhetjük a bőrünket a korai öregedéstől.
Nincs B tervünk
Szót kell ejtenünk a fenntarthatóságról is, hiszen ez is egy igen fontos kérdéskör a szépségpiac átalakulásában. Bár a helyzetet a kényszer szülte, ez az irányzat is valódi értéket teremthet. Ha ugyanis a fogyasztást nem káros, hanem jó szokássá tudnánk alakítani, nem csak a környezetünk, mi magunk is nyernénk vele.
Szerencsére már nemcsak a kisebb márkák, mint a Lush vagy a The Body Shop, hanem a nagy múltú szépségóriások, mint a L’Oréal vagy az Unilever is egyre jobban elkötelezik magukat a környezetbarát csomagolások, a vízhasználat csökkentése, a szilárdsamponok, tusfürdők vagy a boltokon belüli újratölthető flakonok mellett. Az amerikai Haeckels luxusmárka például már olyan magcsomagolásba helyezi bizonyos termékeit, amelyekből vadvirágpalánták nőhetnek ki, így bármikor elültethetjük azokat a kiskertünkben is. Úttörő az újrafelhasználásban a japán Fermenstation vagy a holland Waternet és AquaMinerals is, akik bizonyos melléktermékeket használnak újra. A japán cég a bioetanol gyártása során fennmaradt rizspépből szappanokat készít, az amszerdami társulás pedig az ivóvíz kalcitmaradványait pakolja bele a szépségápolási termékeibe, helyettesítve ezzel az arcradír mikroszemcsés granulátumait.
Szakértőnk szerint a márkáknak minél átfogóbb környezetvédelmi és fenntarthatósági stratégiát kell megfogalmazniuk a sikeres változás érdekében. A Kiehl’s például 2018-ban vezette be a Future Made Better ™ elnevezésű misszióját, amely a márka fenntarthatósági és jótékonysági törekvéseit fogja össze. „Hat kulcsfontosságú területen vállalunk kötelezettséget: a felelősségteljes, fenntartható alapanyagoktól, receptúráktól, csomagolástól kezdve a gyártáson át a környezeti hatások csökkentéséig. Ráadásul a platform a közösségi jótékonyságra is kiterjed. Fontosnak tartom, hogy példát mutassunk a világnak, hiszen ez más brandeket is változásra ösztönözhet” – foglalja össze hitvallásukat és célkitűzéseiket Cannella Cammie.
Ahogy a trendekből is egyértelműen kiolvasható, a tudatos, fenntartható, környezet- és bőrbarát szépségápolás pár éven belül teljesen át fogja alakítani a mostani viszonyokat, ez a változás pedig elengedhetetlen a bolygónk és önmagunk érdekében is.
A teljes cikk a Marie Claire júliusi–augusztusi számában érhető el!
Megjelent a júliusi–augusztusi Marie Claire
Már nagyon vártuk, most végre itt van: megjelent a júliusi–augusztusi Marie Claire magazin. A címlapon Dakota Johnson, a lapban exkluzív interjú Giorgio Armanival, nagyinterjú a drónnal fotózott Winkler Nórával. Hazai szerzőket kértünk fel, hogy írjanak nekünk novellákat, magyar divattervezőket pedig arra, hogy rajzoljanak – és ez csak egy kis ízelítő a magazinból.Fotó: Getty Images, Unsplash