A természetes, tiszta és fenntartható szépségápolás területén olyan robbanásszerű fejlődés következett be mostanra, amelynek mértékét néhány évvel ezelőtt is csak kevesen sejtették. De nincs min csodálkozni: azok a márkák, amelyek ezt az irányt képviselik, azon túl, hogy bőrünk egészségét tartják szem előtt, a környezettudatosságban és fontos társadalmi kérdések mentén is igyekeznek élen járni, miközben próbálnak kreatívak, innovatívak lenni.
Újra meg újra, de csak amennyi szükséges
Mostanra egyértelművé vált, hogy az újrahasznosítás valószínűleg kevés lesz a klímaváltozás megfékezésére, ezért több brand is nyitott már az újratölthető, újrafelhasználható és biológiailag lebomló csomagolások felé. Talán az egyik legizgalmasabb projekt a témában a TerraCycle Loop programja, amelynek megálmodóját, a magyar származású Tom Szakyt tavaly a Marie Claire-ben is bemutattunk. A kezdeményezés lényege, hogy kedvenc élelmiszereinket, tisztítószereinket és bőrápolási termékeinket környezetbarát, újratölthető, speciális fémcsomagolásban rendelhetjük házhoz. Ha kiürültek, a dobozokat visszaküldhetjük, a cég pedig megtisztítja, újratölti és elküldi számunkra a következő adagot is. A program egyelőre tíz amerikai államban, Kanadában, Angliában és Franciaországban érhető el, de folyamatosan terjeszkednek – hamarosan bevezetik Németországban és Japánban is. Az egyszer használatos műanyag flakonokat teljes mértékben nélkülöző projektben a kozmetikai márkák közül jelenleg a Ren, a Love Beauty and Planet, a Puretto és a Pantene egyes termékei, illetve a The Body Shop teafaolaja érhető el, de a lista folyamatosan bővül.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Azért akad hazai forradalmár is a zero waste témában: a Phi Cosmetics Mindenmentes samponjának flakonját például utántölthetjük az üzletben, sőt tervezik, hogy ez a rendszer valamennyi terméküknél elérhető lesz. De jó példa a Kell a púder! It mist be love! hidratáló arcpermetje is, amelynek üvegéhez 125 ml-es utántöltők kaphatók.
A tömegcikkeket gyártó márkák azonban még nincsenek eléggé felkészülve erre az új helyzetre: pár nagyvállalatot leszámítva (például a Dove vagy az Olay) a többség az újratölthető termékeket még nem tudja biztosítani a vásárlóknak.
Mindezt összevetve persze felmerül a kérdés, vajon mit tehetünk mi e tekintetben a környezetünkért? Elsősorban arra érdemes figyelnünk, hogy minél kevesebb felesleges terméket használjunk, tényleg mindenből csak azt tartsuk otthon, amire igazán szükségünk van. Szerencsére már a beauty influencerek között is akad olyan, aki pozitív példával jár elől. Az amerikai RawBeautyKristi, és a több mint kétmilliós követőtáborral rendelkező Samantha Ravndahl is felvállaltan tartózkodik a szépségtermék-dömpingtől. És bár még érezhető a koreai szépségrutin iránti rajongás utószele, ha kicsit lefaragunk a tízlépéses bőrápolási rituálénkból, illetve a megmaradt darabokat utántölthető verzióra cseréljük, máris hozzájárultunk a bolygónk fennmaradásához.
Akik a testi fogyatékossággal élőkre is gondolnak
A social media szerepe sok tekintetben vitatható, az azonban megkérdőjelezhetetlen előnye, hogy segít felszínre hozni olyan témákat, amelyekről eddig nem mertünk nyíltan beszélni. A bőrszín és a gendersemlegesség után egy újabb fontos kérdés került a figyelem középpontjába: készülnek-e a fogyatékossággal élők számára is hasznos, a mindennapjaikba könnyen beépíthető szépségtermékek?
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az Instagramon és a YouTube-on tucatnyi sikeres és közkedvelt kerekesszékes beauty influencerrel találkozhatunk. Egyikük, az izomsorvadásban szenvedő Madison Lawson (@WheelchairBarbie) például mesterien bánik az élénk színekkel, pazar szemsminkjeire csak úgy záporoznak a lájkok. Nem csoda, hiszen a fiatal lány sokak számára példakép, története rengeteg hasonló helyzetben élőnek nyújt inspirációt. A sminkelés ugyanis nemcsak abban segíthet, hogy szebbnek érezzék magukat a nők, a folyamat elterelheti a figyelmet a mindennapi nehézségekről, akár a testi fájdalmakról is. Madison is egy műtét utáni hosszú, keserves felépülés közben kezdte örömét lelni az arcfestésben, és ez volt a lehető legjobb terápia számára.
Pedig a sminkelés, de még a szépségápolás sem olyan egyszerű művelet a testi fogyatékossággal élők számára. Nem is gondolnánk, hogy egy olyan apró megoldás, mint a mágneses záródás a rúzson vagy a krémen, mennyit könnyíthet az életükön. Az igazi úttörő ezen a fronton kétségtelenül a Clark’s Botanicals, amelynek alapítója, Francesco Clark a húszas évei elején egy baleset következtében bénult le. Bőrápolási termékcsaládját kifejezetten abban a szellemben fejlesztette ki, hogy a készítmények mind használatukat, mind csomagolásukat tekintve minél egyszerűbbek legyenek – gondolván azokra a testi fogyatékossággal élőkre, akiknek sokkal több időt vesz igénybe a reggeli készülődés a fürdőszobában.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A kisebb márkák közül kiemelkedik az angol Kohl Kreatives, amely nemrég hozta forgalomba a motoros zavarokkal (például kézremegéssel) küzdők számára készült sminkecsetkészletét: darabjai rugalmasabbak, mint a hagyományos ecsetek, így sokkal egyszerűbb velük a sminkelés. De ott van a Grace Beauty is, amely jelenleg ugyan még a fejlesztési fázisnál tart, de az Instagram- és Facebook-oldalukon bemutatott prototípusok alapján a kifejezetten fogyatékossággal élők számára kifejlesztett sminkkollekció tökéletesen megtervezett, forradalmi dizájnnal kerül majd forgalomba.
A világmárkákat is elérte a forradalom: a Herbal Essences például – az egyik látáscsökkent munkatársának a kezdeményezésére – az év végétől dombornyomott jelzésekkel ellátott flakonokba tölti a samponokat és a balzsamokat, hogy a látáscsökkentek is könnyen meg tudják különböztetni azokat egymástól.
Különleges, fenntartható összetevők
A szépségipart folyamatosan inspirálja, hogy különleges, egyedi hatóanyagok után kutasson. A laboratóriumok mozgatórugója elsődlegesen mindig a hatékonyság volt, bár mindezt mára szinte lekörözte a fenntarthatóság.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az utóbbi egy-két évben minden napra jut egy új, kreatív és innovatív összetevő is, amely a legmeglepőbb helyekről érkezhet. A csatos papucsairól ismert Birkenstock a tavalyi év végén dobta piacra bőrápolási vonalát, a termékcsalád kulcsa a szuberin, vagyis para, amelyet a cipőikhez felhasznált parafából nyernek ki. Elsőre ugyan meglepően hangzik, pedig a kozmetikumokban alkalmazva ez a hatóanyag nagymértékben csökkenti a bőrpírt, stimulálja a kollagénképződést és megvédi a bőrt a szabadgyökök káros hatásaitól is. Ráadásul mivel a parafa kérgéből vonják ki, a folyamat környezetbarát. Annyira, hogy a termékcsalád a COSMOS minőségi tanúsítványát is megkapta (ez a nemzetközi védjegy igazolja, hogy az összetevőket megújuló forrásból és környezetbarát módon nyerték ki).
De ne lepődjünk meg azon sem, ha az egyszer használatos sminklemosó kendők és a mikrogyöngyös arcradírozók helyett nemsokára a tengeri szivacsok használatára sarkallnak minket kedvenc szépségszakértőink. A selymesen lágy, prémium minőségű tengeri szivacsokat nemcsak azért fogjuk szeretni, mert érzésre olyanok, mintha kasmírtakaróval mosnánk a bőrünket, hanem mert termesztésük és betakarításuk is környezetbarát módon történik.
Ahogy a példák is mutatják, a szükség kreativitást szül. Persze mindezeken felül bízunk benne, hogy számos meglepő összetevő és beautymegoldás érkezik még ebben az évben, mert így van igazán esélyünk arra, hogy egy mindannyiunk számára fenntartható és élhető világot teremtsünk.
Szerző: Gurics Krisztina
A cikk a Marie Claire tavaly áprilisi lapszámában is megjelent.