Utazás és puffadás: hogyan kerüld el?

2019. július 07. |
Central Médiacsoport Zrt.

Két dolog, amit imádunk az utazásban: megkóstolni izgalmas finomságokat, és néhány napig hanyagolni az edzést. Ám pont ezek azok a dolgok, amik miatt jelentkezhet a gyakran tapasztalt puffadás az utazás alatt.

A pihenés csodát tesz, feltölti a testet és a lelket, ám a szokásos, egészséges étkezés és a rendszeres testmozgás hanyagolását megsínyli a szervezetünk. Ezek miatt gyakran jelentkeznek emésztési problémák, puffadás, szorulás a nyaralás alatt.

Nem csak véletlen egybeesés
Valóban nem tévedünk, ha azt figyeltük meg, hogy az utazás alatt gyakori vendég a puffadás és az emésztőrendszeri kényelmetlenségek. “A vakációnak gyakran indulnak neki az emberek azzal a jelszóval, hogy végül is nyaralunk, együnk, amit csak akarunk! És ez óhatatlanul túlevéshez, túl sok alkohol fogyasztásához, szénhidrátban gazdag ételek fogyasztásához és rengeteg finomított cukor beviteléhez vezet” – mondja Dr. Anna Kippen gasztroenterológus. Az új ízek és ételek felfedezése az egyik legjobb része a nyaralásnak, ám az ismeretlen összetevők az életallergia és intolerancia fellángolását, puffadást is okozhat. Ráadásul nem is mozgunk úgy és annyit a nyaralás alatt, mint a hétköznapokon, így a fizikai aktivitás sem segíti az emésztést. “Szinte elkerülhetetlenek az emésztőrendszeri problémák ilyen körülmények között” – figyelmeztet a gasztroenterológus.


Hogyan kerüljük el?
A szakember szerint vannak olyan remek tippek, melyek segítenek elkerülni a puffadást és diszkomfort érzeteket a nyaralás alatt.

Álljunk fel a repülőn
Ha hosszú órákat kell eltöltenünk repülőn ülve, álljunk fel, nyújtóztassuk ki a lábunkat, sétálgassunk a fedélzeten, ez segíti az emésztésünket. “Sétáljunk el többször a mosdóig, mint ahogy muszáj lenne, így kisebb eséllyel alakulnak ki az emésztési problémák” – javasolja a gasztroenterológus.
Egészséges útravalók
“Ha egészséges rágcsálnivalókat, mint például sózatlan mogyorót, almaszeleteket vagy pirított csicseriborsót csomagolunk magunknak az útra, hosszabb ideig megmarad a teltségérzet” – mondja a szakember. A sós, egészségtelen repülőgépen kapható nassolnivalók jó eséllyel dehidratáltságot és puffadást okoznak.

Szedjünk probiotikumokat
“Az elégséges mennyiségű probiotikum nagy segítség lehet az emésztrőrendszernek a nehéz időszakokban” – tanácsolja Dr. Kippen. Ezt akár kefír formájában is elfogyaszthatjuk, de táplálékkiegészítőként is bevihetjük az emésztőrendszerünkbe.

Kerüljük az alkoholt és az üdítőket
A szénsavas innivalók puffasztanak, míg a koffeines és alkoholos italok dehidratálttá tehetnek. “Egyik állapot sem túl előnyös a légi utazás alatt” – figyelmeztet a gasztroenteorológus. Már pár órával a repülés előtt érdemes kerülni az ilyen innivalókat.

Együnk sok zöldséget
“Az új dolgokat a főétkezések idején próbáljuk ki, és nassolnivalóként, uzsonnára, tízóraira együnk minél több zöldséget” – szól a szakember tanácsa. A zöldségek rengeteg növényi rostot tartalmaznak, ez segít a jóllakottságérzet fenntartásában, így megelőzhető a túlevés, emellett serkentik a bélműködést. Az uborka vagy a bébirépa például remek rágcsálnivaló.
Elegendő folyadék fogyasztása
A székrekedés egyik leggyakoribb oka a kevés folyadék fogyasztása. Mindig legyen kéznél egy teli kulacs víz, főleg ha forró és párás helyen nyaralunk, vagy éppen repülőgépen utazunk, ahol rendszerint nagyon száraz a levegő.

Eddzünk amikor csak lehet
“A testmozgás nagyon fontos az egészséges emésztés szempontjából” – mondja a szakember. Nem kell, hogy minden nap edzőterembe menjünk a nyaralás alatt, ám végezzünk fizikai aktivitást minden nap. Kiránduljunk, autó helyett gyalogoljunk a látványosságok között, az emésztésünk hálás lesz érte.

Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Utazás

Fedezd fel Horvátország rejtett kincseit felfedezés

Fedezd fel Horvátország rejtett kincseit

10 különleges erdő, amit látni kell erdő

10 különleges erdő, amit látni kell