Kik alszanak a budapesti luxusszállodák ágyaiban?

2020. június 26.
Néhány napja a budapesti szállodák is elkezdtek ébredezni Csipkerózsika-álmukból. Három budapesti ötcsillagos szállodában jártunk, hogy megnézzük, hogyan vészelték át az elmúlt időszakot, és mivel készülnek a jövőre.

Januárban még mindenki azt gondolta, ez lesz az egyik legjobb év a magyar turizmus számára. A budapesti ötcsillagos szállodák már az év elején rekordmennyiségű foglalással büszkélkedhettek egész évre, a rengeteg külsős és belsős munkatárs a szuper szezonra felkészülve várta az elsősorban külföldről hozzánk látogató turistákat. Konferenciák, sport- és kulturális rendezvények, külföldi filmforgatások szervezői jó előre lefoglalták a szobákat, lakosztályokat. Aztán a járvány felülírta az elképzeléseket, az elmúlt három hónapban az elegáns épületek üres falanszterként emlékeztettek arra: a vírus elleni első csatát csak úgy nyerheti meg az emberiség, ha mindenki otthon marad. A szállodák vezetői most figyelik a mozgásokat a világban, és mindent megtesznek azért, hogy a visszatérő külföldi vendégek biztonságban érezzék náluk magukat. Vajon milyen lesz az újranyitás? Visszatér-e a bizalom az emberekben, hogy nagyvárosok szállodáiban töltsenek el néhány éjszakát?

Fájdalmas bezárások

„Amikor a nemzetközi légitársaságok az utolsó járataikat indították, a külföldi vendégek szó szerint hazamenekültek. Először a turisták hagyták el a fedélzetet, majd a külföldi üzletembereket is visszahívták a munkáltatóik – emlékszik vissza a járvány kezdetére Angoujard Klaudia, a Sofitel Budapest Chain Bridge PR és marketing vezetője. – Végül teljesen kiürült a szálloda, és mi úgy döntöttünk, nem zárunk be, csak alvó üzemmódba kapcsolunk át. Vendégek nem érkeztek, de voltak olyan megkereséseink, hogy nem fertőzött, de valamilyen okból karanténba kényszerült magánszemélyek nálunk töltsék el a karantén idejét.”

Sofitel Hotel

Az Aria Hotel Budapest, a 49 szobás, luxus butikszálloda Budapest szívében a teljes bezárás mellett döntött március közepén, mivel az ő vendégkörük elsősorban az észak-amerikai régióból és Nagy-Britanniából érkezik, ahonnan még egy jó ideig nem jönnek turisták Európa felé. „Február végén már kezdtük a bőrünkön érezni a járvány előszelét, nem érkezett annyi foglalás a jövőre, és egyre többen törölték a már meglévő foglalásaikat – meséli Tolnai Máté, a szálloda kereskedelmi és marketingigazgatója. – Igyekeztünk alternatív megoldásokat találni, hogyan helyettesítsük a kiesett vendégeket. Van egy minimális belföldi vendégkörünk, de csak rájuk nem lehet építeni. Szép lassan becsukódott minden ajtó előttünk, és meg kellett hozni a fájó döntést: ideiglenesen bezártuk a szállodát.”

Aria Hotel

A Kempinski Hotel Corvinus, Budapest egyik legrégebbi luxusszállodája optimistán néz a jövő felé –annak ellenére, hogy a saját bőrén tapasztalják, milyen kegyetlenül csapott le a járvány a budapesti szállodaiparra. Ők a nyitvatartás mellett döntöttek, éltek azzal a lehetőséggel, hogy Magyarországon nem volt kötelező bezárni a szállodákat. „A tulajdonosaink úgy gondolták, könnyebb egy alacsony intenzitással működő hotelt később újraindítani, mint egy teljesen leállított házat – mondja Dudás Ildikó PR vezető. – Néhány szobában voltak csak vendégek, őket a szokásos színvonalon szolgáltuk ki. Bevezettük a legyen a home office-od elegáns környezetben akciónkat, amit többen ki is használtak. Ha valakinek a munkahelye zárva volt, és otthon a család, a gyerekek miatt nem tudott nyugodtan dolgozni, nálunk bérelhetett egy szobát, és berendezhette saját irodának.”

Kempinski Hotel

Csapatépítés, házhozszállítás, karbantartási munkálatok

Hogyan teltek a hétköznapok az üres épületekben? Mi lett a dolgozókkal? Szerencsére mindhárom szállodában a tulajdonosok egyértelműen úgy döntöttek, a lehetőségekhez mérten tovább foglalkoztatják a dolgozóikat. A Sofitel és a Kempinski az éttermeiket azonnal átállította elviteles rendszerre, húsvétkor, anyák napja alkalmával különleges ajánlatokkal szereztek maguknak újabb vendégeket. Az otthon maradt dolgozókkal online tartották a kapcsolatot, a közösségépítés, a dolgozók továbbképzése, a jövőre való felkészülés jellemezte ezt az időszakot. A Kempinskiben élő online edzéseket tartottak hetente kétszer a munkatársaknak, amelyhez a szállodacsoport más, európai dolgozói is kapcsolódhattak, és a videókat végül a szálloda közösségimédia-oldalára is feltették, amelyeket ma is bárki megnézhet. Az Aria Hotel vezetősége igyekezett a különböző részlegeken dolgozó kollégákat úgy beforgatni a napi feladatokba, hogy érezzék, nem engedték el a kezüket. Ügyeleti rendszerben óvták az értékeiket, kisebb karbantartási munkákat végeztek, és végre volt idejük a jövő tervezésre.

Jutott energia a segítésre is

A budapesti Kempinski eddig is támogatott pénz- és természetbeni adományokkal gyerekotthonokat. A gyerekek születésnapjukon saját tortát kapnak a szállodától, meghívják őket a szálloda Mikulás ünnepségére, különböző kulturális programokra. A járvány beköszöntével a hotel vezetősége úgy gondolta, most még jobban elkél a segítség, nemcsak a gyerekeknek, de a velük foglalkozó nevelőknek is. Éppen ezért átalakították a segítségnyújtásukat, és a karantén idején tartós élelmiszert szállítottak az otthonokban dolgozó munkatársaknak, akiknek nem volt idejük, lehetőségük a bevásárlásra. Azonnal csatlakozott hozzájuk a Fabri Tours, a limuzinszervizt biztosító alvállalkozójuk, aki önkéntesként szállította a csomagokat a gyerekotthonokba.

Felkészülés az óvatos nyitásra

A Sofitel egy nemzetközi szállodalánc francia alapokkal, 120 szállodával a világ különböző pontján. A budapesti vezetőség az anyacégen keresztül végigkövethette, mi történik Kínában és azokban az országokban, ahol már megkezdődött a nyitás, és ennek tükrében kezdtek felkészülni a jövőre. Elkészült a szállodalánc egészségügyi protokollja, ami a vendégfogadástól és kiszolgálástól kezdve az árufogadáson át a konyhai tevékenységekig minden egyes részlegre, munkatársra vonatkozik azzal kapcsolatban, hogyan kell eljárni a COVID–19 vírus elkerülése érdekében.

Sofitel

„Ez egy nagyon szigorú, összetett eljárás – meséli a PR és marketingvezető. – Minden szobában alapbekészítés a maszk, a fertőtlenítő gél és a gumikesztyű. Amikor a vendég megérkezik, meg kell kérni, hogy sterilizálja a kezét, mielőtt bármihez hozzányúl, nekünk is ezt kell tenni. Minden egyes felvonógombot rendszeresen (minimum 10 percenként) le kell tisztítani, ugyanúgy a fogantyúkat, ajtókilincseket. Mostantól a vendégen kívül senki nem léphet be a vendég szobájába, sem a londiner, sem a room service, ők a szobaajtónál másfél méter távolságot tartva búcsúznak el a vendégtől, a szobalány is csak a tisztítási protokoll magas fokú betartásával takaríthat a szobában. Nem lehet büféreggeliket, -ebédeket készíteni, de ha ez mégis előfordulna, minden ételadagot egyesével be kell csomagolni. Az étteremben, ha a szakács jelzi, hogy elkészült az étel, a felszolgáló fertőtleníteni a kezét, csak így foghatja meg a tányért. Neki is be kell tartani a másfél méter távolságot a konyhai személyzettől, valamint maszkot kell viselniük, és nem maradhat 5-10 percnél tovább a konyhában. A luxusszállodákban dolgozók hozzá vannak szokva a szigorú higiéniai előírásokhoz, gyorsan tanulják az újakat.”

High Note SkyBar

ÉS Bisztró

Blue Fox The Bar

Az Aria és Kempinski szállodában is a biztonsági szempont a legfontosabb a jövőben, a cégközpont náluk is saját biztonsági előírásrendszert dolgozott ki szakértők bevonásával, amelynek az étterem üzemeltetésére vonatkozó részeit már élesben kipróbálhatták. Május végén megnyitott az Aria Hotel tetőterasza, a High Note SkyBar, a Kempinski teraszaira is kikerültek a székek és az asztalok, és most már az ÉS Bisztró, a Blue Fox The Bar és a Living Room belső terei is nyitva állnak a nagyközönség számára.

Jönnek a magyar vendégek?

A belföldi turizmus úgy tűnik, nyáron gyorsan visszaáll, de Budapesten, főleg a luxusszállodák esetében nehezebb a helyzet. „Magyarországon nincsenek akkora távolságok, ami miatt egy éjszakát itt töltenének a vidéki vendégek Budapesten. Csak akkor szállnak meg nálunk, ha valamilyen esemény miatt jönnek a fővárosba. Legyen az egy bál, konferencia, színházi előadás, koncert – folytatja a Sofitel PR vezetője. – Folyamatosan próbálunk olyan kulturális programcsomagokat összeállítani, amelyek vonzóak a magyarok számára. Augusztus 20. nálunk örök téma, ha meg lesz tartva idén a tűzijáték, sok magyar vendéget várunk erre az időszakra.”

Sofitel

A Kempinski szállodában a járvány előtt és alatt is voltak magyar vendégek, akiket a jövőben is visszavárnak. De ők tágítják a kört, és a szomszédos országok vendégeit is megcélozzák ajánlataikkal, mert úgy gondolják, először autóval indulnak nyaralni, utazni az emberek. Az egyik vonzó ajánlatuk a Sztárok nyomában csomag, amely az elmúlt 28 évben, a szállodában megfordult hírességek történeteire épít. A vendégeket úgy fogadják, akár a sztárokat, a reggelit a szállodai szobában szolgálják fel. A vendégek megnézhetik a lakosztályokat, ahol a sztárok megszálltak, belenézhetnek a vendégkönyvekbe, elolvashatják a sztárok bejegyzéseit.

Olvass tovább!