Legyen szó festményekről, szobrokról, vagy éppen filmekről, a párkapcsolati erőszak több ezer éve meghatározó témája a művészeteknek. Ott van például az i.e. 3. századból származó, feleségét meggyilkoló gall vezér szobra, vagy gondoljunk csak arra a két, 2016-ban megjelent minisorozatra, amikben O. J. Simpon szerepét boncolgatták exfeleségének meggyilkolása ügyében. Az emberek szinte szomjazzák az erőszakot, a Tudhattad volna készítői pedig bőségesen ki is elégítették ezt a szomjúságukat.
Bár a sorozat főszereplője a Grace Frasert alakító Nicole Kidman, a szextárgy szerepét valójában nem rá osztották ki. Ez a szerep Matilda De Angelis olasz színésznőnek jutott, ő alakítja a sorozatban az áldozatot, Elena Alvest, a tüzes latinát. Elena karakterábrázolása finoman szólva is hagy némi kivetnivalót maga után, hiszen a széria 6 epizódja alatt tényleg nagyjából ennyi derült ki róla. Elena Alves egy latino nő volt, aki szerette a szexet.
Elenával akkor találkozik először a közönség – és Grace is –, amikor betoppan a gyűlésre, amin az Upper East Side-i anyukák éppen egy jótékonysági árverést terveznek a gyermekeik iskolája számára. Később persze megtudjuk, hogy Elena ekkor már javában viszonyt folytatott Grace férjével, Jonathannal, a jó hírű gyermekonkológussal. A sorozat ennek a viszonynak a következményeit meséli el a későbbiekben.
Ám mielőtt még eljutnánk a gyilkosságig, a készítők tesznek róla, hogy elég időnk legyen végigstírölni Elena Alves minden porcikáját. Az első epizódban láthatjuk például, ahogy Elena előveszi az egyik mellét, és szoptatni kezdi a kislányát; a procedúrát mi, nézők több mint 20 másodpercen át, hat különböző szögből is megfigyelhetjük. Később Elena egy edzőterem öltözőjében találkozik szembe Grace-szel. Itt nagyjából 30 másodpercet kapunk, hogy elölről és hátulról is jól szemügyre vehessük az ezúttal anyaszült meztelen Elena Alvest. A második részben aztán néhány képkocka erejéig megjelenik előttünk a gyilkosság is: Elena egy lenge köntösben, drámai dekoltázzsal könyörög az életéért, mielőtt a gyilkosa az arcába vág egy baltát. Amikor Jonathant a tanúk padjára állítják, láthatjuk, ahogy a férfi emlékezetében is megelevenedik Elena, amint egy szál fehérneműben táncol, végül megszabadul a melltartójától. Ugyanebben a részben, miközben Jonathant vallatják, az ügyész felvételeket kezd mutogatni az áldozat szétroncsolódott arcáról. Nem elég persze egy gyomorforgató kép, rögtön hetet is mutatnak belőle.
A készítők gyakorlatilag úgy vezetik végig a sorozatot, mintha csak egy sztriptízt látnánk. Mire a fináléban megkapjuk a teljes képet Elena meggyilkolásáról, már legalább kilenc alkalommal láthattunk villanásokat a lemészárlásáról. Végül megtörténik a nagy leleplezés is – a jelenet pedig mi mással is kezdődhetne, mint túlfűtött, vad szexszel. Elena és Jonathan a gála után esnek egymásnak: az aktusukat gyors vágásokkal, nyolc különböző szögből mutatják meg, egészen úgy, mintha a két szeretőhöz hasonlóan maguk a készítők sem tudtak volna betelni ezekkel a pillanatokkal. A következő percben viszont Jonathan már Elena fejét fogja, majd kilencszer beleveri azt a falba. Ezután nyúl a szobrászkodáshoz használt baltához, amivel legalább tizenegyszer sújt le a nőre. Kétségtelen, hogy az HBO mindent megtett annak érdekében, hogy a látvány minél borzalmasabb és felkavaróbb legyen.
Pedig – eltekintve a sorozatban felvonultatott méregdrága ruháktól és egyéb glamúros részletekről – a Tudhattad volna forgatókönyve nagyon is mindennaposnak számít az Egyesült Államokban, ahol az adatok szerint 2018-ban naponta átlagosan három nőt gyilkolt meg a partnere. (Míg a hazai statisztikát szerint Magyarországon havonta legalább 3 nőt gyilkol meg a férje vagy volt férje, élettársa vagy volt élettársa, barátja vagy volt barátja, alkalmi partnere.)
Ezt olvastad már?
Az elmúlt hetekben ezer és egy különböző cikk született a Tudhattad volna című sorozatról, ám gyakorlatilag egyikben sem foglalkoztak a sorozat fő témájával, a családon belüli erőszakkal. Még a nagy nemzetközi lapok sem firtatták a témát: a Vogue inkább Nicole Kidman sorozatbeli sminkjét vesézte ki, a Time Donald Sutherland szemöldökéről értekezett, miközben a The Guardian Kidman kabátjait dicsérte.
De vajon miért nem beszélt egyetlen kritikus sem arról, hogy a nők elleni erőszakot Hollywood ebben a sorozatban is csak egy jól eladható árucikként kezelte? Attól félnek vajon, hogy az emberek már nem ülnének le olyan izgalommal a képernyő elé, ha tudnák, mennyire nagyon gyakori, hogy egy nőt halálra verjen a partnere? A Tudhattad volna nem csinált mást, minthogy a nők elleni erőszakot egy túlszexualizált, glamúros mázba csomagolta, hogy még véletlenül se érezzék meg rajta a nézők a valóság szagát.
Pedig a popkultúrának nagyon is fontos szerepe lenne a társadalmi szemételformálásban. És bár az HBO ebből a szempontból most borzalmas munkát végzett, korábban volt már rá példa, hogy érzékenyen tudott nyúlni ugyanehhez a témához. Mind a kritikusok, mind a családon belüli erőszakkal foglalkozó nonprofit szervezetek dicsérték például, hogy mennyire valósághűen mutatták meg Nicole Kidman és bántalmazó férje komplex kapcsolatát a Hatalmas kis hazugságok című sorozatban.
Az HBO-nak most is lehetősége lett volna érdemben foglalkozni a problémával, akár egy epizódok végére odabiggyesztett utószóval, a csatorna viszont ezúttal nem kívánt nagyobb energiát belefektetni. A nők elleni erőszak a Tudhattad volna című sorozatban mindössze egy veszélyes vakfolt maradt.
Olvass tovább!
Fotó: Imbd