A TZMO Hungary online felmérést végzett a 18 év feletti, hazai nők körében arról, mik az egyéni környezetvédelmi törekvéseik, vásárlási szokásaik, melyek az intim higiéniai termékekre vonatkozó preferenciáik és hogyan egyeztetik össze a fenntarthatóság kérdését a menstruációval.
Jöhet a fenntarthatóság, csak ne kerüljön sokkal többe
A megkérdezett nők 86%-a szelektív hulladékgyűjtéssel próbálja óvni a környezetét, továbbá a válaszadók 64%-a tudatosan kevesebb vizet és energiát használ. A kitöltők fele igyekszik környezetbarát termékeket vásárolni, azonban ezekre nem szívesen áldoznak többet. A 45-55 éves korosztály a legkevésbé rugalmas az árak tekintetében, a korcsoport 75%-a csak minimális szinten hajlandó többet fizetni egy környezetkímélő megoldásért. A 35-45 éves korosztály bizonyult a legnyitottabbnak ebben a tekintetben, a megkérdezettek 25%-a szívesen áldoz többet fenntartható termékekre azért, hogy óvja környezetét. Az összes válaszadó csupán 9%-a felelte azt, hogy egyáltalán nem költene többet zöld alternatívákra, hiszen nem tartják magukat globális szinten fontos tényezőnek a klímakatasztrófa elleni harcban.
Minél idősebbek vagyunk, annál több idő jut magunkra
Az énidő tekintetében a 18-25 éves korosztály szűkölködik a legjobban, a válaszadók 25%-a csupán napi pár percet tud saját magával foglalkozni, míg a korcsoport 57%-ának is maximum csak egy órája van erre naponta. A 25-35 éves korosztályban magasabb volt azok aránya, akiknek naponta átlagosan egy óra jut magára, és kevesebben csökkentik ezt az időt csak napi pár percre. Hasonló válaszok születtek az összes megkérdezett nő körében, egyedül az 55 év feletti korcsoportban volt magasabb azok száma, akik naponta akár több órát is szépségápolásra szánnak.
Ha menstruáció, akkor betét
A felmérés vizsgálta azt is, mely intimhigiéniai termékeket használják a magyar nők a legszívesebben. A válaszadók körében egyértelműen az intimbetét bizonyult a legnépszerűbb menstruációs terméknek, a résztvevők 74%-a használ egészségügyi betétet és 62%-a vásárol rendszeresen tisztasági betétet. A 18-25 éves korosztály körében kiugróan magas volt ezek mellett a tampon használata is. Ezek kiválasztásakor hatékonyságuk, azaz nedvszívó kapacitásuk és az áruk a legfontosabb szempont, a 18-45 éves korosztálynak továbbá a kényelem is kiemelt feltétel. Összességében elmondható, hogy a termék arculata és a csomagolása a legkevésbé meghatározó a vásárlók körében, sőt még a márka hírneve sem mérvadó.
Mindegy milyen márka, csak működjön
A megkérdezett nők 55%-a örül, ha ismeri az általa használt intimhigiéniai termék összetételét. A 18-25 éves korosztály kiemelkedően kíváncsi ezzel kapcsolatban, ami nem meglepő, tekintve, hogy a felmérés szerint közülük tapasztaltak eddig legtöbben bőrirritációt egy-egy menstruációs termék használata során. A 18-35 éves korosztály 28%-a annyira fontosnak tartja az alapanyagot, hogy csak ennek tudatában hajlandó bármilyen menstruációs terméket vásárolni, de a 35-45 évesek is szigorúan nyilatkoztak az összetételre vonatkozó igényeiket illetően.
Annak ellenére, hogy a megkérdezett hazai nők 68%-a bevallása szerint érdeklődik az innovatív, zöld megoldások iránt, a menstruációs alsónemű, kehely vagy a mosható betét népszerűsége a mindennapi használat során mégis elenyésző. A drogériákban már megtalálhatók bioalapú, valamint bambusz felhasználásával készült intimhigiéniai termékek is, melyek figyelembe veszik a fenntarthatósági szempontokat, a felhasználóktól mégsem igényelnek jelentős plusz ráfordítást. A felmérés rámutat arra is, hogy kevesen ragaszkodnak bevált termékekhez, nem jellemző, hogy a megkérdezettek elköteleződnek egy-egy márka iránt. Bevallásuk szerint szívesebben váltanak gyakrabban azért, hogy megtalálják a számukra tökéletes megoldást.
Fotó: Unsplash