Te is megkaptad már a Zoomer-nézést? Mi az a Z generációs tekintet és miért beszél róla mindenki?

2025. július 27.
Nemcsak azt áruljuk el, mi az a Zoomer-nézés (vagy Z-generációs tekintet), hanem azt is, mi lehet a gyökere a jelenségnek. Miért néznek ránk úgy a huszonévesek, ahogy?
graffitis háttér előtt két z-generációs fiatal nő arca az orrukig látszik, egyiküknek frufruja van, másiknak sima barna haja
  • Megkaptuk már mi is a Z generációs nézést?
  • Több szakértő úgy véli, hogy a fülhallgatók és okostelefonok állnak a Zoomer-tekintet hátterében.
  • A Z generációs tekintet egyfajta értetlenkedő, üres nézés, ami általában a huszonévesekre jellemző.

Bár a pontos évszámok vitatottak, a Z generációba (vagy ahogy gyakran nevezik őket: Zoomerek) általában azokat sorolják, akik 1997 és 2012 között születtek.  Ők a huszonévesek, akikre mondták már, hogy a szépség megszállottjai, vagy éppen a Zoomerek mondták, hogy az oldalválaszték olyan öreges.  Ők állnak a millenniálok és az alfa generáció között, és egyre erőteljesebben jelennek meg az élet minden területén: munkahelyeken, ügyfélszolgálatokon, boltokban, kávézókban.

Az említett Z generációs nézés pedig pontosan ezekben a helyzetekben tűnhet fel. Egyfajta üres, érzelemmentes bámulás, mintha az illető átnézne rajtunk valahova kissé messzebb. Elsőre zavarba ejtő lehet, ahogy nem kommunikál, nem reagál, csak néz. És bár a különböző generációk másként értelmezik, abban nagyjából mindenki egyetért: ez a nézés nagyon is létezik.

Z generáció kontra mindenki más

Hosszú, barna hajú huszonéves nő nagyméretű szemüvegben bámul, az előtérben elmosódott rózsaszín tulipánok

Nagyjából ilyen a Z generációs nézés

Ha megkérdezünk egy Zoomert, mit jelent ez a nézés, valószínűleg azt válaszolja: ez a reakciónk, amikor valaki valami annyira abszurd dolgot mond vagy csinál, hogy az egyetlen értelmes válasz, ha nem is válaszolunk.

A TikTokon virálissá vált videók – például ahol egy boomer képtelen használni a kártyaolvasót, vagy egy millenniál vendég nem hallgatja meg a baristát a kávézóban – mind azt sugallják, hogy ez a nézés egyfajta védekezés. Visszafogott, de határozott visszajelzés.

Ahogyan Efe Ahworegba, TikTok-tartalomkészítő fogalmazott a The New York Times interjújában, miután egy vevővel kapcsolatos videója milliós nézettséget ért el:

„A Z generációs nézés lényegében annyit jelent: a vásárlónak nincs mindig igaza.”

Az idősebb generációk – millenniálok, X generációsok, boomerek – azonban másként látják a jelenséget. Szerintük ez a társas készségek hiányának jele: képtelenség a kulturált csevegésre, vagy akár szándékos elzárkózás a kommunikációtól.

Mindenki más kontra Z generáció

A Know Your Meme szerint a Z generációs nézés körüli vita 2024 júliusában robbant be, amikor a TikToker @meghan.alessi egy videóban megjegyezte:

@meghan.alessi

Gen Z and their silent stare is confusing my Millennial brain #genz #millennial

♬ original sound – meghan.alessi

„Valahányszor találkozom egy Z generációs fiatallal, egyszerűen csak bámul rám.”

A poszt alatt beindult a kommentháború, és egyre többen osztották meg saját élményeiket – és elméleteiket arról, honnan is ered ez a különös, kicsit fenyegető, de leginkább passzív arckifejezés.

A The New York Times összefoglalója szerint a magyarázatok palettája igen színes:

  • szociális szorongás,
  • túlzott iPad- és telefonhasználat,
  • a vape-ozás hatása,
  • vagy az a tény, hogy ők voltak az első nemzedék, akik teljesen az online térben nőttek fel, és emiatt sokkal tudatosabban figyelik önmagukat, rettegve attól, hogy mások mit gondolnak róluk.

A kritikus hangok szerint a Zoomerek a telefonjukba és fülhallgatójukba burkolózva nőttek már fel, megtanulták elkerülni a fölösleges beszélgetéseket, és csak akkor szólalnak meg, ha muszáj. (És akkor is úgy, hogy azt az idősebb generációk alig értik.) Így az a fajta társalgási rituálé és rutin, amely más generációknak  még természetes, náluk szinte teljesen eltűnt.

A pandémia mint generációs töréspont

A legtöbb vitában azonban elkerülhetetlenül felmerül egy közös elem: a COVID-19-járvány hatása.

Ha a Z generációs korhatárt valóban 1997 és 2012 közé tesszük, akkor ők 8 és 23 év között voltak, amikor a világ bezárt. Ezek azok az évek, amikor az ember megtanulja, hogyan illeszkedjen be, hogyan kommunikáljon, hogyan építsen kapcsolatokat. De a Zoomerek ehelyett otthon ültek, és a képernyőn keresztül próbálták értelmezni a világot, jártak iskolába. 

Nem csoda hát, hogy ma sokuk nem érzi otthon magát a csevegés világában. És a Z generációs nézés ennek legfeltűnőbb és talán legszomorúbb jele.

Forrás: Mental Floss, The New York Times, fotó: Unsplash/Meg Jenson, Mushaboom Studio