20 éve kezdted a fenntarthatóságért folytatott missziódat. Ekkor jóformán még nem is tudtunk arról, hogy mi az a fair trade vagy a veganizmus. Mi motivált a kezdetekben?
Igen, tényleg nem volt még trendi ekkor az öko. (nevet) Egyszerűen csak azt csináltuk, amit éreztünk, hogy csinálnunk kell. A kulcsgondolat az volt, hogy az organikus megközelítés jobb a Földnek és jobb a terméknek is – e mellett a mai napig kitartunk.
Hogyan látod, milyen szerepük van az ökoharcban a nemzetközi cégeknek?
Szerintem a hatásfaktoron van a hangsúly. Azáltal, hogy a nemzetközileg is elismert Coca-Coca részeként működhetünk, sokkal nagyobb hatást tudunk elérni a termékünkkel és a hozzá kapcsolódó ökoüzenetünkkel is.
A nemzetköziség nagyon erős üzenete a terméknek.
Jelenleg a világban egyre erősebb a kapcsolódás – leginkább a közösségi médiának köszönhetően – a fogyasztók és a nemzetközi cégek között is. A mi termékünk üzenetében ez a társadalmi felelősségvállalással kapcsolódik össze. De ez általánosan is igaz a korunkra. Az embereknek egyre nagyobb hozzáférésük, tudásuk lesz a világban történő dolgokról, így ők is, és a cégek is egyre fogékonyabbak lesznek a társadalmi felelősségvállalásra.
Nagyon büszke vagyok arra, hogy ugyan teával kezdtünk, de ma már megtalálhatók a boltok polcain a limonádéink, kávés italaink, sportitalaink, teljesen cukormentes termékeink is. – Így egyre több emberhez érünk el egyre több országban.
Egy teából hogyan lesz ökoüzenet?
Hiszek abban, hogy ha valaki megtalálja az “őszinte” (“honest”– a szerk.) verzióját egy terméknek, akkor az az élet más területein is hatással van rá. Például a termékeink kevés nádcukorral készülnek, így aki leveszi a polcról a teát, annak előbb-utóbb átfuthat az agyán az is, hogy ha hazamegy, akkor a csokis sütit most kivételesen kipróbálja kevesebb cukorral.
Nyitottak az emberek a kevésbé cukros organikus teára a hagyományos, intenzív ízű italokkal szemben? Nem a megszokásaink rabjai vagyunk?
Szerintem ez idő kérdése. Már az is szuper, hogy opciót jelentünk a piacon. Egyik napról a másikra nem fognak az emberek változtatni, viszont lassan, kicsi lépésekben igen. Az, hogy mennyi cukor van a teában, megszokás kérdése. Ezért is olyan fontos számunkra, hogy Amerikában megjelentek a McDonald’s-ban is a gyerekeknek készült italainkat. Talán ők fognak példát mutatni a szüleiknek a tudatos döntések terén…
13 éve vegetáriánus vagy. A jövő a vegetarianizmusban/veganizmusban van?
Szerintem a flexitáriánus étrendben van a jövő (növényi alapú, hússzegény étrend, átmenet a vegetarianizmus és a húsfogyasztás között – a szerk.) Illetve nagy lehetőségeket látok az állati eredetű termékek “veganizálásában” is, úgy mint a borsófehérjéből készített hamburger-húspogácsa, mert így az emberek ugyanazt a gasztroélményt kapják.
Ha csak egy ökotipped lehetne az embereknek, mi lenne az?
Egyet választani mindig nagyon nehéz! Mindig válasszuk az organikusat, ha van rá lehetőségünk. De lenne egy második tanácsom is: szuper, ha valaki egész életében a veganizmus szerint él, de kezdőlépésként mondjunk le kezdetben heti, majd napi egy étkezésünkben a húsról. A testünk és a környezetünk is meg fogja hálálni.