Hogyan lettek a sztárok az új divattervezők?

2019. augusztus 12. |
Central Médiacsoport Zrt.

Sztárok és divattervezők mindig kéz a kézben jártak. Majd a hírességek arcukat, nevüket kölcsönözték a darabokhoz, most pedig? Már ők diktálják a divatot.

Mikor kezdtek el márkát alapítani a hírességek?

Gyakorlatilag logikus lépés, hogy egy híresség, énekesnő, színésznő vagy valóságshow-sztár kiaknázza ismertségét és a merchandise termékeken túllépve saját kollekciót dobjon a piacra. Bár sztárok és tervezők szinte elválaszthatatlanok, a hírességek leginkább a 2000-es évek elejétől kölcsönözték nevüket, arcukat különböző termékeknek – még ha nem is volt mögöttük különösebb kreativitás és alkotási vágy.

Persze a legtöbb esetben nem a színésznők görnyedtek a papír és az anyagvágatok felett, csak a nevüket adták a kollekciókhoz, vagy az irányvonalat határozták meg. Nincs ez másként a sztártervezők esetében sem: esztétikai irányt, útmutatást adnak, a darabokon pedig egy nagyobb tervezőcsapat dolgozik  – a vezető tervező pedig ellenőrzi őket, hogy a megfelelő mederben haladjanak. Szinte nincs is olyan amerikai híresség, aki ne kezdett volna bele valamilyen saját kollekcióba (még Meghan Markle is). A siker persze már más kérdés: a legtöbb esetben a végeredmény nem állta ki az idő próbáját, és nem hagyott maradandó nyomot a divat világában.

Úttörők – sztárból dizájner

Talán Victoria Beckham volt a legelső (és egyben neki volt a legnehezebb), aki a korábbi lánybandával és Posh Spice imidzsével szakítva, focista-feleségként divatbabérokra akart törni – nem csoda, hogy az elején kétkedés fogadta az ambícióit, hiszen a márkája előtt is volt már több kezdeményezése vegyesnek mondható sikerrel és érdeklődéssel. Az elmúlt 10 évben azonban bebizonyította, hogy teljes jogú tervező, márkája esztétikáját és létjogosultságát ma már senki sem kérdőjelezi meg. A különböző divatmárkákkal való együttműködések után 2008-ban elindította saját nevét viselő brandjét, és 2011-ben egy alvonalat, az elmúlt években pedig az Estée Lauderrel közösen is piacra dobott egy sminkkollekciót. Most pedig már saját kozmetikai márkáján dolgozik.

A The Row már fogalommá vált divatberkekben: a klasszikus, időtlen és minimalista stílust képviselő, a minőségre és a legapróbb részletekre fókuszáló, valamint a szabászati precizitást fémjelző márka 2006-ban indult Ashley és Mary-Kate Olsen, a korábbi gyerek-, majd tiniszínészek kezdeményezésére, akik a tökéletes, mindenki számára jól álló pólón kezdtek el dolgozni. „Szerelemprojektként indult, apró lépésekkel, a kreativitásról szólt, ártatlan volt és letisztult” – mondta Ashley még 2015-ben a Women’s Wear Daily-nek az indulásról. A The Row mára számtalan szakmai díjat besöpört és a világ közel 40 országának majdnem 200 üzletében találhatóak meg a darabjaik.

Jó célok

Hogy jó példákkal éljünk, Reese Witherspoon még 2015-ben alapította a Draper Jamest, ami a színésznő védjegyévé vált, időtlen „déli” stílust megtestesítő ruhákat és lakberendezési tárgyakat is kínál, ráadásul a darabok nagyobb méretekben is és elérhető áron kaphatóak. Többek között Kate Hudson, Robin Wright és Rosario Dawson ismertségét – és divat iránti érzékenységét – a fenntartható divat támogatására használja, és olyan márkákat alapítottak, amelyek mind-mind ezt a célt tűzték ki maguk elé.

A sztártervezők új generációja

Ma már számos híresség nem csak a zenei színpadokat és a mozivásznat uralja, hanem egyre jelentősebben (és hangosabban) vesz részt a közéleti-politikai diskurzusban is és amolyan „powerhouse-ként” valóságos birodalmat építenek ki. Serena Williams kétségkívül megosztó szereplője a teniszvilágnak: ha viszont hallatja a hangját, azzal mindenki foglalkozik. Serena nevű márkájával nemrég egy olyan ruhát dobott piacra, ami minden testalkatnak jól áll. De Beyoncé sem maradhatott ki a divatból: még kezdetben édesanyjával indította útjára a House of Déreont, majd a Topshoppal az Ivy Parkot, amelynek hírét igencsak megtépázta egyrészt az anyacéget övező #MeToo-botrány (az énekesnő ezután kivásárolta a Topshop részét), másrészt a vád, mely szerint 44 centes órabérrel készülnek Sri Lankán a darabjai. A neve viszont aranyat ér: amikor az adidas-szal működött együtt, a hír több több mint 30 %-kal megdobta a márka termékei iránti online érdeklődést.

De percek alatt elkapkodják azokat a sportcipőket is, amiket Kanye West dob piacra – újabban pedig a kétségkívül óriási hájpnak örvendő (az adidas-szal közösen jegyzett) Yeezy után bejegyeztette a Sunday Service márkanevet. Az egyik legizgalmasabb új szereplő viszont mindenképpen Rihanna, aki a diverzitás és a sokszínűség jegyében sminkmárkájával és a fehérneműivel már bebizonyította, hogy tud még újat mutatni és van mondanivalója – idén pedig az LVMH-val karöltve útnak indította a Fenty-t is.

Fotó: Getty Images

Szólj hozzá te is!

Még több Divat

Táskamárkák, a helyi ipar támogatásáért a a k s

Táskamárkák, a helyi ipar támogatásáért