Csak jót tesz a gerinceddel: spirálstabilizáció

2019. június 23. |

Egyszerűnek tűnik, mégsem az. Viszont ha egyszer megtanuljuk, akkor könnyedén végezhető otthon is, a gerincproblémáink pedig egy csapásra megszűnhetnek. Mindenképpen ki kellett próbálnunk.

Derekunk fáj, lehajláskor becsípődik, meghúzódik, pihentetnünk kell… Szomorú tény, hogy ezek a kijelentések a negyven körüli korosztály jellemzik. Magyarország felnőtt lakosságának 80 százaléka derékfájdalommal küzd, az egészségügyi felmérések szerint pedig a gyerekek és a fiatalok kétharmadánál fellelhető valamilyen gerinc-rendellenesség. Az okokért nem kell mélyreható kutatást végeznünk. Életmódunk, a sok ülés, a rohanás, a cipekedés, a rengeteg okoseszköz, amelyek használata rossz tartással jár és a túl kevés, hatékony mozgás egyértelműen ehhez vezetnek.

Létezik azonban egy módszer, amely – ha időt és energiát áldozunk elsajátítására – a napi rutinunkba könnyen beilleszthető, és tényleg elmondhatjuk, hogy csodákra képes. Véget vethet az állandó vagy vissza-visszatérő fájdalmaknak.

Mi is a titok?

Az itthon ugyan széles körben még nem elterjedt, de az igen hatásos módszert dr. Richard Smisek prágai orvos-neurológus dolgozta ki harminc év tapasztalata alapján. A gerincterápia titka a komplex hatásában rejlik. A betanult gyakorlatok jól hatnak a háti területekre, a nyakra, a csípőre, a bokára, a talpra és a hasra is. Megelőző jellegén túl olyan, már meglévő egészségügyi problémák esetén is eredményes, mint a gerincsérv, a gerincferdülés, a szétnyílt hasizom vagy a lúdtalp. Tulajdonképpen olyan izomzatot, tartást és tudatosságot ad, amely jótékony az egész szervezetünkre. Az egyszerűség kedvéért: a spirálstabilizáció egy nyújtó, erősítő, csavaró mozgásfolyam, amely segít bekapcsolni a hétköznapi életben kevésbé használt, pedig igencsak fontos izomcsoportokat. Ezek a testünkön kereszt irányba futó izmok, amelyek tehermentesíthetik az állandóan használt izmainkat.

A módszert Magyarországon Richter Katalin oktatja és népszerűsíti. A hatalkalmas alaptanfolyamot bárki – korra és nemre való tekintet nélkül – elvégezheti, itt még az erőnlét sem számít. A kurzus után elegendő beszereznünk pár kelléket (gumikötél és blokk), hogy aztán naponta 15 percet foglalkozzunk magunkkal otthon. Ez máris ígéretesen hangzik.

A próba

Amikor egy módszerről azt olvassuk, hogy azonnal hat, azért támad bennünk némi kétség. A spirálstabilizációs tréning esetében azonban személyes tapasztalatok alapján állíthatom, hogy egyetlenegy óra gyakorlás, tanulás után azt vettem észre, hogy este már nem egy kézzel a combomra támaszkodva nyúltam lefelé, hogy kipakoljak a mosogatógépből. Csak úgy simán, magától értetődően hajolgattam le mindenért.

A hatalkalmas tanfolyamon 12 egymásra épülő gyakorlatsort tanulunk meg. Nem lehetetlen elsajátítani, persze összpontosítanunk azért nem árt (nekem ez ment a legnehezebben), mivel a testünk több területére egyszerre kell figyelnünk. Nem kíván emberfeletti teljesítményt, de azért elsőre fárasztó, hiszen olyan izmokat dolgoztatunk meg, amelyeket nem igen használunk a mindennapokban. A már valamennyire begyakorolt mozdulatsorokat aztán zenére végezhetjük, tempósan – ez elsőre egyáltalán nem megy könnyen. Végül persze az egész rutinszerűvé válik (koncentrálni akkor is kell), és ennek köszönhetően egy olyan spirális izomrendszer épül fel a gerinc köré, amely stabilan és biztonságosan tartja azt, a gerinc folyamatos felfelé nyújtásával pedig megnő a tér a csigolyák között, így a porckorongokra kevesebb nyomás nehezedik. A munka azonban itt még nem ér véget: ahhoz, hogy a hatás folyamatos legyen, napi 15-20 percet kell otthon gyakorlásra szánnunk.

Egy kis plusz…

A tanfolyamot gyerekek is elvégezhetik, velünk együtt. Így aztán közösen is csinálhatjuk otthon a gyakorlatokat, lehet ez a mi együtt töltött, minőségi időnk.

Hol: spiralstabilizacio.hu,facebook.com/spiralstabilizacio

A cikk a júliusi Marie Claire magazinban jelent meg.

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Miért olvasd el ezt most hangosan? felolvasás

Miért olvasd el ezt most hangosan?

10 tipp, hogy ne ess bele a jojócsapdába diéta

10 tipp, hogy ne ess bele a jojócsapdába