Fejfájás edzés közben: mikor kell aggódni?

2019. szeptember 14. |

Bár a testmozgás segíthet megelőzni a fejfájást és migrént, mégis van, akinél pont ellenkező hatást vált ki, és edzés közben vagy után jelentkezik a fejfájás. Mit mondanak a szakértők? Mi okozza és hogyan lehet kezelni?

“Gyakran csupán a folyadékveszteség vagy a fáradtság okozza a fejfájást, ám a testmozgás kiválthat migrént” – szögezte le Dr. Sara Crystal neurológus, a New York-i Fejfájásközpont specialistája.

Számos oka lehet
A fejfájás a vérnyomás megemelkedése miatt is felléphet a folyadékveszteség vagy a kimerültség mellett. “Ezeket elsődleges fejfájásoknak nevezzük, és a tünetek jellemzően az edzés végén jelentkeznek” – magyarázta Dr. Noah Rosen, a Northwell Fejfájásközpont vezetője. A másodlagos fejfájást valamilyen háttérben húzódó ok váltja ki. Ilyenek lehetnek az érrendszer örökletes elváltozásai, de egy felsőlégúti fertőzés is annak számít.


Előzzük meg a problémát
A szakember javaslata szerint mindig melegítsünk be edzés előtt, de legalább ilyen fontos az is, hogy figyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre. “Mindig szánjunk elég időt a bemelegítésre. 15-20 perc szükséges, mielőtt belevetjük magunkat a megterhelő gyakorlatokba. Ha pedig új elemeket vezetünk be az edzéstervünkbe, győződjünk meg róla, hogy a testünk felkészült. Kezdjük lassabb tempóban az edzést, és ha már hozzászoktunk az újfajta mozgáshoz, akkor vegyük erősebbre a tréninget. Ez különösen fontos akkor, ha már korábban is tapasztaltunk fejfájást edzés közben”- magyarázta Dr. Crystal.
Ha mégis megfájdul a fejünk sportolás közben, gondoljuk végig, elegendő folyadékot fogyasztottunk-e. Ha úgy gondoljuk igen, és a hőmérséklet sem túl forró, akkor ideje megállni és pihenni. “Tartsunk egy kis szünetet. Álljunk meg és nyújtsunk 10 percet, hagyjuk megpihenni a testünket. Ha a fejfájás javul, visszatérhetünk a mozgáshoz, ám vegyünk vissza 50 százalékot az intenzitásból” – magyarázta a fejfájásszakértő. “Ha viszont nem javul a fejfájás, inkább fejezzük be arra a napra a tréninget” – tette hozzá.
Ha viszont migrén tör ránk sportolás közben, alkalmazzunk hideget vagy meleget, attól függően, mi válik be jobban nekünk, menjünk sötét, csendes szobába. “Bár ilyenkor nem túl egyszerű, de próbáljunk meg aludni, pihenni, amennyit lehet, és jó, ha kéznél van az a gyógyszer, ami ilyenkor működik nekünk. Ez teljesen egyéni lehet” – mondta Dr. Crystal.

A másodlagos fejfájás aggasztóbb tünet
Ha az edzés fejfájást vált ki, ez valamilyen háttérben húzódó betegség tünete lehet. Ezek ritka esetek, ám ha új tüneteket tapasztalunk, vagy a fejfájás villámcsapásszerűen érkezik, és pillanatok alatt erős fájdalmak jelentkeznek, fontos elmenni kivizsgálásra. A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy ha a fájdalom nem szűnik, sőt éjszaka tovább romlanak a panaszok, mindenképp látogassunk el orvoshoz. További intő jel lehet még a hányinger, hányás, merev nyak vagy a látási zavarok. Ezek a panaszok súlyos fertőzésre is utalhatnak, mellyel jobb nem halogatni az orvoslátogatást.

Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Öt alapgyakorlat karantén idejére edzés

Öt alapgyakorlat karantén idejére