Miért csodaszer a manuka méz? És miért drágább az aranynál?

2019. november 02. |

Kourtney Kardashian és Victoria Beckham hozta divatba pár évvel ezelőtt, amikor arcpakolásként alkalmazták, ám Gwyneth Paltrow rajongóinak sem ismeretlen a manuka méz. De miben más, mint a többi méz? És miért kerül annyiba, mintha aranyból lenne?

A méregdrága mézet az Új-Zélandon és Ausztráliában őshonos manuka bokor (Leptospermum scoparium) beporzását végző méhektől gyűjtik be. A manuka méz karakteres jellemzőkkel rendelkezik, melyek alapján jól megkülönböztethető a többi mézfajtától. Egy új-zélandi biokémikus, Peter Molan harminc évig tanulmányozta a manuka mézet, és már 1892-ben felfigyelt a méz különlegesen erős antibakteriális tulajdonságaira.

Különösen sok hatóanyag
A metiloglioxál (MGO) felel a manuka antibakteriális hatásáért, és ez az összetevő különbözteti meg a többi méztől, mivel sokkal nagyobb mennyiségben tartalmazza bármely más, eddig vizsgált fajtánál. Ez a vegyület vírusölő, gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatású, emiatt vált a manuka méz népszerűvé a szépség- és egészségiparban.


Miért kerül sokba?
A több hatóanyag azonban még nem magyarázná, miért is vetekszik a manuka méz ára az arannyal. “A rövid virágzási időszak teszi különösen drágává a manuka mézet. Csupán 2-6 hétig virágzik a manukabokor, ezért hatalmas odafigyelést, tervezést és erőforrásokat igényel a manuka virágporának begyűjtése” – magyarázta Corey Blick, a Comvita manuka méz előállításával foglalkozó vállalat vezetője. “Ráadásul a növény élőhelye miatt a manukavirág mennyisége is roppant korlátozott”- tette hozzá. A bokrok olyan helyen nőnek, ahova csak hegymászással vagy helikopterrel lehet feljutni, így már a méhkaptárok elhelyezése is hatalmas kihívás. Ráadásul az időjárás is mindig közbeszólhat.

Mit mond a dietetikus?
A szakemberek szerint a manuka méz csodálatos dolog, ám nem mindent gyógyító csodaszer – állítsanak bármit a különböző weboldalak. “Emellett – mint minden méz – a manuka is cukor. Az egyéb egészségre gyakorolt hatások nem változtatnak ezen a tényen, így ezt figyelembe kell venni az étrendünk összeállításakor” – figyelmeztet Kris Sollid dietetikus. Mivel a méz nem tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, aminosavakat és olyan növényi hatóanyagokat, mint a flavonoidok és a fenolsavak, a rendszeresen elfogyasztott méz mennyiségét nem szabad túlzásba vinni. “Ráadásul számolni kell a hatalmas kalóriamennyiséggel, amit már egy kanálnyi méz jelenthet” – tette hozzá a dietetikus. Ez persze nem vonatkozik a külsőleges használatra, ahogy a különböző hírességek is csinálják.

Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

10 tipp, hogy ne ess bele a jojócsapdába diéta

10 tipp, hogy ne ess bele a jojócsapdába