Karácsonyi depresszió? Kerüljük a cukrot!

2019. december 23. |

Az ünnepek után gyakran érezzük üresnek, szürkének a januári hétköznapokat, nem csoda, ha már előre vigasztaljuk magunkat a karácsonyi bejglivel, szaloncukorral és egyéb finomságokkal. Pedig a legfrissebb kutatásokból az derül ki, úgy kerülhetjük el leghatékonyabban az ünnepek után ránk törő lehangoltságot, ha minél kevesebb édességet eszünk a karácsonyi időszak alatt.

A Kansas Egyetem klinikai pszichológusai által végzett tanulmányból kiderült, hogy a karácsonyi időszak alatt elfogyasztott jelentős cukortöbblet negatív folyamatokat indít el az anyagcserénkben, gyulladásos folyamatokat indíthat be és a depresszióhoz kapcsolható idegrendszeri folyamatokat indukálhat.

Nem egyedül a cukor a ludas
Nem csak a cukortöbblet játszik szerepet abban, hogy az ünnepek után levertnek, erőtlennek és rosszkedvűnek érezzük magunkat. A karácsonyi időszakban nem csakaz étkezési szokásaink, hanem az alvási rendünk is felborul, a kettő együtt pedig szélvészként söpör végig az idegrendszerünkön és anyagcserénken.


“Sok embernek már a téli időszak kevesebb napsütése is felborítja a cirkadián ritmusát, megzavarva az egészséges alvásritmust. Az emberek mintegy 10 százaléka szenved ettől” – mondta Stephen Ilardi, a kutatás egyik vezetője. “Ennek egyik következménye, hogy ilyenkor sokkal jobban kívánjuk a cukrot, az édességeket. Így nekik a karácsonyi időszakban még nehezebb megállni, hogy mértéket tartsanak az evésben” – tette hozzá a pszichológus. Az átmeneti jobb hangulat után azonban jelentősen ront a helyzeten a sok édesség.


Ördögi kör
A plusz cukor fogyasztásának elkerülése nagyon fontos lenne azoknál, akik hajlamosak a téli időszakban a depressziós tünetekre. “Amikor édességet eszünk, úgy hat ránk, mint a drog. Azonnali jókedvet eredményez, ám nagy mennyiségben pont ellentétes lesz végül a hatása. Hosszú távon a kedélyállapot inkább romlik, az általános közérzet egyre rosszabb lesz, ahogy gyulladásos folyamatok indulnak be a szervezetben és súlygyarapodást tapasztal az ember” – magyarázta a kutatás vezetője, miért baj, ha belekerülünk a cukor ördögi körébe.

Az italokra sem árt figyelni
Nemcsak az ételekben található cukor lehet veszélyes a fizikai és lelki jóllétünkre, hanem az alkoholban és a finom, ám annál addiktívabb likőrökben található rengeteg hozzáadott édesítőszer is. “Számos bizonyítékunk van rá, hogy napi egy pohár alkoholos italnál több fogyasztása rendkívül negatív hatással van az egészségre. Az alkohol ugyanis tiszta kalória, tápanyagok nélkül. Nagy mennyiségben pedig rendkívül mérgező. Hasonlóan a cukorhoz” – figyelmeztet a szakember. “Amikor meghatározzuk, mi a számunkra megfelelő étrend, amivel az agyunk tápanyagszükségletét fedezni tudjuk, az ilyen toxikus anyagokat jobb messziről elkerülni” – tette hozzá.

Gyulladásveszély
A kutatók arra jöttek rá, hogy a gyulladásos folyamatok beindítása miatt olyan veszélyes a cukor. A depressziós panaszoknál megfigyelhető a szervezet gyulladás esetén termelt hormonjainak magasabb szintje. “Ezért gondoljuk, hogy a diabétesz és a reumás artritisz például az egész szervezetre kiható gyulladásos folyamatokat jelent. Általában nem is jut eszünkbe, hogy a depressziót is ebbe a kategóriába soroljuk, pedig a bizonyítékok szerint hasonló a működési mechanizmusa az előbb említett betegségekhez” – magyarázta a kutatásvezető, miért lehet a depressziót is a sok cukor által kiváltott gyulladásos folyamatokat okozó betegségekhez sorolni.

Forrás: Science Daily
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Öt alapgyakorlat karantén idejére edzés

Öt alapgyakorlat karantén idejére