7 gyakorlati tanács a korlátozások utáni élethez

2020. május 17. |

A koronavírus-járvány miatti korlátozásokat lazítják. De hogyan tovább? Hiszen azt senki sem gondolhatja, hogy ezzel a vírus eltűnt, a veszély elmúlt. A nővérek az első vonalban harcoltak a betegség ellen, most első kézből kaphatunk tanácsot tőlük ahhoz, hogy biztonságosan mozoghassunk újra a világban.

Ahogy lazítják a korlátozásokat, nagyon fontos, hogy tudatosan lépjünk ki újra az életbe. A járványügyi szakemberek és egészségügyi dolgozók is kiemelik, nagyon fontos, hogy ismerjük és használjuk azokat a módszereket, amelyekkel megelőzhetjük a megfertőződést, mások megfertőzését, így csökkentve az esélyét egy második hullám kialakulásának. Mit tanácsol egy első vonalban dolgozó nővér a lazítás idejére?


1. Ne ragaszkodjunk a tervekhez

Annyi bizonytalansággal teli hónappal a hátunk mögött mindannyian elszántan a régi életünket szeretnénk visszakapni. Ám fontos megértenünk, hogy a korlátozások enyhítése sem azt jelenti, hogy minden a normális kerékvágásba tér vissza. Szükségünk van tervekre, hiszen nagyon fontos az érzet, hogy az életünk a saját irányításunk alatt áll, ennek eredménye, hogy terveket készítünk az elkövetkező időszakra. Ám sokkal nagyobb stresszt okoz, ha ezek a tervek dugába dőlnek végül, nem úgy teljesülnek, ahogy várnánk. Nagy, távlati célok helyett rövid távon határozzunk meg elérendő dolgokat, amelyek gyorsan valóra válthatók. „Haladjunk kis lépésekben, ne hónapokra tekintsünk előre, inkább napokban gondolkozzunk” – javasolta Emma Selby kórházi ápoló.

2. Fokozatosan a mozgással

A korlátozások előtt aktív életet éltünk? Nagy eséllyel a töredékét végeztük csak a korábbi edzésünknek az elmúlt hetekben, hónapokban, így ha visszatérünk a mozgáshoz, az tegyük fokozatosan. Ne abból induljunk ki, milyen volt a csúcsteljesítményünk előtte, az aktuális állapotunkhoz igazítsuk az elvárásainkat saját magunkkal szemben. Hamar visszaszerezzük a korábbi formánkat, ha nem szerzünk sérülést amiatt, hogy olyan teljesítményre hajszoljuk a testünket, amelytől elszokott.

Olvastad már?

3. Ne lazítsunk a kézmosáson

Csak azért, mert a megbetegedések száma csökken, nem jelenti azt, hogy a koronavírus már eltűnt. Továbbra is fenn kell tartanunk a megfelelő higiéniát, így nem szabad elfeledkezni a gyakori és helyes kézmosásról, ha nem viselünk maszkot, köhögjünk és tüsszentsünk a könyökhajlatunkba a tenyerünk helyett. Ne álljunk túl közel másokhoz, tartsuk egymástól a legalább kétméteres távolságot, és a kézfogás, puszival való üdvözlés is kerülendő.


4. Ellentmondásos érzelmek

Nehéz megbirkózni az izolációval, ám még nehezebb lehet feldolgozni azt a helyzetet, hogy visszatérünk a társadalomba, és a járvány továbbra is velünk van. Teljesen rendben van, ha szorongunk emiatt, ellentmondásos érzelmek kavarognak bennünk. Legyünk megengedőek magunkkal, tudatosítsuk magunkban, hogy az félelem és várakozással teli izgalom érzése teljesen jogos ebben a helyzetben. Lassan alakítsuk ki az új napirendünket, így kialakul majd megint egy olyan egyensúlyi helyzet, amelyben biztonságban érezzük magunkat.

5. Válogassuk meg az információk forrását

Fontos, hogy tisztában legyünk az aktuális tényekkel. Ám a közösségi oldalak nem feltétlenül a legjobb hírforrások, gyakoriak a szenzációhajhász címek, hiszen a sokkoló információk ragadják meg leginkább az emberek figyelmét. Ráadásul a tudományos hírek is gyakran ellentmondásosak, napról napra változik a tudásunk az új koronavírusról. Nézzük meg mindig az aktuális hírek forrását, sőt ellenőrizzük több helyről is az információkat, hogy amennyire lehet, teljes képet kapjunk a mindenkori járványhelyzetről.


6. Folytassuk úgy, ahogy az elmúlt hónapokban

Az izoláció és a korlátozások nem csak rossz dolgokat hoztak az életünkbe, megmutatták, melyek a fontos dolgok az életünkben, és mi az, ami nélkül nagyszerűen lehet élni. Új szokások, rutinok vették át a régiek helyét. Ne adjuk fel ezeket a korlátozások enyhítésével. Válasszuk a munkának azt a formáját, amely hatékonyabb, kevésbé stresszes számunkra, nem véletlenül vált olyan hamar az életünk részévé.

7. Ne várjuk, hogy minden a régi lesz

Tűzvészként söpört végig a koronavírus a világon, nyomában végérvényesen megváltozott sok minden. Ráadásul egyelőre nem is találtak megoldást sem a Covid-19 betegség gyógyítására, sem a megelőzésére. A munka és a magánélet egyensúlya ismét átalakulóban lesz az elkövetkező időben, a szabályok pedig folyamatosan változhatnak, ahogy az aktuális járványhelyzet éppen megkívánja. Éppen ezért csupán napról napra tervezzünk, és figyeljük inkább az aktuális módosításokról szóló híreket.

Olvass tovább!

Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Nem telik ivartalanításra a magyar kutyásoknak állatorvos

Nem telik ivartalanításra a magyar kutyásoknak