Túlhidratáltság és vízmérgezés – 7 jel, hogy túl sok vizet iszol

2020. július 26. |

A víz létfontosságú az emberi test működéséhez. A megfelelő hidratáltság általában az első pontja minden, egészséges életmóddal kapcsolatos cikknek és tanulmánynak. Ám ahogy jóból is megárt a sok, a vízivást is túlzásba lehet vinni. A testünk pedig jelzi, ha több mint elég a bevitt folyadék.

Ahogy a túl kevés, úgy a túl sok víz fogyasztásának is megvannak a hatásai a szervezetünkre, amelyek az egészen enyhétől az életveszélyes állapotig terjedhetnek. A túlzásba vitt vízfogyasztás egyik legfontosabb és legszembetűnőbb jele, hogy felborul a szervezetünk elektrolit háztartása. Az olyan ásványi anyagok, mint például a kálium, nátrium és magnézium szabályozzák a vesétől a szívig számos szervünk működését. Ha túl sok vizet iszunk, könnyen előfordulhat, hogy lecsökken ezen elektrolitok mennyisége a testünkben, így a szervezetünk működése is romlik. 

A szakemberek szerint általánosságban azt az elvet kell követnünk a vízfogyasztásban, hogy akkor kell innunk, amikor szomjasak vagyunk. Ha olyankor is iszunk, amikor nem érzünk szomjúságot, könnyen túlzásba vihetjük a vízbevitelt. Ám azt is meg kell jegyezni, hogy a kánikula, fizikai aktivitás megnövekedett vízszükséglettel jár, illetve a kor előre haladtával egyre kevésbé bízhatunk a saját szomjúságérzetünkben. Hogyan vehetjük mégis észre, ha a szükségesnél több vizet iszunk?

1. A vizeletünk teljesen tiszta.

A sötét színű vizelet a vízhiány jele, ám ez nem jelenti azt, hogy a teljesen színtelen vizelet lenne a jó. A szakemberek szerint a világos sárga vizelet mutatja azt, hogy egészséges szinten van a testünk hidratáltsága. Ha azt tapasztaljuk, hogy a vizeletünk teljesen színtelen, vízszerű, akkor intő jelnek vehetjük, hogy kevesebb vizet kellene innunk. 

2. Éjszaka többször is ki kell mennünk.

Az emberek általában 6-7 alkalommal pisilnek egy nap. Ha ennél gyakrabban kell vécére mennünk, és éjszaka is többször meg kell látogatnunk a mellékhelyiséget, könnyen lehet, hogy a túlságosan sok víz fogyasztása okozza. Természetesen más betegségek, például húgyúti fertőzés, diabétesz, inkontinencia, férfiaknál prosztataprobléma is állhat a jelenség mögött, ám ha ezeket kizárhatjuk, a vízfogyasztásunkat is érdemes megvizsgálnunk.

3. Dagadt a kéz, a láb vagy a száj.

Az elektrolitegyensúly felborulását jelzi, ha feldagadnak a kezeink, lábaink vagy az ajkaink. Ezt az okozza, ha a vérben túl kevés a nátrium, emiatt a testünk sejtjei visszatartják a folyadékot, feldagadnak.

4. Fejfájást, hányingert tapasztalhatunk.

Ahogy a vízhiány, úgy a túl sok víz fogyasztása is okozhat fejfájást. Ennek az oka ismét a vér nátriumkoncentrációjának lecsökkenésében keresendő, amely elhúzódó fejfájás és hányinger formájában is megmutatkozhat.

Olvastad már?

Tippek, hogy biztosan elegendő vizet igyunk nyáron

Tippek, hogy biztosan elegendő vizet igyunk nyáron

Vizet mindig kell inni! Azonban nyáron ez fokozottan fontos. Igaz, talán a melegebb időkben könnyebb megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasztania annak is, aki egyébként nem veszi észre olyan könnyen, ha a szervezete szomjazik.

5. Izomremegés és gyengeség.

Az elektrolitháztartás egyensúlyának felborulása az izmaink működésére is hatással van. A túl sok víz fogyasztása miatt úgy érezhetjük, hogy az izmaink gyengék, emellett görcsök, remegés is jelentkezhet a Mayo Klinika orvosai szerint.

6. Állandó fáradtság és kimerültség. 

Ha eleget alszunk, mégis kimerültek vagyunk, az egyik lehetséges ok a túlhidratáltság lehet. Szintén a Mayo Klinika orvosai szerint a túl sok víz fogyasztása eredményezheti az általános energiaszintünk csökkenését, álmosságot vagy állandó fáradtságérzetet. Ezekért a tünetekért is az elektrolitháztartás felborulása a felelős.

7. Zavartság és figyelmetlenség. 

A túlhidratáltság, sőt, vízmérgezés egyik tünete a zavartság, figyelmetlenség, koncentrációs problémák. Az elektrolit szintjének csökkenése okozza ezeket a problémákat, amelyek akár életveszélyes állapottá is fokozódhatnak, ha sokáig fennáll a túlhidratáltság.

Olvass tovább!

Forrás: Insider
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Rostból is megárt a sok? dietetikus

Rostból is megárt a sok?