„Az emberek tényleg bármit az arcukra kennének”

2021. április 30. |

Ha a bőrünk alapvetően jó állapotban van, miért érzünk mégis erős késztetést arra, hogy teljesen véletlenszerű dolgokat kenjünk, pakoljunk rá, vagy változtassunk a jól bevált rutinon? Természetesen a marketing tehet róla a szakember szerint.

Valószínűleg mindenki átélte már, függetlenül attól, hogy egy- vagy éppen hatlépcsős az esti arcápolási rutinja: a szokásos szeánsz lezárásaként remegő kézzel paskolta arcába a rózsavizet, tette fel a csábító arcpakolást, masszírozta át a babapopsihoz hasonló puhaságot ígérő krémet. Ám pont ez a lépés bizonyult a végén túl soknak, és az eredmény ragyogó bőr helyett égő vörös lett, és ismét megfogadtuk, hogy soha többé nem változtatunk a jól bevált rendszeren. Ha az eszünkkel tudjuk, hogy felesleges az újabb és újabb termékek bevezetése a bőrápolásba, miért nem tudunk ellenállni mégsem?

borapolas-arcpakolas-selfcare-marketing

Dr. Lauren Gurrieri, a RMIT Egyetem marketingprofesszora szerint azért, mert a reklámok és a marketing hatására már olyan mélyen belénk vésődött, hogy a selfcare egy kötelező dolog az életünkben, hogy emiatt védtelenné váltunk az ilyen hatásokkal szemben. „A bőrápolás egyenlővé vált az énidővel, azzal az üzenettel adják el, hogy ezzel a lelkünket tápláljuk. Nem csoda, hogy az arcápolás sokkal összetettebbé, drágábbá vált, és egyre több erőfeszítést igényel – mondta Gurrieri. – Azzal, hogy a nőknek folyamatosan azt sulykolják, hogy a testüket fejleszteniük, javítaniuk kell, nincs határ a szépségtermékek fogyasztásában.”

Tükröm, tükröm

Az Aesthetic Surgery Journal című orvosi szaklapban megjelent tanulmány szerint a koronavírus-járvány az esztétikai beavatkozásokra is hatással volt. A megkérdezettek 43 százaléka (férfiak és nők egyaránt) úgy nyilatkozott, hogy sokkal erőteljesebben foglalkoztatja a megjelenése, mivel gyakrabban látja az arcát. A kutatásban résztvevők 40 százaléka több időt tölt a közösségi oldalakon, emiatt orvosi segítséget is igénybe venne a ragyogóbb bőr eléréséhez. 

Nevezhetjük ok-okozatnak vagy összefüggésnek is, ám a sminktermékekhez és parfümökhöz képest a bőrápolási kozmetikumok iránt sokkal erőteljesebben nőtt meg az érdeklődés az elmúlt egy évben, és nem csak a nők körében.

A bőrünk nem feltétlenül hálás az extrafigyelemért

Ha az ember elmerül az arcápolás végtelen bugyraiban, hajlamos szem elől téveszteni a célt: a hatékony bőrápoláshoz alapvetően elegendő egy tisztító, egy tápláló és egy fényvédő készítmény. 

„Annak, hogy a bőr egészséges, az a legfőbb jele, hogy a ragyogó a megjelenésünk – mondta dr. Shyamalar Gunatheesan bőrgyógyász. – Megfelelőnek érezzük a tapintását, tiszta. Nem húzódik és nem érzékeny. Ilyenkor hajlamosak lehetünk még több terméket felvinni a bőrünkre, mert a bőr elbírja. Ám nem a végtelenségig.”

A szakember szerint bár csábító, mégsem szabad azt hinnünk, hogy a bőrünk feltétlenül hálás lesz az újabb lépésért. Emlékszik a frissítő hidratáló maszkra vagy a szem alatti pakolásra, amit akkor raktunk fel, amikor végeztünk a munkával. „Koránt sem igaz. Ezek a plusz pakolások, melyek roppant kényeztetően hangzanak, olyanok, mint a plusz egy szelet torta: bár jóleshetnek, ám hosszú távon valószínűleg nem segítenek az egészségünknek. „Az adott pillanatban valószínűleg átélhetjük az élményfaktort, ám ha választanom kellene, inkább a sokkal konzisztensebb mindennapi aktivitás mellett maradnék, mint az ilyen pillanatnyi örömnél” – mondta a bőrgyógyász. 

Mi ne maradjon ki soha?

Gunatheesan szerint olyan bőrápolási termékeket kell választanunk, melyek aktív összetevőkkel rendelkeznek, és jól dokumentáltak az előnyös tulajdonságaik. „A B3-vitamin és a C-vitamin például köztudottan hatékony antioxidáns kombináció: segítenek a pigmentekkel, javítják a bőr regenerációs képességét és serkentik a kollagéntermelést – mondta. – Emellé keresnék hatásos AHA és BHA tartalmú hámlasztót” – tette hozzá. Gunatheesan kedvenc összetevője azonban a retinol. „Segíti a kollagéntermelést és a bőrsejtek megújulását, így a bőrük mindig ragyogónak látszik tőle.” 

Ha szeretnénk kicsit elkalandozni a napi rutinunktól, nagy valószínűséggel megszűnik az a rendszer, ami összeköti a szokásos termékeinket. „Ha a szeszélyeinkre hallgatva vásárolunk és próbálunk ki termékeket, azt is kockáztatjuk, hogy azok majd irritálják a bőrt. Ez a legnagyobb probléma azzal, hogy az emberek véletlenszerű dolgokat képesek az arcukra tenni csak azért, mert valahol látták, hogy az jó, vagy egy influenszer az Instagramon ezzel kente be magát.”

Ez nem azt jelenti, hogy soha ne változtassunk az arcápoló termékeinken. Például ha nem vagyunk elégedettek az eredménnyel, válasszunk mást helyette. „Ha fél évig használtuk ugyanazt az AHA-tartalmú készítményt, próbáljunk ki másik hasonlót – javasolta Gunatheesan, hozzátéve, hogy mindig próbáljuk meg a fő célt szem előtt tartani ilyenkor. – A bőr nem állandó. Állapota függ a környezettől és a biológiai tényezőktől. Ugyanakkor nem árt az éberség, hiszen a szépségipar marketingesei hajlamosak a természetes változásokat problémaként beállítani, melyekre rögtön kínálnak is megoldást – egy új bőrápoló termék formájában.”

Forrás: The Guardian Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Mitől lesz luxus egy arckrém?

Mitől lesz luxus egy arckrém?

Kíváncsi vagy, hogy mitől számít egy-egy márka luxuskategóriásnak, vagy hogy szakmailag mi a prémiumkategória? Körbejárjuk az értékes hatóanyagok világát és az intenzív, hatékony arcfiatalítás titkát.

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód