Ha a bolygónkra gondolunk, sokszor beugrik a kék bolygó elnevezés, nem véletlenül, hiszen a földfelszín kb. 70%-át borítja víz, azonban ennek csupán 0,5%-a alkalmas fogyasztásra. Ennek tudatában – és a klímaváltozás hatására – évek óta fel-felüti a fejét a kérdés a köztudatban, meddig lesz még elegendő édesvizünk? Az idei nyár tikkasztó, hőhullámokkal terhelt időszakaiban pedig hazánkban is akadtak olyan települések, ahol korlátozásra került a vízhasználat, de a probléma csak részben írható a klímaváltozás számlájára. Az azonban, hogy természetes vizeink is eltűnőben vannak, már annál inkább; az elmúlt két évben a Velencei tó vizének majdnem fele eltűnt. Habár mi még nem tartozunk bele abba az – UNICEF adatai alapján – 1,42 milliárd emberbe, aki megfelelő mennyiségű és minőségű ivóvíz nélkül él, a probléma nemcsak a harmadik világbeli országokat érinti. Az Európai Unió közel egyharmadán vannak időszakok, amikor a kereslet meghaladja a rendelkezésre álló kínálatot.
„Életünk minden területén szükségünk van vízre. Amellett, hogy a legjobb szomjoltó, főzünk és tisztálkodunk vele, a legtöbb használati tárgyunk, sőt még az általunk használt energia előállításához is szükség van rá. Emellett élelmiszereink is komoly mennyiségű rejtett vizet tartalmaznak; átlagosan 16 kádnyi vizet fogyasztunk el közvetetten, étkezéseink során – mondta el Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetője, aki azt is kiemelte, hogy a mennyiség mellett nagyon fontos a minőségre is figyelnünk. – Az elmúlt években az NNK által végzett vízvizsgálati kutatásokból kiderült, hogy közel 750 ezer ember él olyan épületben, ahol a víz ólomtartalma meghaladja a határértéket. Szeretnénk erre is felhívni a figyelmet a kampány során, és megoldásokat mutatni arra, hogyan tudunk környezettudatos és egyben biztonságos módon vizet fogyasztani.”
Ahogy a Gasztrohősöktől már megszokhattuk a Fenntartható Vendéglátóhely minősítéssel rendelkező éttermeket is bevonja a szemléletformáló kampányba. A résztvevő éttermek víztakarékos eszközöket használnak, és kis vízlábnyomú fogásokat is kínálnak. Az alapítvány Nálatok mi folyik?! kampánya során közösségimédia-felületein(Facebook, Instagram) víztakarékossággal, vízlábnyommal, vízminőséggel kapcsolatos tippekkel, információkkal és egy nyereményjátékkal is találkozhatnak az érdeklődők, blog oldalukon pedig a témával kapcsolatos cikkeket olvashatunk majd.
Fotó: Getty Images, Felelős Gasztrohős
Olvass tovább!