A karácsonyi lakoma árnyoldala: hogyan éld túl az ünnepeket gyógyult evészavarosként?

2021. december 14. |

Míg egy átlagos ember számára a karácsonyi időszak egyet jelent a nyugodt, békés hangulatban elfogyasztott családi lakomákkal, addig egy gyógyult vagy gyógyulásban lévő evészavarosnak kész rémálommá is válhat ez a néhány nap. Az alábbiakban érintettek mesélik el, milyen tudatos lépések és előkészületek segíthetnek egy volt evészavarosnak az ünnepi időszak átvészelésében.

Fontos az öngondoskodás, készülj fel a lehetséges triggerekre!

„Legyen terved! Nekem sokat segít, ha tudom, mi fog történni – például, ha tudom mi lesz az esti menü, és hogy mikor fogunk vacsorázni – mondja Sam Thomas, 35 éves író, egykori bulimiás. – Ha előre tudod mi a terv, az nagyban enyhítheti a szorongást” – teszi hozzá Thomas, de közben arra is felhívja a figyelmet, hogy minden tervezés ellenére fontos, hogy fel legyél készülve a váratlanra. Hiszen sosem tudhatod – főleg egy nagy család esetén –, hogy nem változik-e hirtelen valami a menetrendben.

A tervezés mellett az öngondoskodás is segíthet: ha van lehetőséged, próbálj meg minél többet relaxálni, jógázni, vegyél egy forró fürdőt, miközben a kedvenc könyvedet olvasod.

tanyer-vacsora-eves

Beszélj a határaidról, és legyen mindig B terved!

„Ne feledd, hogy igenis szabhatsz határokat. Beszéld át a családoddal, barátaiddal, hogy mik azok a témák, amiket inkább kerüljetek az asztalnál, és keressetek helyettük egyéb opciókat” – ezt már a 25 éves floridai Grace Ellen Hanna tanácsolja, aki anorexiából épült fel, és jelenleg egy egészségügyi startupnál dolgozik.

Még ha környezeted tisztában is van a múlttaddal, az evészavarral való küzdelmeddel, akaratlanul is tehetnek számodra kellemetlen megjegyzéseket. „Sokan észre sem veszik, mikor mondanak vagy tesznek olyan dolgokat, amelyek a másik számára kellemetlenek. Tehát jó inkább proaktívnak lenni és előre megbeszélni a dolgot” – teszi hozzá Hanna.

Mivel vacsora közben minden jó szándék ellenére előfordulhat, hogy számodra kellemetlen dolgokat hallasz, érdemes ezekre az esetekre is bebiztosítani magadat. „Ha szóba jön valami számomra zavaró vagy frusztráló dolog, akkor én mindig üzenetet szoktam küldeni egy olyan barátomnak, akiben a legjobban megbízom, és aki megérti a problémámat – ezt Mimi Cole mondja, aki korábban szintén evészavartól szenvedett. – Nagyon sokat segít, ha van valaki olyan, aki megért és támogat azokban a helyzetekben, amikor a környezetedben nem számíthatsz támaszra.”

Továbbá hasznos lehet arról is előre elgondolkodnod, hogy egy-egy bántó megjegyzésre miként szeretnél majd reagálni. „Általában megpróbálok felhozni egy másik témát, vagy egész egyszerűen igyekszem figyelmen kívül hagyni a megjegyzést, esetleg kivonni magam a beszélgetésből. Ilyenkor emlékeztetem magam, hogy nem az én feladatom érzékenyíteni a többieket, és ha kell, nyugodtan otthagyhatok egy beszélgetést” – mondja Mimi Cole, és hozzáteszi, hogy a nehéz helyzetekre mindig hord magánál pozitív megerősítő kártyákat is. Ha elakadva érzi magáz, a kártyák segítenek neki tudatosítani az értékeit és céljait.

Ha előre végiggondolod a lehetséges helyzeteket, sokkal felkészültebbnek érezheted magad, és nem fog annyira rosszul érinteni, ha a rég nem látott nagynénid beszól valamit az alakodra, vagy megjegyzi, hogy milyen jó étvággyal eszed azt a pulykát” – magyarázza Stephanie Zerwas klinikai pszichológus és terapeuta, egy étkezési zavarokkal foglalkozó központnál dolgozó szakértő.

Próbálj meg a jelenben lenni!

„Mindig emlékeztesd rá magad, az ünnepek nem tartanak örökké, még akkor sem, ha most úgy tűnik sosem lesz vége. Sokat segíthet, ha a dolgokat mindig ebből a perspektívából figyeled” – mondja Sam Thomas.

Ha van egy jól bejáratott rutinod, azt karácsonykor is érdemes lehet betartanod. Hanna például azt javasolja, hogy ünnepek alatt is próbálj meg minden nap ugyanabban az időpontban azonos mennyiséget enni, és a lefekvési és felkelési szokásaidat is igyekezz tartani. „Próbáld hozzászoktatni magad a gondolathoz, hogy ez a karácsony bizony merőben más lesz, mint az evészavarod előtt megélt ünnepek. Főleg, ha most még a gyógyulás korai szakaszában vagy” – teszi hozzá.

Ha a vacsora közben nagyon frusztrálttá válsz, néhány mindfulness gyakorlat is segíthet megnyugodni. „Én az úgynevezett 5-4-3-2-1 gyakorlatot szoktam bevetni. Megnevezel magadban öt olyan dolgot, amit látsz, négy olyat, amit meg tudsz érinteni, három olyat, amit hallasz, kettő olyan, amit meg tudsz ízlelni, és egy olyat, ami meg tudsz szagolni” – magyarázza Cole.

Fontos arra törekedni, hogy minél inkább tudatosan irányítsd a gondolataidat. „Ha az elméd folyton visszakalandozik az imént elfogyasztott ételre, akkor óvatosan tudatosítsd magadban, hogy most csak az evészavar szórakozik veled, és próbálja elrontani ezt a boldog napot. De neked megvan az erőd ahhoz, hogy megakadályozd” – mondja Hanna.

Beszéld meg a szeretteiddel, hogy a vacsora előtt és után csináljatok valami olyan közös programot, ami rád nyugtatóan hat. „Érkezés után szeretek kimenni a szabadba, vagy leülni a tévé elé, és megnézni a kedvenc filmemet” – mondja Eva Thomas.

Vacsora után csinálj valami szórakoztatót, és támaszkodj védőhálódra!

A vacsora – és úgy összességében az ünnepi időszak – után is hasznos lehet, ha betervezel egy olyan programot, amitől boldognak és biztonságban érzed magad. Nem kell nagy dologra gondolni, van akinek már az is sokat segít, ha vacsora után be tud kuckózni a kedvenc filmje elé, de a háziállatokkal való játék is feltöltődést nyújthat, és persze azoknak a barátoknak a társasága is, akikben a legjobban meg tudsz bízni. Az érzelmeid feldolgozásában sokat segíthet a naplóírás, vagy ha egy levelet írsz a terapeutádnak.

„Még ha nem is kapok hosszú választ, már ez is segít a frusztrációk feldolgozásában, amikről aztán részletesebben beszélhetünk személyesen” – mondja Cole.

Összességében bízz az szükségleteidben, és légy elnéző önmagaddal!

Miközben ezeket az tanácsokat a fejedben tartod, sose felejtsd el, hogy itt és most tényleg egy nehéz helyzettel nézel szembe, és aminek az átvészeléséhez igenis keményen meg kell dolgoznod. Megérdemled, hogy büszke legyél magadra!

Tedd azt, ami számodra a legjobb, még akkor is, ha kilógsz vele egy kicsit a sorból. „Csak azért, mert mások egy bizonyos módon esznek, még nem jelenti azt, hogy neked is úgy kell csinálni – mondja Rebecca Leslie pszichológus, aki arra specializálódott, hogy segítsen az embereknek megváltoztatni az ételekhez való viszonyukat. – Bízz magadban és abban, amit a terapeutádtól vagy dietetikusodtól tanultál És ha kell, csomagolj el magaddal egy kis harapnivalót a táskádba, ha a családod hajlamos hosszú ideig nem asztalhoz ülni.”

Végezetül: ne feledd, hogy a felépülés senkinek nem megy könnyen és tökéletesen. „Az ünnepek sok embert triggerelnek – mondja Leslie. – A gyógyulásnak lesznek csúcs- és mélypontjai. Ne hibáztasd magad, ha megszenvedsz vele.”

Forrás: HuffPost Fotó: Getty Images

Olvass tovább!

“Az étkezési zavar sokszor egyáltalán nem az étkezésről szól”

“Az étkezési zavar sokszor egyáltalán nem az étkezésről szól”

Zizi független kortárs táncosként és koreográfusként tevékenykedik, munkáiban társadalmi, környezetvédelmi kérdésekre is reflektál a mozgás nyelvén. Sugárzik róla, hogy végre a helyén van, azonban ezt megelőzően hat éven keresztül küzdött étkezési zavarokkal, melynek végül pszichológusi segítség és rengeteg lelki munka vetett véget.

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód