Így kommunikálhatsz jobban azzal, akit utálsz

2022. augusztus 12. |

Nagyon nehéz, de ha valahogy sikerül mégis beleképzelnünk magunkat annak a személynek a helyébe, akivel meggyűlik a bajunk, az sokat segíthet a vele való kommunikációnkon.

Életünk során sok olyan emberrel kell beszélnünk, akiket alapvetően ki nem állhatunk. Kollégák, iskolatársak és családtagok is lehetnek a listán. Esetükben az a legfontosabb, hogy próbáljuk civilizált mederben tartani a kommunikációt.

Ha legközelebb valaki olyannal kell dűlőre jutnunk, aki nem éppen a szívünk csücske, próbáljuk ki az alábbi, szakértők által javasolt kommunikációs tippeket. A jó kommunikáció gyakorlásával ugyanis azon túl, hogy fejlődhet a személyiségünk, a kapcsolataink is sokat javulhatnak. 

kommunikacio-utalatos-ember

1. Közelítsünk empátiával

„Ha nem kedvelünk valakit, annak gyakran az az oka, hogy nem értjük a hátterét a másik viselkedésének” – magyarázta dr. Gail Saltz, a New York-i Presbiteriánus Kórház pszichiáterprofesszora. Saltz ezért azt javasolta, hogy próbáljuk a másik ember helyébe képzelni magunkat. Lehet, hogy nem szeretjük túlságosan, de akkor is megéri megérteni.

2. Legyünk aktív hallgatóság

Könnyű félreértelmezni és negatív felhangot vélelmezni annak a szavaiban, akit nem kedvelünk. Emiatt fontos, hogy aktív és reflektív hallgatóságként figyeljünk. Akarjuk valóban megérteni, amit mondani akarnak nekünk, kérdezzünk vissza, jól értjük-e, és jelezzünk vissza, hogy valóban az jutott el hozzánk, ami a mondanivaló volt.

3. Kérjünk időt

Nehéz úgy érdemi kommunikációt folytatni, ha frusztráltak vagyunk vagy haragszunk valakire. Ha nem kedvelünk valakit, könnyen előfordul, hogy nem tudunk uralkodni a grimaszainkon és önkéntelenül is szemforgatással reagálunk, felemeljük a hangunkat vagy olyat mondunk, ami csak ront a helyzeten.

A szakember azt javasolja, várjunk a beszélgetéssel addig, míg nem válunk érzelmileg semlegessé. Nyugodtan mondjuk ki: „nem térhetnénk erre vissza egy óra múlva?” A légzőgyakorlatok vagy megnyugtató vizualizációs technikák segíthetnek elérni azt az állapotot, amikor már van esély a nyugodt kommunikációra.

4. Keressük meg a közös alapot

Ha olyasvalakivel kell dűlőre jutnunk, akit nem kedvelünk, mindenképp azt keressük, ami közös bennünk, ne azt, ami különböző. Ha csak egyetlen olyan dolgot találunk, ami összeköt – például a sport iránti lelkesedés vagy egy személy, aki mindkettőnknek fontos –, az már elég ahhoz, hogy hidat építsünk és enyhüljenek a feszültségek.

5. Figyeljük a testbeszédet

Még akkor is, ha nem mondunk semmit, a gesztusaink, testtartásunk, arckifejezésünk rengeteg információt árul el az érzéseinkről. Ha keresztbe tesszük a karjainkat a mellkasunk előtt vagy elfordulunk a felsőtestünkkel, lábunkkal valakitől, azzal elzárkózást, érdektelenséget sugárzunk a másik ember felé.

6. Válasszuk meg a csatáinkat

A szakember azt tanácsolja, mindig gondoljuk át, melyik konfliktusba éri meg beleállni, és mikor jobb odébbállni. Például ha a sógorunk felhozza a politikát a vacsoraasztalnál és valami olyat mond, amivel nem értünk egyet, jobb hagyni a témát és váltani. Nem töltünk vele annyi időt, így nem kell, hogy legjobb barátok legyünk. 

Másrészről viszont, amikor a család hosszabb időt tölt együtt és rendszeresen olyan dolgok hangzanak el, melyek sértőek, bántók számunkra, dönthetünk úgy, hogy beszélünk erről a mérgező viselkedési mintázatról. Ha nem megyünk bele meddő vitákba, akkor nem vesztegetjük el az energiánkat olyan ügyekre, amikor nem nyerhetünk vagy nem is számítanak igazán. 

Nem kell mindenkit szeretnünk még akkor sem, ha muszáj időnként együtt töltenünk bizonyos időt, de megpróbálhatunk szívélyesen állni ilyenkor is az emberekhez. A tisztelettudó kommunikáció nagy fegyvertény egy olyan kapcsolatban is, amikor úgy érezzük, mi nem kapjuk meg a nekünk járó tiszteletet, hiszen az erkölcsi fölény ilyenkor is a miénk.

Forrás: Insider Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód