A munkahelyi stressz minden negyedik embert érint: így kezeld a nehéz helyzeteket

2023. április 27.
Életünk egyharmadát a munkahelyünkön töltjük, mégis gyakran szembesülünk olyan napi szintű kihívásokkal és akadályokkal, amelyek még a profikat is próbára teszik. Hosszú távú problémákhoz is vezethet, ha nem tanuljuk meg kezelni a nehéz helyzeteket.
A munkahelyi stressz minden negyedik embert érint: így kezeld a nehéz helyzeteket

Találjuk meg a probléma gyökerét

Ahhoz, hogy elkerüljük a munka miatti szorongást, először is meg kell értenünk, hogy pontosan mi az, ami stresszel minket. A kiégést ugyanis nem maga a kimerítő helyzet okozza, hanem a hosszú távú stressz, amiből nem hagyjuk magunkat felépülni – helyette gyakran kávéval, édességekkel és egyéb módszerekkel próbáljuk elnyomni a negatív érzéseket. 90 percenként tartsunk szünetet: ez segít abban, hogy nyugodtak és koncentráltak maradjunk.

Ne nyomjuk el az érzéseket

A stressz bizonyos mértékig a mindennapi élet része. Időnként még pozitív is lehet, hiszen arra ösztönöz bennünket, hogy a céljainkra koncentráljunk. Ennek ellenére nagyon fontos, hogy kezelni tudjuk a negatív érzéseket: kérdezzük meg magunktól, hogy egy egytől tízig terjedő skálán mennyire feszült az adott helyzet, és milyen gyakran teszünk úgy, mintha minden rendben lenne? Próbáljuk meg elismerni, ha nem vagyunk jól, és dolgozzunk rajta. Kezdhetjük például azzal, hogy listát írunk arról, amit kontrollálni tudunk, és amit nem. Hagyjuk, hogy az érzelmeink a felszínre törjenek, és fogadjuk el őket.

Engedjük el a tökéletességre való törekvést

Ha úgy érezzük, hogy az elmúlt időszak megterhelő volt számunkra, fogadjuk el, hogy nem teljesíthetünk a maximumon, és inkább foglalkozzunk a saját szükségleteinkkel. Nyugodtan mondjuk el munkatársainknak és feletteseinknek, ha nehéz napokon megyünk keresztül.

Reagáljunk jól

Az élet gyakran sodor elénk váratlan és nemkívánatos eseményeket, így a munkahelyi stressz kezelésének egyik módja az, ha átprogramozzuk az ezekre adott reakcióinkat. Ne a múlttal foglalkozzunk! Tűzzünk ki magunk elé pontos célokat. Próbáljuk meg értékelni, amink van, és találjunk valamit, amivel le tudjuk vezetni a felgyülemlett energiánkat.

Ne terheljük magunkat bűntudattal

Szülőként könnyen beleeshetünk abba a csapdába, hogy bűntudatunk van, amiért nem tudunk kettészakadni és minden fronton száz százalékon teljesíteni. Gondoljuk át, hogy a helyzetünkben milyen lenne számunkra az ideális munka, és beszéljünk róla a partnerünkkel, illetve a felettesünkkel is.

Definiáljuk újra a produktivitást

Ha valami folyamatosan elvonja a figyelmünket munka közben, akkor csökken a produktivitásunk szintje. Tervezzük meg a napunkat előre, és haladjunk kis lépésekben. Ehhez viszont az kell, hogy tudjuk, mikor vagyunk hatékonyak: például kora reggel, vagy éppen ellenkezőleg, késő este.

Forrás: Marie Claire UK, Fotó: Getty Images