- A gyerek az iskolában udvarias, kedves, szót fogad, hazaérve viszont délután egyszerűen összeomlik.
- Miért szemtelenek és udvariatlanok otthon a gyerekek, mikor a barátaik szüleinél vagy idegen helyen remekül használják a kérem és köszönöm kifejezéseket is?
- A jó hír, hogy a pszichológus szerint van esély, hogy a szülők is kapjanak a gyerekük jobbik énjéből!
Még a legjobb gyerekek is viselkednek rosszul időnként. Amikor egy kisgyerek fáradt a hosszú óvodai vagy iskolai nap után kifejezetten ingerlékeny és türelmetlen lehet. De a természetes kíváncsiságuk is viheti a rosszaság útjára a kicsiket, csak hogy kipróbálják, mi történik olyankor.
Ugyanakkor nagyon sok szülő tapasztalja, hogy a gyerekük otthon klasszisokkal rosszabbul viselkedik, mint más emberek közelében. Ahhoz, hogy megértsük ezt a jelenséget, azt is tudnunk kell, miért viselkednek a gyerekek úgy, ahogy.
Korán megtanulják a gyerekek, hogy a viselkedésüknek következménye van
Egészen kicsi, már babakorban rájönnek a gyerekek, hogy a cselekedeteik kiváltanak valamilyen hatást a környezetükben lévőktől. Például a kisbaba megtanulja, hogy a sírás hatékony jelzés, ha szükségük van valamire, mert arra reagálnak a szüleik. A szülők pedig azt tanulják meg, hogy melyik sírás mit jelent: pelenkát kell cserélni vagy enni kér a baba? De azt is megtanulják a babák, hogy ha mosolyognak, visszamosolyognak rájuk, megölelik őket, megsimogatják.
A gyerekek tehát egészen gyorsan felfogják, hogy a viselkedésük egy nagyon hatékony eszköz arra, hogy mások cselekedeteit irányítsák.
Kifizetődő a hiszti?
A gyerekek viselkedését – legyen az jó vagy rossz – tehát a következmények is mozgatják. Előfordulhat, hogy a szülők vagy testvérek reakciója akaratlanul is jutalmazza azt a viselkedést, amit nem szeretnénk, így a gyerekek azt tanulják meg, hogy a hiszti kifizetődő.
Például megtanulják, hogy pont az ellenkezőjét csinálják annak, amit a szüleik mondtak, akkor extra figyelmet szerezhetnek tőlük. Ez a figyelem ugyan szidás, hegyi beszéd, veszekedés, panaszkodás, a helyes viselkedés instrukcióinak elismétlése újra és újra, de mégis, több figyelem anyától vagy apától.
A következetlenség is hozzájárulhat, hogy a gyerekek azt tanulják meg, a kitartó hiszti és nyafogás segít, hogy megkapják azt az okostelefont vagy tabletet, amit akartak. Ilyen esetben a szülő kvázi megjutalmazta a gyereket a nyafogásért az okoseszközzel, csak hogy hagyja már abba azt az irritáló hangot. Mivel – ugyan csak rövid távon – a szülő és a gyerek is jól járt, valószínűleg ismét megtörténik majd, hogy hangosan nyafog és hisztizik a gyerekünk, ha nem engedjük telefonozni.
Miért viselkednek jobban a gyerekek az iskolában?
Amikor a gyerekek olyan felnőttekkel vannak, akikkel nem olyan közeli a viszonyuk, nem feltétlenül tudják, milyen lesz a másik válaszreakciója a viselkedésükre. Ilyenkor, míg fel nem oldódnak, ki nem ismerik magukat az új környezetben, valószínűleg nagyobb eséllyel viselkednek úgy, ahogy tudják, hogy elvárják tőlük.
Azért is viselkednek jobban az iskolában a gyerekek, mert ott egy következetes és jól betartatott rendszer határozza meg az idejüket. Mindig ugyanaz a rutin következik, amiben megtanulnak biztonsággal mozogni. Nincs idejük unatkozni sem. A tanárok által bevezetett ösztönző rendszer is hozzájárul, hogy nincs szükségük arra a gyerekeknek, hogy más viselkedéssel hívják fel magukra a figyelmet.
Mit tehet a szülő, hogy otthon is a gyerek jobbik oldalát kapja?
Annak fontos tudatában lenni, hogy ahogy a szülőnek, úgy a gyereknek is az otthona az a hely, ahol biztonságban van, nem ítélkeznek felette és kieresztheti az egész nap felgyülemlett feszültséget. Nem elvárható tehát, hogy a gyerekeink ugyanolyan fegyelmezettek legyenek otthon, mint az iskolában.
A szélsőséges indulatkitörések és hiszti ellen azonban tehetünk, ahogy a szemtelenség visszaszorításáért is. Már egészen kis változtatások eredményesek lehetnek. Dr. Trevor Mazzucchelli, a Curtin Egyetem klinikai pszichológia professzora az alábbi lépéseket javasolja, ha szeretnénk mérsékelni az iskola utáni otthoni indulatkitöréseket és összeomlásokat.
- Legyen otthon is stabil napirend. Legyen meg a jól bejáratott rituálénk az iskolából való hazatérésre. Ez segít a gyermekünknek megnyugodni, elűzni a stresszt.
- Otthon is kellenek szabályok. Nem kell bonyolult szabályrendszer, de például az egész család tartsa be, hogy nem kiabálunk vagy elpakolunk magunk után.
- Vegyük észre a jó viselkedést. Tudassuk a gyerekünkkel, amikor elégedettek vagyunk, büszkék vagyunk rá. Így sokkal nagyobb eséllyel ismétlődik ez, sem mint a nemkívánatos viselkedés.
- Legyen olyan idő, amikor csak a gyerekünkre figyelünk. Mindennap legyen olyan időszak a délutánban, estében, amikor koncentráltan csak a gyerekünkre figyelünk. Ha ez 15-20 perc, akkor legyen ez csak az övé.
Forrás: The Guardian Fotó: Unsplash