A Stanford tudósai szerint ebben a két életkorban öregszünk nagyot

2024. augusztus 27.
Arra jöttek rá a Stanford Egyetem kutatói, hogy az öregedés nem egy egyenletes és lassú folyamat. Különösen két életkorban következik be drámai öregedés: 44 és 60 évesen. Ez megmagyarázza azt is, miért van több egészségügyi problémánk egy-egy bizonyos életkorban.
Öregedés hullám életkor
  • Az öregedés folyamatában vannak olyan időpontok, amikor drámaian megugrik a szintje.
  • A Stanford tudósai azt figyelték meg legfrissebb kutatásukban, hogy 44 és 60 évesen öregszünk nagyot.
  • Milyen változásokra számíthatunk az öregedésben az adott életkorokban?

A Stanford Egyetem tudósai legfrissebb kutatásukban 25 és 75 év közötti emberek különböző molekuláinak ezreit követték nyomon. Így figyelték meg, hogy az öregedés két legerősebb hulláma nagyjából 44 és 60 éves korban ér el minket. Ilyenkor tapasztalhatjuk legerősebben – szinte egyik napról a másikra – az öregedéssel kapcsolatos változásokat magunkon.

Az öregedéssel kapcsolatos felfedezés megmagyarázza azt is, miért jelentkeznek bizonyos életkorokban halmozottan különböző betegségek, például az izom-ízületi problémák vagy a szív- és érrendszeri betegségek.

Az öregedés nem egy lassú, egyenletes folyamat

„Nem fokozatosan öregszünk meg. Az életünk egyes pontjain hirtelen változások következnek be – mondta Michael Snyder professzor, a Stanford Egyetem Orvostudományi Karának Genomika és Személyre Szabott Orvoslási Központjának vezetője, genetikus, aki a tanulmány vezető szerzője.

– Kiderült, hogy a negyvenes éveink közepén történik az első ilyen drámai változás, majd a hatvanas éveink elején. Ez igaz az összes molekulánkra és sejtünkre.”

Miért pont ebben az életkorban öregszünk hirtelen?

A tudósok azt is megfejtették, miért pont a negyvenes éveink közepén és hatvanas éveink elején történik hirtelen ugrás az öregedésben.

A 42-44 évesen a nőknél a váratlan és erőteljes öregedés a klimaxnak köszönhető. Ugyanakkor a férfiak sem örülhetnek, náluk is ugyanúgy bekövetkezik hasonló változás. Az alábbi területek öregszenek erőteljesen a negyvenes éveink közepén:

• Megjelenhetnek a szív- és érrendszeri betegségek.
  • Megváltozik a koffein, alkohol és zsírok anyagcseréje a szervezetünkben.

A hatvanas éveink elején következik be a második nagy hullám az öregedésben. Ekkor a szervezetünket az alábbi területeken érheti el az öregedés:

• Az immunrendszer működésére lehet hatással.
  • A szénhidrát anyagcseréje megváltozik.
  • A vesefunkciók romolhatnak.

A bőr- és izomsejtek mind a negyvenes, mind a hatvanas éveinkben bekövetkező öregedési hullámban érintettek.

Későbbi életkorban is van még ugrásszerű öregedés?

A Stanford tudósai szerint a hatvanas éveink után sem öregszünk egyenletesen. Ezután a hetvenes éveink végén várható az öregedés újabb erőteljes hatása. Ebben az életkorban jelennek meg leggyakrabban a szellemi képességek hanyatlásával járó betegségek, és a szív- és érrendszeri problémák romlása.

Mit tehetünk az öregedési hullámok alatt?

A tudósok szerint az, hogy bizonyos életkorokban hullámszerűen jelentkeznek az öregedés hatásai, nem jelenti azt, hogy feltétlenül romlik az egészségi állapotunk. Azért is fontosak a mostani felfedezések, mert a megfelelő életmódbeli változtatásokkal – például tudatában annak a ténynek, hogy megváltozik a koffein, zsír és alkohol lebontása a szervezetünkben –, megelőzhetjük az öregedéssel járó krónikus betegségek kialakulását.

Az öregedési hullámok után bekövetkező rohamos izomvesztés ellensúlyozására pedig változtathatunk a mozgási rutinunkon. „Erősen hiszem, hogy meg kell próbálnunk alkalmazkodnunk az életmódunkban az öregedés folyamatához, így hosszú ideig megőrizhetjük egészségünket” – jelentette ki a kutatás vezetője.

Forrás: Guardian Fotó: Getty Images