A tökéletes tésztanyújtás 10 titka

2019. december 06. |

Legyen szó pitesütésről, mézeskalácsról vagy karácsonyi kekszről, a tésztát ki kell nyújtani. Egyszerűnek tűnik a dolog, ám mégis könnyen előfordul, hogy a tészta ragad a sodrófára vagy a deszkára, és a végeredmény nem olyan lesz, mint a receptkönyvben. Hol bukik el a folyamat és mit tegyünk, hogy tökéletes és sima legyen a kinyújtott tészta?

Csak simítsuk el a tésztahalmot a sodrófával míg olyan vastag nem lesz, amilyenre épp szükségünk van. Ám mielőtt ez megtörténne, a tészta ráragad a sodrófára, kilyukad, nyúlik vagy szakad. Hogyan nyújtsuk ki tökéletesre a tésztát? Csak kövessük az alábbi tíz aranyszabályt, és ételfotókra illő lesz a végeredmény.


1. Válasszuk a megfelelő sodrófát.
Ha a fogó nélküli változatot használjuk, sokkal jobban tudjuk irányítani a sodrófát. Ha kör alakú tésztára van szükségünk például pitéhez vagy apró tarte-okhoz, kosárkákhoz, a kissé hajlított sodrófa a jó választás. A keksztésztát viszont egyenes sodrófával tudjuk egyenletes vékonyságúra nyújtani.
2. Hideg, sima felületen dolgozzunk.
A márvány a legtökéletesebb felület a tésztanyújtásra, mivel a vajas tésztákat megfelelően hidegen tartja, így nem kezd el ragadni, nem kell olyan gyakran lisztezni. Természetesen más gyúródeszka is tökéletesen megfelelő, a lényeg, hogy teljesen sima legyen és egyenes.
3. Használjunk sütőpapírt.
A tészta megfordításához csúsztassunk alá sütőpapírt, így biztosan nem nyújtjuk, lyukasztjuk ki a kezünkkel, miközben megemeljük.
4. Megfelelő lisztezés.
Mielőtt a tésztát ráhelyeznénk a gyúródeszkára, vékonyan, ám egyeneletesen szórjuk be liszttel. A tészta felszínére is hintsünk egy keveset, hogy biztosan ne ragadjon a sodrófára.
5. Tökéletes labda legyen a tészta.
Mielőtt kinyújtanánk, addig gyúrjuk a tésztát, míg tökéletes gömb formájú nem lesz, a felülete pedig legyen teljesen sima.


6. Középen kezdjük.
Sokan követik el azt a hibát, hogy a tészta alján kezdik el a nyújtást. Helyezzük a sodrófát a labda közepéhez, és innen haladjunk kifelé.
7. Oda-vissza nyújtsunk.
Ahelyett, hogy a sodrófát előre-hátra görgetnénk a tésztán, minden mozdulatot indítsunk a tészta közepénél, majd enyhe nyomással a távolítsuk a testünktől a sodrófát. Majd gördítsük vissza a középrészhez, és a következő mozdulattal magunk felé gördítsük a sodrófát.
8. Nyomást is fejtsünk ki.
Fontos, hogy egy enyhe nyomást is kifejtsünk a nyújtás közben, ám arra ügyeljünk, hogy ez mindig legyen egyenletes.
9. Ne érje el a sodrófa a munkafelületet.
Amikor elérjük a tészta szélét, ne toljuk tovább, a sodrófa ne kerüljön le a nyújtófelületre a tésztáról. Helyette emeljük a levegőbe a sodrófát, így szépen elnyújtjuk a tészta szélét is, ám nem lapítjuk le.
10. A tésztát fordítsuk, ne mi forduljunk.
Nem jó megoldás, ha mi próbáljuk körbejárni és mindenféle kitekeredett helyzetben elnyújtani a tészta minden részét. Ha sütőpapíron nyújtunk, egyszerűen forgassuk a papírt és vele együtt a tésztát. De ha megfelelően aláliszteztünk nyújtás előtt, önmagában a tésztát is könnyedén forgathatjuk mindig kilencven fokkal, így egyenletesen kinyújtva azt.

Forrás: Popsugar
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Gasztró

Karcsúsító ételek a strandszezon előtt: túrótorta gyümölccsel díszítve diéta

Karcsúsító ételek a strandszezon előtt: túrótorta gyümölccsel díszítve

Karcsúsító ételek a strandszezon előtt: paradicsomleves cukkinivel megbolondítva diéta

Karcsúsító ételek a strandszezon előtt: paradicsomleves cukkinivel megbolondítva

Karcsúsító ételek a strandszezon előtt: spenót kókuszchipsszel diéta

Karcsúsító ételek a strandszezon előtt: spenót kókuszchipsszel