Mit tesz a zeneipar a klímaváltozással kapcsolatban?

2020. április 18.
Amikor a környezetszennyezésre gondolunk, egyből a strandokat beterítő szemétszőnyeg, műanyag flakonkupacok és füstölgő gyárkémények jutnak az eszünkbe. Annak ellenére, hogy nagyobb hatással van környezetünkre, mint gondolnánk, a zeneipar aligha kap helyet az asszociációs listánkon.

Kevesebb műanyag, több CO2

Egy, a University of Glasgow és a University of Oslo által végzett kutatás kimutatta, hogy habár a zeneipar a streaming-szolgáltatásoknak köszönhetően kevesebb műanyag hulladékot termel, szén-dioxid-kibocsátása számottevően megugrott. Ezt azzal indokolták, hogy az elektronikus adattárolás és -átvitel jelentős energiaigénnyel bír, amelyet fosszilis tüzelőanyagok égetésével elégítenek ki.

Bezöldülnek a fesztiválok?

Aki vett már részt zenei fesztiválon, pontosan ismeri a világvégét idéző látképet, amit egy-egy koncertet követően hagy maga után a tömeg: A zöldterületek kikopnak és lépni alig lehet a földön heverő sörösüvegektől és műanyag palackoktól. A tömérdek hulladék a fesztiválok elkerülhetetlen melléktermékévé vált, az utóbbi években azonban felütötte a fejét a fenntarthatóság mint kísérőjelenség is a hasonló rendezvényeken.

Olvastad már?

A brit Glastonbury fesztivál szervezői például betiltották az eldobható műanyag üvegek árusítását, és helyette vízcsapokat, valamint vizesbódékat helyeztek el a rendezvény területén. Emellett további hatvan nagyszabású zenei fesztivál kötelezte el magát amellett, hogy legkésőbb 2021-re teljesen megszabadulnak az egyszer használatos műanyag termékektől. Ám az eldobható sátrak további fejfájást okoznak. A szervezők igyekeznek felhívni a résztvevők figyelmét arra, hogy lehetőleg ne egyszer használatos sátrakat hozzanak magukkal, ezt azonban nem tudják szabályozni. Lehetőségeik e téren kimerülnek abban, hogy arra kérik a fesztiválozókat, hogy távozáskor ne hagyják hátra a helyszínen az ideiglenes lakhelyeket.

A norvég Øya Fesztivál már a kezdetek óta hangsúlyt fektet a környezettudatos megoldásokra. Tíz éve megújuló energiával üzemel, az itt kínált ételek 90%-a organikus, minden csomagolás komposztálható, az italok többször használatos poharakban kaphatók, valamint minden hulladékot tizenöt különböző csoportra osztanak, így a szemét több mint 60%-át újrahasznosítják. „A fesztiválok egyik előnye, hogy lehetővé teszik, hogy megszólíthassuk az embereket, és megmutathassuk, milyen a környezettudatos életmód” – nyilatkozta a fesztivál környezetvédelmi menedzsere a rendezvények edukációs erejével kapcsolatban Dazed magazinnak.

Repülnek, buszoznak, autóba ülnek

Az előadók életének elengedhetetlen része a turnézás, és ezzel az utazás is. Mivel a koncerthelyszínek sorrendje nem az alacsony szén-dioxid-kibocsátást figyelembe véve alakul, ezért a zenészek gyakran egészen nagy volumenű ingázásra kényszerülnek. A fellépőket akár hatvan busz is kísérheti, amelyek a csapatot és a felszereléseket szállítják. Az ökológiai lábnyom, ami a turnék után marad, tagadhatatlan: a szén-dioxid-kibocsátás nemcsak az utazás, hanem a merchandise termékek, például ruhadarabok és lemezek előállítása és a felszerelések energiaellátása miatt is egyre nő.

Valódi változások?

Az első, amit az előadók tehetnek, hogy népszerűsítik a fenntarthatóság üzenetét. A Disclosure és a Mysters Jets együttesek is zenéltek környezetvédelmi gyűléseken, de a Foals ennél is tovább ment: „Egy halott bolygón nincs zene” transzparenssel jelent meg a Mercury Awardson.

A The 1975 brit együttes a nyár folyamán tette közzé közelgő albumának első dalát, amelyen Greta Thunberg monológja hallható. „Már nem tudjuk a szabályokat követve megmenteni a világot. Mától kezdve mindennek meg kell változnia. Itt az ideje az engedetlenségnek. Itt az ideje a lázadásnak” – fejezi be a beszédet Greta. A zenekar emellett az egyesült királyságbeli turné során minden eladott jegy után elültettet egy fát. A népszerű brit Reading & Leeds fesztivál fő fellépőjeként nem árultak új reklámtermékeket. Helyette megmaradt pólókra nyomtak új mintát, illetve a rajongók a saját felsőikre nyomtathattak különböző motívumokat. A világturné alatt többször használatos vizespalackokat árulnak majd, amelyek teljes bevételét környezetvédelmi intézkedésekre szánják.

Az idei év egyik legsikeresebb énekesnője, Billie Eilish – a Foalshoz hasonlóan – „Egy halott bolygón nincs zene” feliratú rövid ujjúban érkezett az AMAs-re. Ezen kívül a lehető legzöldebben szeretné körbeutazni a világot. A Reverbbel – amely olyan nevekkel dolgozott már, mint Pink, Harry Styles és Marron 5 – együttműködve önkéntesek segítségét várja, akik a kapunyitás előtt informálják a rajongókat a klímaváltozásról. Koncertjein betiltotta a műanyag szívószálakat, mindenki magával hozhatja saját vizespalackját, és a rendezvény területére szelektív hulladékgyűjtőket helyeztet el. Turnéjának minden állomása egy ökofaluval egészül ki, ahol a látogatók tájékozódhatnak saját környezetvédelmi szerepükről.

Vannak azonban olyan előadók, akik a környezetvédelmi aggályaik miatt lemondták világ körüli turnéjukat. A Coldplay megvárja, amíg környezetkímélő módon tudnak turnézni, mert inkább adnának, mint elvennének. A Massive Attack tagjai is elbúcsúznak egy időre a tomboló tömegtől. Felszabadult idejüket a manchesteri klímaváltozást kutató Tyndall Központ tudósaival töltik majd. A tervek szerint feltérképezik egyes turnék ökológiai lábnyomát, és tervezetet készítenek, amely megreformálhatja a zeneipart. Különösen nagy hangsúlyt fektetnek a szén-dioxid-kibocsátás három legfőbb forrására: a fellépők utazására, a közönség közlekedésére és a helyszín működtetésére.

Emma Banks londoni turnéügynök a legnagyobb nevekkel dolgozik együtt: Katy Perry, Lorde, a Red Hot Chili Peppers vagy a Muse. Még egyetlen ügyfele sem utasított el egy világturnét annak természeti következményei miatt, azonban reméli, hogy ez hamarosan változni fog. Számos partnerével beszélt már zöldebb megoldásokról, és biztosan állítja, hogy egy változás sem lesz egyszerű.

Tudtad?

Szöveg: Berberovics Bea, a Central Médiakadémia hallgatója