Amikor balettrúd helyett a széktámla is megteszi: táncművészek a karanténban

2020. április 29.
Könnyed ugrásokra és lendületes forgásokra most aligha van lehetőségük, de otthonukban is edzeniük kell a táncművészeknek, hogy jó formában maradjanak. A jelenleg Berlinben tartózkodó Takács Zsófia és a Londonban élő Bálint Adél fájó szívvel mondott le az elmaradt előadásokról, és nagyon várják, hogy újra közönség előtt táncolhassanak.

2019-ben az évad kortárs modern táncművésze, és mintegy hat éve a Szegedi Kortárs Balett vezető balett-táncosa, Takács Zsófia is önkéntes karanténba kényszerült a koronavírus-járvány miatt. Épp olyan hirtelen érte őt is a rendelkezés, mint bármelyikünket. „Egészen sokáig bizakodtunk a társulattal, hogy elkerülhetjük a karantént, ugyanis épp egy turnésorozatra készültünk. A tervezett program szerint a Balti-térségben lett volna az első vendégszereplésünk, amit Brüsszel követett volna, majd egy hónapig Oroszországban turnézott volna a társulat.” A repertoárban olyan darabok szerepeltek, mint a Don Juan, a Sztarvinszkijtől a Menyegző és a Tavaszi áldozat, vagy az itthon is rendre telt házat hozó Carmina Burana.

Takács Zsófia (fotó: Tarnavölgyi Zoltán)

A táncosok viszont itthon ragadtak, és bár számukra közel sem olyan egyszerűen kivitelezhető a home office, a testüket ugyanúgy a karantén alatt is edzeniük kell, hogy formában maradjanak. „A társulat életében sosem volt még ilyen, hogy hirtelen ennyi pihenőidőnk legyen. Fontos, hogy karban tartsuk a testünket, és ne hagyjuk el magunkat, viszont az itthoni környezetben ez nem egyszerű. Ugyanis ha egy klasszikus balett-tréninget szeretnénk szakszerűen végigcsinálni, ahhoz kellene rúd, tükör és balettszőnyeg, ami persze a legtöbbünk otthonából hiányzik. Ezért most nyitottnak kell lennünk másfajta mozgásformákra is. Korábban soha nem jógáztam vagy kardióztam, a kialakult helyzet viszont lehetőséget ad arra, hogy olyan testmozgást is kipróbáljak, amire korábban nem volt időm.”

Bár sok világhírű balett-társulat ingyenesen elérhető és bárki számára nyitott online órákat tart élőben a social média felületeiken – aminek köszönhetően egy civil is betekinthet a táncművészek színes és inspiratív világának kulisszái mögé –, a kérdés mégis inkább az, hogy lakásban ezek a gyakorlatkombinációk mennyire kivitelezhetők. „Nagyon sok jó lehetőség elérhető online, de számomra az itthoni környezet mégsem tudja ugyanazt az érzést nyújtani, mint amikor minden reggel besétálok a próbaterembe, és tudom, hogy itt most munka van. Hiányzik a mindennapos rutin, amikor a darabokra készültünk, és az intenzív teljes testet és szellemi fókuszt kívánó közös munka. Ezért itthon is próbálok olyan, egész testre összeállított fitneszvideókat keresni, amitől úgy érzem, mindenemet átmozgattam, felment a pulzusom, megizzadtam, és jólesően elfáradtam.”

Takács Zsófia (fotó: Tarnavölgyi Zoltán)

Karanténkifőzde Németországban

Zsófi a járványügyi szabályozások kezdetekor hazautazott családjához Budapestre, pár hete viszont már Németországban tölti a karantént párjával, aki kint dolgozik. „Amikor realizáltam, hogy egy jó darabig nem mehetünk vissza próbálni a társulattal, úgy döntöttem, kijövök hozzá, hogy több időt lehessünk együtt. Itt kint elkezdtem németül tanulni, hogy valami új dologgal is fejlesszem magam a karantén alatt.” A fiatal táncos a konyhában is szorgoskodik. „Nagyon szeretek főzni, és rengeteg olyan recept gyűlt fel, amelyeket nem volt időm kipróbálni. Így a reggeli edzést követően általában bevetem magam a konyhába, és különféle egészséges, de laktató ebédekkel kísérletezem.”

Az oroszországi turnét követően a Szegedi Kortárs Balett egy három darabot felölelő produkcióval zárta volna az évadot a hazai közönség előtt, amely a Vágy címet kapta. „Izgalmas, túlfűtött hangulatú háromfelvonásos esttel készültünk, és nagyon várta a társulat, hogy több estén keresztül játszhassuk a műsort. A járványhelyzet miatt viszont most erre nincs lehetőségünk. Azért fáj a szívem, mert az évad nekünk most már véget ért. Persze afelé hajlunk, hogy a tervezett előadások megvalósuljanak egy másik időpontban, de nagy valószínűséggel ez már csak a következő évadban fog megtörténni.”

Follow the Flow

Bálint Adél olyan híres magyar társulatoknál fordult meg, mint a Győri vagy a Pécsi Balett, mígnem a londoni Rambert kortárs- és moderntánc-társulatnál kötött ki. Ő is önkéntes karanténba kényszerült, csak Londonban. „A társulat külföldi táncosai közül senki sem ment haza, mert mind attól tartunk, hogy ebben a bizonytalan állapotban nem biztos, hogy egyszerűen visszaengednének minket Angliába.”

Bálint Adél (fotó: @miguelaltunaga_jr)

Adél a kialakult helyzetben egy tudatosan átgondolt napirendet írt magának, hogy legyen rutin a hétköznapjaiban. A kortárs táncos együtt él francia kedvesével, aki szintén táncművész, így a karantén alatt egymást is motiválják, hogy formában maradjanak. „Hétköznap minden reggel erősítéssel indítjuk a napot Freddel. Ezt követően a társulat tart nekünk online gyakorlatot a Zoomon keresztül, ami nem kötelező, de egy fix tréninglehetőség, hogy karban tartsuk a testünket. A próbavezetőnk szokta szervezni, különböző stílust képviselő oktatókat hív meg. Ezt persze nem úgy kell elképzelni, mint amilyen egy megszokott tréningünk, hiszen az óraadók is tisztában vannak azzal, hogy legtöbbünknek nincs sok helye otthon, ezért nem csináltatnak velünk nagy teret igénylő forgásokat, gyakorlat-kombinációkat. Ha például klasszikusbalett-óránk van, akkor egy szék támláját használjuk balettrúd helyett. De volt már olyan is, hogy egy amerikai mesternő földön fekve tartott nekünk balett-tréninget, ahol a gravitációt kihasználva lábemelésekkel erősítettünk.”

A társulathoz meghívott tanárokon kívül más táncoktatókat is követ online, akik különféle socialmedia-felületeken tartanak élő órákat, amihez bárki ingyenesen csatlakozhat. „Ezeken az online gyakorlatokon megismerhetsz olyan híres mestereket és táncosokat, akikről eddig csak hallottál, vagy közösségi oldalakon követted őket, most viszont élőben láthatod, hogyan tartanak tréninget. Én személy szerint az úgynevezett gaga stílusú online órákat ajánlom, amit Ohad Naharin izraeli kortárs táncos és koreográfus alkotott meg, és ami gyakorlatilag a saját képzeletedre alapozott improvizációra épül. A tanár folyamatosan instruál, miközben ő maga is táncol: elmondja, mit érezz, és melyik testrészedet mozdítsd meg, mialatt megy a zene a háttérben. Annyi a lényege, hogy szabadon táncolj, kiadd a testedből a feszültséget, és jó érzéssel töltődj fel, ehhez pedig semmilyen táncos előképzettség nem szükséges.”

Bálint Adél (fotó: @dance.imagery.scotland)

Táncos lábak a gördeszkán

A felszabadult idő új hobbi űzésére is lehetőséget adott a táncosnak: újabban együtt gördeszkáznak szerelmével. „Frednek már korábban is volt egy kisebb gördeszkája, amit régóta szerettem volna kipróbálni, de mivel általában egész nap bent vagyunk a társulatnál, így nem találtunk rá eddig alkalmat. Most viszont belevágtam, és bár eleinte nehezen ment, de most már egyre jobb vagyok, úgyhogy rendeltem magamnak egy saját gördeszkát. Így együtt is tudunk deszkázni, és mivel Londonban egyéni szabadidős sporttevékenység céljából elhagyhatod az otthonod, ez egy jó elfoglaltság számunkra, és még a levegőn is többet vagyunk.”

A Rambert társulat a Tripple Bill nevű produkcióval turnézott Angliában, amikor jött a hír, hogy le kell állniuk. Adél szerint a három darabot felölelő turnésorozat lemondott időpontjait viszont nem fogják később megtartani, mert áprilistól már más koreográfusokkal dolgoztak volna, akikkel októberre ütemezték az újonnan készülő darabok premierjét. „Szomorú vagyok, mert szinte biztos vagyok abban, hogy ezeket a darabokat már nem táncoljuk többé. Most áprilisban jött volna hozzánk Kim Vandekeybus belga vendégkoreográfus, majd június-júliusra egy másik koreográfus testvérpárt várunk az NDT-től, akikkel már új darabokon fogunk dolgozni a következő évadra. Emiatt sem gondolom, hogy a lemondott előadásokat tovább tolnánk, mert nekünk addigra új, betervezett műsorunk lesz.”

Szerző: Cserényi Veronika, a Central Médiaakadémia hallgatója

Olvass tovább!