Miért pont társasjáték, honnan jött az ötlet?
Az a baj, hogy az emberek többsége úgy gondolja, „ő jó fej, és tesz másokért”. A valóságban viszont ezt csak gondoljuk, de nem tesszük. Ezért fontos az, amit a Hősök Terében csinálunk. A társasjáték ötlete valójában már egy évvel ezelőtt megfogalmazódott a munkatársamban, Ujvári Pannában és bennem. Az eddigi tréningjeink zömét pedagógusoknak vagy oktatásban dolgozó szakembereknek tartottuk, de az utóbbi években úgy éreztük, itt lenne az ideje, hogy direktben nyissunk a fiatalok felé – egyrészt workshopok formájában, másrészt olyan eszközök segítségével, amikkel szívesen foglalkoznak. Így jött a társasjáték ötlete, aminek januárban el is kezdtük a tervezését, most indul a gyártása, és karácsony előtt elérhető is lesz.
Miről fog szólni ez a társas, milyen témákat jár körül?
Három fő modulunk van: a growth mindset, azaz a fejlődés fókuszú gondolkodásmód, a második a bámészkodó hatás modulunk, a harmadik pedig az előítéletekkel és sztereotípiákkal foglalkozó modul. A játék mind a három modult magában foglalja, de a legjobban a bámészkodó hatást járja körbe, tehát, hogy miért van az, hogy bizonyos helyzetekben, ahol bár szeretnénk segíteni, mégsem tesszük meg. Hogy mik azok a rejtett mechanizmusok, amik megakadályoznak minket abban, hogy aktívan cselekedjünk, hogy milyen segítő és gátló tényezők döntik el, hogy mit teszünk egy adott helyzetben. Ezt szeretné körbejárni ez a játék.
Ezt olvastad már?
Maga a játékmenet hogyan épül fel?
Ez alapvetően egy kooperatív játék, de közben kompetitív is, tehát lesz egy győztes is a végén. Van egy alapszituáció, amit a játékosoknak meg kell oldaniuk, ehhez pedig az úgynevezett segítő és akadályozó kártyákat kell használniuk. Ezeket a negatív és pozitív kártyákat kell egymás után kijátszani. De a társast kétféleképpen is lehet játszani: az alapjáték önmagában 20-30 percig tart, ez inkább egy gyorsabb, szórakoztatóbb partijáték, mellette pedig van egy hosszú verziója is. Ez utóbbi akár egy-másfél óráig is eltarthat, ilyenkor végig lehet beszélni a gyerekekkel ezeket a gátló és segítő tényezőket. A hosszabb verzió sokkal mélyebb hatást válthat ki, jobban tudatosulnak bennünk a dolgok, de közben zajlik maga a játék is.
Csak gyerekeknek ajánljátok, vagy akár felnőttek is játszhatnak vele?
Tízéves kor felett gyakorlatilag bárkinek érdekes lehet, tehát a játék mechanizmusa abszolút kompatibilis a felnőtteknek is. És én el is tudom képzelni, hogy felnőttek is nekiállnak játszani, és elkezdenek beszélgetni arról, hogy ők maguk mit tennének ezekben a helyzetekben.
Játszottak már vele gyerekek, kaptatok tőlük visszajelzést?
Most is folyamatosan zajlik a tesztelése, és a gyerekeknek nagyon tetszik maga a játék és a dizájnja is. Érdekes, hogy nem feltétlenül a papírforma szerint játsszák, például akkor is beletesznek egy negatív kártyát, amikor nem lenne szükséges. Tehát nem feltétlenül a nyerés hajtja őket, hanem kíváncsiak, mi történik, ha beraknak egy ilyen kártyát. Maga a játék öröme motiválja őket.
Mi lenne a célotok, hogy a családokhoz vagy esetleg iskolákba is eljusson ez a társas?
A cél az, hogy minél több fiatal kezébe eljusson, akár tanárokon, akár a családon keresztül. Készült egyébként a játékhoz egy kézikönyv is, ez online formában lesz elérhető. Ebben megpróbáltunk minden olyan háttértudást és játékmechanizmust leírni, amivel a tanárok és felnőttek segíthetik a játékot.
Hol lehet megvásárolni?
Első körben limitált számban, 500 példányban jelenik meg karácsony előtt, és a honlapunkon keresztül, egy bizonyos összegű adományért cserébe ajándékba adjuk. Később, az érdeklődéstől függően pedig akár kereskedelmi forgalomba is kikerülhet.