Te is rendszeresen megosztod a világgal a gyereked pelusos fotóit?

2021. január 28.
Hogyan jut el egy tengerparti pucér fotó a darknetre? Milyen befolyással vannak az arcképfelismerő szoftverek a jövőnkre? Hogyan függhet össze egy gyerekkorban megosztott történet egy későbbi sikertelen álláspályázattal? Mi köze a közösségi médiának az iskolai zaklatáshoz? Hogyan változtatja meg a gyermekkori emlékeket a közösségi médiára készített képek alternatív valósága? Milyen összefüggés van a szexuális zaklatás és a magánéleti információkat tartalmazó posztok között? Miről árulkodnak privát tereink?

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány és a Telekom közös  kampányt indított a szülők digitális tudatosságért, az akcióhoz kapcsolódva pedig Tatár Csilla egy nagyon tanulságos kísérletet osztott meg a minap az Instagram-oldalán. Csilla öt percet töltött el egy 7 év alatti kisgyerek édesanyjának az Insta-oldalán, hogy megnézze, ilyen rövid idő alatt mennyi személyes információt tud kideríteni a kisgyerekről csupán az anyuka posztjai alapján. Az eredményről az alábbi videót tette közzé:

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Tatár Csilla (@csillatatar) által megosztott bejegyzés

„A legféltettebb titkai, az intim szférája, a történetei, a szobája, a pizsije, a vicces, a megható pillanatai a kedvenc játéka, mind-mind ott vannak több millió ember szeme előtt. Nincs semmi, ami csak az övé lenne, elveszik az intimitás és a biztonságérzet… A pelusos, fürdőruhás képek kapcsán most már egyre inkább felgyullad a piros lámpa, és beúszik a #darkweb fogalma… de arra én is csak hosszú beszélgetések után jöttem rá, hogy a gyerekkor konstruált… Te is a múltad legtöbb történését szülői, baráti elmesélésekből, régi fotókból rakod össze, és kezeled valóságként később. Most egy pillanatig gondold el, hogy anyád Insta-feedje alapján, több ezer idegen ember kommentjei mentén épül fel az emlékezeted egy része… ne engedj idegeneket a gyereked közelébe úgy, hogy te nem vagy ott!”

Ezt olvastad már?

Ne tégy olyat, ami árt!

A Hintalovon Alapítvány és a Telekom közös kampányának célja, hogy a felnőttek érzékeny és felelős döntéseket hozzanak arról, kivel, mikor és milyen képet osztanak meg. A szülői tájékozottság és tudatos digitális viselkedés duplán kamatozik egy gyerek életében, hiszen nemcsak a gyerek digitális árnyéka lesz kisebb, hanem iránymutatásként és támogatásként is szolgál a gyerekek online tudatosságához.

Az alapítvány szerint a felelős online szülőséghez akár egy hüvelykujjszabály betartása is elegendő: ne tegyél olyat, ami árthat a gyereknek! Azonban ahhoz, hogy ez megvalósuljon, érdemes tisztában lenni a minimumszabályokkal. Azt tanácsolják, hogy mindig vonjuk be a gyereket a róla szóló döntésekbe, ne posztoljunk a tudta és hozzájárulása nélkül. Tartsuk tiszteletben az emberi méltósághoz való jogát, és ne osszunk meg róla sértő vagy kiszolgáltatott helyzetben készült (pl. meztelen) képeket. A gyereknek is van magánélete – erre vigyázni a szülő felelőssége. A gyerekeknek online is jár a védelem az erőszaktól, így ne hozzuk soha olyan helyzetbe, amikor a képeivel bárki visszaélhet. És végül a legfontosabb: tartsuk tiszteletben azt, hogy mi a gyerek legfőbb érdeke. Biztos, hogy a posztolás?

Ezeket a kérdéseket segít végiggondolni a www.tudatosdigitalis.hu oldalon megtalálható kérdőív, amivel jobban megismerhetjük saját posztolási szokásainkat és azok lehetséges veszélyeit is. A kampány szakmai hátterét a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány készítette, az edukációt pedig számos letölthető kiadvány és részletes útmutató is segíti majd.

Fotó: Getty Images

Olvass tovább!