„A kezem a szemem, nem a tükröt nézem” – mondta Molly Burke, aki vak, miközben tökéletes spirálba göndörítette haját a hajsütővel egy TikTok-videón. Közben elmesélte azt is, hogy sokan mondták már neki, védőkesztyűt kellene viselnie, mikor a forró hajformázó eszközöket használja, ám a kesztyűk az egyik legfontosabb érzékétől fosztanák meg: a tapintástól. Molly Burke 28 éves, több mint 1 millió követője van a TikTokon és a YouTube-on, ő is egyike az első vak divat- és szépséginfluenszereknek. Csatornáin bátran válaszol a nézők kíváncsi kérdéseire is – egyszer például azt is elmesélte, hogyan találja meg és szedi össze a vakvezető kutyájának produktumát, máskor pedig arról beszélt, hogyan kezeli a menstruációval járó teendőket –, de leginkább egy nőt látunk, aki imádja a divatot és a sminkelést, pont, mint a többi millieniál youtuber.
View this post on Instagram
Molly Burke 14 éves korára vesztette el a látását egy genetikai betegség, retinitis pigmentosa következtében. A kanadai Ontarióban élt, az iskolába sokat bántották, és a divattal és sminkkel kapcsolatos YouTube-videók jelentették számára a menedéket. Bár látását fokozatosan veszítette el gyermekkorában, pont akkora vakult meg teljesen, mire felfedezte volna a saját stílusát. Ezt különösen nehéz volt feldolgoznia, a közösségi oldalak viszont segítettek ebben. „A lányok a YouTube-videókban, akik azt sem tudták, hogy létezem, a legjobb barátaim voltak. Segítettek nekem vak nőként megtalálni önmagam és a magabiztosságom” – mondta Burke. Ám ők látó vloggerek voltak, és Molly meglátta a lehetőséget abban, hogy megossza saját tapasztalatait vak nőként. „Mióta nem látok, azóta csinálom a videókat” – folytatta. 2014-ben indította YouTube-csatornáját.
Burke-hoz azóta sok olyan vlogger csatlakozott, aki nem lát: Lucy Edwards és Birttney Ellis például olyan videókat készít, melyeken a divatot és a szépségtermékeket, illetve különböző életmódtémákat dolgoznak fel a vakok perspektívájából. Edwards például hosszú vörös hajával a Pantene hajápolási nagykövete lett, TikTok-sorozatában arról is beszél, milyennek képzel el olyan sztárokat, mint Tom Holland és Jason Momoa.
View this post on Instagram
Ezek a nők arra használják a közösségi oldalak nyilvánosságát, hogy lássák őket, szórakozzanak, kapcsolódjanak és karrierlehetőséget találjanak maguknak, ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy a divat- és szépségipar mennyire figyelmen kívül hagyja azokat, akik vakok és gyengénlátók. Pedig számuk nem elhanyagolható a világban, az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint körülbelül 2,2 milliárd ember él ilyen problémákkal.
A vak szépségbloggerek különös kihívásai
A szépségvloggerségnek nem látóként megvannak a speciális kihívásai. Amikor Molly Burke először vesz a kezébe egy szemhéjfesték-palettát vagy pirosítót, szüksége van egy látó személyre, aki leírja neki az egyes festékek árnyalatát, majd memorizálja a sorrendet. Vagy rákeres az áruházak oldalán a leírásokra, és felolvastatja magának a speciális programmal, mely képes a képernyőn megjelenő szövegek olvasására. Azért olyankor nehezebb, amikor a gyártók olyan trükkös neveket adnak a színeknek, mint a csókolj meg. Egyik videójában azt is megmutatta, hogy a tégelyek és paletták alját megjelöli tapintható és Braille-írásos feliratokkal – mint például szatén barnásszürke –, hogy érezze, mit vett a kezébe.
Az ilyen vészmegoldások minden vak nő számára ismerősek. Ming Wu 37 éves New Jersey-i író veleszületett probléma miatt csökkentlátó. A reggeli készülődésre megvannak a maga módszerei: mindent pontosan ugyanoda tesz azon a polcon, ahol a sminkeléshez szükséges eszközeit tartja. Ha két dolognak, például egy szemceruzának és egy szájkontúrceruzának nagyon hasonló a tapintása, egy vagy több vékony hajgumit teker rájuk, hogy a mennyiségből tudja, épp melyiket tartja a kezében. A bronzosítóra és a pirosító tetejére apró ragasztódarabokat tapaszt. A szekrényének is megvan a maga rendszere: az azonos színű ruhák azonos területen vannak a gardróbjában. Ha például vásárol két ugyanolyan felsőt, de eltérő színben, a címke csücskének levágásával jelöli meg, melyik milyen színű. „Ezeket saját magunknak kell kitalálnunk, mert a divat- és szépségipar nem teszi meg helyettünk” – mondta Wu.
Mit tehetnének a cégek?
Egészen apró változtatások is sokat jelentének a vakok számára. A weboldalakon elérhető információk és taktilis jelölések a címkéken és csomagoláson, Braille-írásos címkék, feliratok mind hasznosak lehetnének, bár nem minden vak ember tudja elolvasni a Braille-írást. A legtöbbük okostelefonjának kijelzője azonban képes lefordítani ezeket a szövegeket számukra.
A 31 éves Brittney Ellis plus size modell és influenszer imád vásárolni, ám nagyon körülményes számára a folyamat. „Ha a gyártó tenne vonalkódot a címkére, már sokat segítene – mondta. – Egyszerűen leolvashatnám a telefonommal, ami megmondaná a ruha nevét, a tervezőt, a méretet, minden részletet.”
Nagyon ritkák az ilyen támpontok, de nem példa nélküliek. A Procter & Gamble már bejelentette, hogy a vállalat esélyegyenlőségi vezetőjének, aki vak, Sumaira Latifnak a segítségével sokkal hozzáférhetőbbé akarják tenni termékeik csomagolását 2025-re. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy tapintható jelöléseket helyeznek el a Herbal Essences termékcsaládba tartozó samponok és hajkondicionálók flakonján, az Oil of Olay nevű terméküket pedig egy könnyen nyitható, taktilis és Braille-írásos felirattal ellátott üvegben is gyártanák korlátozott mennyiségben. A Two Blind Brothers nevű amerikai márka, melyet Bradford és Bryan Manning hozott létre, szuperpuha textilből készült ruhákat készít, melyeken Braille-írásos jelölésekkel látnak el. A cég bevételének 100 százalékát a vaksággal kapcsolatos kutatásokra fordítja.
Nem néznek ki máshogy a nem látók sem
Az egyik legnagyobb stigma a vak nőkkel kapcsolatban, hogy máshogy néznek ki. „Az emberek azt gondolják, hogy csak azért, mert vakok vagyunk, nem érdekel minket a kinézetünk. Ez egyáltalán nem igaz” – jelentette ki Ellis. Nemcsak, hogy törődnek magukkal, de nagyon sokuknak szenvedélye a stílus, a vásárlás online vagy boltban, a színekkel való kísérletezés és a divat. „Nem hinném, hogy az öltözködésem vagy a megjelenésem kevésbé számítana nekem, mint amikor még jobban láttam. Ha valami, akkor még fontosabb most, mert nem tudom megállapítani, kenődött-e szempillaspirál az arcomra vagy gyűrött-e a ruhám. Így még több erőfeszítést teszek azért, hogy minden rendben és a helyén legyen” – értett egyet Wu is.
„Annyival, de annyival többet jelent a divat és a szépség, mint hogy látod a tükörben magad. A legfontosabb dolog a divattal kapcsolatban a szerkezet. Jó minőségű? Milyen a ruha szabása? Milyen az anyag minősége? Illik az alakomra? Kényelmes? – sorolta a youtuber Burke. – A smink pedig az önkifejezésről szól, az önmagunkkal való törődésről, arról, hogy van 10 perc reggel, amikor teszünk magunkért valamit, amitől jobban érezzük magunkat.”
„Úgy tűnhet, nem a divat vagy a smink a legfontosabb, amikor valaki elveszíti a látását, és meg kell tanulnia olyan létfontosságú dolgokat, mint a főzés, takarítás, személyes biztonság. Valahogy luxusnak tűnhet a túlélés időszakában erről beszélni – mondta Wu. – Valójában azonban hatalmas jelentősége van az ember lelki egészsége és jólléte szempontjából. Ha visszakapjuk az irányítást a külsőnk felett, az egy szeletet az életünk feletti irányításból ad vissza” – tette hozzá Wu, akinek elege van abból, hogy az eladók felhúzzák a szemöldöküket, amikor megkérdezi egy boltban, hol találja a sminktermékeket. – A vak vagy gyengénlátó nők is törődnek a külsejükkel – mondta. – Szeretném, ha a társadalom, a szépség- és divatmárkák is ugyanolyan normálisnak látnának minket, amilyenek vagyunk.”
Forrás: Wall Street Journal Fotó: Instagram