Ők a deinfluenszerek, a TikTok leghasznosabb tagjai

2023. április 19.
Ha megismerjük őket, már nem is kell tovább magyaráznunk, miért is hasznosak a deinfluenszerek a közösségi oldalakon, különösen ha szívügyünk a fenntarthatóság és környezettudatosság. Miért muszáj megmondani, milyen dolgokat ne vegyünk?
A deinfluenszerek a TikTok leghasznosabb tagjai
  • Miért baj, ha már azt találjuk sokkolónak, ha valaki arról beszél a közösségi oldalakon, miért és mit ne vegyünk meg?
  • A deinfluenszerek is a fogyasztásra fókuszálnak, viszont pont arról beszélnek és arról győzködnek, mit teljesen felesleges megvennünk.
  • Végre egy olyan trend jelent meg a TikTokon és a többi közösségi oldalon, ami jó a bolygónknak.

Annak, aki használtruha-boltban vásárol, odafigyel, hogy ne dobjon ki ételmaradékot és a lehető legjobban csökkentse az ökológiai lábnyomát, szívfájdító minden alkalommal szembesülni a közösségi média vásárlásra buzdító felfogásával. Meglepő, sőt sokkoló ugyanakkor, hogy a TikTokon megjelent egy újabb trend: a deinfluenszer.

A deinfluenszer nem akar rávenni, hogy vegyünk meg ezeregy dolgot, amire valójában semmi szükségünk, viszont azt sugallják, hogy akkor leszünk valakik, ha birtokoljuk ezeket. Pont ellenkezőleg. Van például olyan a deinfluenszerek között, aki azt mutatja meg, miért teljes pénzkidobás megvenni trendi dolgokat. 

A deinfluenszerek pont arra akarnak rávenni, hogy ne költsünk olyan dolgokra, amikre valójában semmi szükségünk. 

Deinfluenszer: az új TikTok-trend, ami jó a bolygónak

Régóta vártuk a pillanatot, mert abban biztosak voltunk, hogy eljön. De a közösségi oldalakon végre megjelentek válaszul a túlfogyasztásra buzdító influenszerekre azok a deinfluenszerek, akiknek meggyőződésük: nem kell mindent megvennünk, amiről azt sugallják, csak akkor lehetünk menők, ha birtokoljuk az adott dolgot. Ezek általában nem érik meg a felhajtást. 

Jelenleg 278,8 millióan látták a deinfluencing hashtaggel ellátott videókat a TikTok-on, és a szám egyre növekszik, ami jó hír. Egyre többen posztolnak olyan videókat, melyek arra biztatnak, költsünk kevesebbet. 

Időről időre elgyengülünk és bedőlünk a legújabb trendeknek, megvesszük azt a táskát, azt a kabátot, jó esetben némi bűntudattal. A deinfluenszerek azt kérik, tegyük fel magunknak a kérdést: mikor elég? És mikor jön el az a pont, amikor túl sok a „muszáj megvenni” dolog? 

Úgy kellettek a deinfluenszerek, mint egy falat kenyér

Már olyan nagy szükség volt a deinfluenszer trendre, mint egy falat kenyér. Egy olyan világban, ahol az influenszerek milliókat kereshetnek azzal, hogy divatossá tesznek bizonyos termékeket és arra ösztönöznek, vegyük meg, sokkal nehezebb a józan ítélőképességünket megőrizni. Sokkal nehezebb úgy választani, hogy az a bolygónak is jó legyen, ne csak a pénztárcánknak, és egyáltalán, sokkal nehezebb nem megvenni alapvetően szükségtelen dolgokat. 

„Épp ideje volt – mondta Joanna Dai márkatulajdonos a deinfluenszerekről. – Megszállottjai lettünk a fogyasztásnak. Pszichológiailag belénk programozták, hogy mindent akarjunk, amit csak meglátunk, megérintünk, anélkül, hogy ez tudatosulna bennünk.”

„Elsősorban emberek vagyunk, nem fogyasztók. Látva a tragédiák sorát, amit a klímaválság okoz, igenis arra kell ösztönöznünk egymást, hogy megváltoztassuk és újragondoljuk azt, ahogy vásárolunk.”

TikTok-felhasználók százai értenek egyet vele. „A deinfluenszerekkel vagyok – írta valaki. – Ez a kedvenc trendem hosszú idő óta. El se hiszem, hogy mint közösség belátjuk végre: túlfogyasztunk és elvesztettük az irányítást.”

A Z-generációnak elege van a fogyasztásból

Érdekes, hogy a Z-generáció állt a deinfluenszer trend élére. A MarketScale kimutatásából kiderült, hogy az influenszermarketing-ipar már több mint 16 milliárd dollárt ér. A GWI adatai szerint 43 százalékkal több keresést indítanak konkrét termékekre a közösségi oldalakon 2015-höz képest. Viszont azt mintha figyelmen kívül hagynák, hogy 2020 óta 12 százalékkal csökkent az influenszerek tartalmai iránti keresések száma. 

@norcsydiamondh

#foryou Á nagyon nevetek XDD

♬ orijinal ses – €NGİN_brodeci

Az érdektelenség csökkenésében nagy szerepet játszik, hogy már tisztán látszik, melyek a fizetett hirdetések, szponzorált tartalmak és a promóciók. Vagy talán az, hogy a Z-generáció sokkal környezettudatosabb, tudják, hogy az ő bőrükre megy ki a klímaváltozás igazán, és hogy sokkal gyorsabban romlik a helyzet, mint azt a tudósok először jósolták

Az ENSZ 2021-es klímaváltozással kapcsolatos jelentése szerint az emberiség már a vörös riasztás fokozatánál tart. Ez azt jelenti, hogy ha nem változtatunk radikálisan és gyorsan, elérjük azt a pontot, ahonnan már nincs visszaút.

Miért fontosak a deinfluenszerek?

Mindannyiunknak kevesebbet kell vásárolnia, ha azt akarjuk, hogy a bolygónk megmaradjon és legyen jövőnk. A nyugati világban a fogyasztás szintje nem fenntartható. Ez tény. Ahogy az is, hogy komoly károkat okoztunk már eddig is a mérhetetlen és mértéktelen vásárlással a Földnek. 

Ha csak az erdőtüzeket, árvizeket nézzük, mind összefüggésbe hozható a fogyasztásunkkal. A nagyvállalatok a rövid távú profitot a bolygónk elé helyezik, a greenwashing abban a jóleső hitben ringat, nem kell lelkifurdalásunknak lennünk, ha ilyet veszünk, hiszen zöld terméket vásároltunk. Nem kényelmes szembesülni vele, valójában mit támogatunk a vásárlásunkkal, pedig muszáj. 

Fontos kérdéseket feszegetnek a deinfluenszerek

Feltettük már maguknak a kérdést, vajon hogyan lehetséges a közösségi oldalakon fillérekért árult termékeket előállítani annyiért? Milyen körülmények között dolgozhatnak, akik előállítják ezeket a ruhákat a fenntarthatatlan anyagokból? És vajon mekkora része végzi az áruknak a szeméttelepeken?

@oddmuselondon

The power of the Oddmuse pearl dress🤍 #oddmuse #oddmuselondon #fashionbusiness #popupshop #coventgarden #london #pearldress #viralpearldress

♬ Is it a placebo – SpiritualiTEA 🍵

Hosszú távon a kevesebb vásárlás nem csak az erőforrásokat menti meg, de az is megelőzhető lenne, ha a kisebb szükséglet miatt kisebb termelés végén kevesebb felesleg végezné a szemétben. Ezzel a felesleges szén-dioxid kibocsátás is csökkenne. Gondolkozzunk rajta, nézzünk utána és csak akkor vegyünk meg valamit, ha olyan, amiről el tudjuk képzelni, hogy az elkövetkező 30 évben is viselnénk, mielőtt továbbadnánk a lányunknak, ismerősünknek, unokánknak, hogy a lehető legtovább kitoljuk egy-egy ruhadarab élettartamát. 

Egy másik fontos szempont, amire a deinfluenszerek is rámutatnak: muszáj átgondolnunk, mire van igazán szükségünk. Tényleg új ruha kell a barátunk esküvőjére? Vagy bérelhetünk vagy kölcsön is kérhetünk valakitől? Kell az új éjjeliszekrény, vagy kis kreativitással és egy doboz festékkel egy régiből varázsolhatunk újat? 

Nem szükségszerű, hogy a fenntarthatóbb élet fárasztó legyen. Sőt, akár élvezhetjük is. A vadászat a bolhapiacon, régiségboltban. Az öröm, amikor rábukkanunk valami régi kincsre. Ha ehhez hozzáadjuk annak a semmivel össze nem hasonlítható érzését, hogy a döntésünk pozitív hatással van más emberek és a bolygónk életére is, abszolút megéri. A deinfluenszerek pont arra emlékeztetnek, hogy mekkora értéke van annak, ha gondolkodunk, mielőtt vásárolnánk.

Forrás: Marie Claire UK, fotó: Unsplash