- Egy 2004-es filmmel, a Bajos csajokkal indult az egész momcore irányzat, ami a milleniál anyák egész generációját meghatározta végül.
- Mára a közösségi oldalak ontják magukból a menő anyainfluenszereket, akik mellett a hétköznapi anyák cikinek és bénának érezhetik magukat, és ezt erősítik is.
- Hogyan vált valami egészen mérgező, sznob mozgalommá a momcore és van-e kiút belőle?
A Bajos csajok című filmben Amy Poehler alakította a menő anyát. Mondhatjuk, hogy ő indította el a lavinát, azaz a momcore mozgalmat. Ma, 20 évvel a film után a közösségi oldalak tele vannak olyan menő – és roppant mérgező képet sugárzó – anyainfluenszerekkel, mint Tinx, Chriselle Lim vagy éppen a Kardashian család nőtagjai, akik a menő anyát egyenlővé tették a gazdag(nak látszó) anyával.
Ami a 2004-es filmben még társadalomkritikának és szatirikus képnek indult, egészen problémás sznobizmussá vált 2023-ra, ami már inkább pszichodráma, semmint vígjáték.
Hogy jobban megértsük a menő anya kultuszát, a momcore-t, fontos a divat történetében elmélyednünk kicsit, hiszen a répa fazonú farmerral indult.
Így vett problémás fordulatot a menő anya kultusza
„A momcore is sztereotípiákra épül – mondta Liv Schreiber, a Brand Caffeine divatmárka ügynökség tulajdonosa. – Az elmúlt két évtized alatt a slamposból lazává alakult át, de a maga módján mindkét dolog pont elég problémás.”
Claudia B. Manley divattörténész megjegyezte: „amit ma momcore divatnak tekintünk, egy bizonyos társadalmi csoport öltözködését jelenti csupán. Ha divatirányzatként nézzük, leginkább a fehér, középosztálybeli és afeletti nőkről beszélünk. Sokan közülük nem dolgoznak, vagy éppen most tértek vissza a munkába a hosszú szülési szabadság után. Ez egy eléggé kiváltságos helyzet a mai világban, így kijelenthetjük, hogy kirekesztő trendről van szó, és sokkal inkább bizonyos közösségekre jellemző csupán.”
2010 táján alakult át az, amit menő anyaként definiálnak. „A Tina Fey-Julia Louis-Dreyfus mom jeansnek nevezett répafazonú farmerje és kardigánja volt az előfutára a mai anyainfluenszerek egyenruhájának” – mutatott rá Schreiber. Kiemelte Larissa Millst, aki egy 50-es éveiben járó tiktoker, és a WhoWhatWear szerint tökélyre fejlesztette a jelenlegi momcore öltözködés alapjegyeit. Ennek már nem sok köze van ahhoz, hogy valaki valóban anya, vagy azt fejezné ki az öltözködésével, hogy anya, ez sokkal inkább hétköznapi divattá vált.
Ami a Bajos csajokban még vicc és az extravagáns öltözködés karikatúrája volt, húsz év alatt átformálta a 2010-es évek anyaöltözködésének alapjeigyeit. Hol van már a harisnyaszerűen szűk farmer magassarkúval, a plasztikmell, botox és a szoros lófarok?! A 2020-as évek anyainfluenszereit látva már bő pulcsikat és répafarmereket látunk.
Milyen a menő anya ma?
Nem is akármilyen répafarmert. A momcore-nak nem sok köze van az anyasághoz, sokkal inkább az a célja, hogy gazdagnak, menőnek, kozmopolitának és szuperdivatosnak nézzen ki valaki. Christina Najjar TikTok-influenszerből lett divattervező például saját márkát is létrehozott, a Rich Mom ruhamárkát. Melegítőket készítenek, sőt, már van hivatalos Rich Mom (gazdag mama) sportcipő is. De Najjarnak például nincs is gyereke. Csak elképzelése arról, milyen a menő anya.
„Anyának lenni a 21. században nem jelenti azt, hogy fel kellene adnunk a saját stílusunkat. Nem kell a saját személyiségünket elásnunk azért, mert gyermekünk lett. Az üzenet az lenne, hogy mindkettőt lehet egyszerre ünnepelni: magunkat és az anyaságot is, együtt” – magyarázta Schreiber.
A személyiségünk különböző részeinek hangsúlyozásához azonban, ha az öltözködésről van szó, a közösségi oldalak üzenete szerint rang és pénz kell. „Az egészet áthatja a stílussal kapcsolatos bizonytalanság is – véli a divattörténész. Mintha megerősítést keresnének a nők arra, hogy ha anya vagy, nem baj, ha kényelmesen és úgy öltözöl, hogy abban könnyű legyen mozogni.”
Van jobb arca is a momcore-nak
Mivel a momecore stílus ruháiban könnyű mozogni, kényelmesek, ez is oka annak, hogy annyira népszerűvé vált a stílus. „Fontos, hogy tudatosítsuk az anyákban: ők mozgatják a világot, mindegy, miben vannak – fűzte hozzá Schreiber mintegy magyarázatként arra, miért tették magukévá olyan könnyen a nők a momecore egyéniséget hangsúlyozó irányzatát. Van, aki magassarkút hord, van, aki sportcipőt. A lényeg, hogy jól érezzék magukat az anyák és megállíthatatlanok legyenek.”
„Nem az a lényeg, hogy az anyák máshogy öltöznek-e, mint mielőtt anyák lettek, vagy mint más nők – vélekedik Beverly Osemwenkhae stílusszakértő. Azt fontos megértenünk, nekünk, mint embernek, mire van szükségünk, milyen ruhában érezzük jól magunkat. Ha dolgozunk és kisgyerekünk van, lehet, hogy valóban érdemes olyan ruhadarabokat vennünk, amik kényelmesek, de elég elegánsak ahhoz, hogy a munkahelyünkre is felvegyük, így nem kell az átöltözéssel megszakítanunk a napunk dinamikáját, mégis kényelmesen érezzük magunkat az irodában, tárgyaláson és a játszótéren is.”
Egy anya nem attól lesz menő, ha drága ruhákat vesz és minél többet fogyaszt. A momcore a stylist szerint sokkal inkább arról szól, hogy újrafelfedezzük azokat a részeinket, amik egy időre háttérbe szorultak anyaként. „A saját szekrényünkben nézzünk körül, mintha boltban járnánk, adjunk új életet a régi ruháinknak” – mondta.
Ideje letépni a címkét arról, mit kell viselnie egy anyának és hogyan kell öltözködnie. Ezután már a Kardashianek sem tudják rásütni újra a momcore-ra a bélyeget. A következő húsz évben talán újradefiniáljuk ismét okosabban és a sokkal lényegesebb dolgokra koncentrálva a menő anyaság fogalmát.
Forrás: Huffington Post, Fotó: Unsplash, Getty Images, Instagram